Havre-fråga

Y

Yahoo

Har aldrig ens tänkt på det, men vad är det egentligen för skillnad på att ge hel havre eller krossad?
Jag har nog alltid gett hel havre av bara farten, det har alltid funnits det där jag stått..

Sv: Havre-fråga

Så som jag har förstått det så är det lättare för hästen att ta upp näringen i krossad havre, men att den samtidigt inte har lika lång hållbarhet som hel, helst ska den vara nykrossad då näringen gärna försvinner om krossad havre blir liggandes förlänge. Så har jag förstått det som iaf.

nej, sålänge hästen kan tugga och har en frisk matsmältning finns ingen skillnad..

kommer havren ut hel i avföringen kan man krossa för att hästen ska kunna tillgodogöra sig havren..
krossad havre håller sig fräsch ca 1 vecka.. fetterna som frigörs vid krossningen härsknar nämligen..

jo, jag måste tjyvkolla i mina böcker då och då jag.. ;)

men hellre läsa innantill och säga rätt :D

He, he... så du är sån du? ;)

Kände att det inte var riktigt läge att släpa sånt med mig till Irland när jag gör mitt exarbete inom ett helt annat område... :p :D

jo.. juh fler grejer man frågar sig själv om (i samband med att andra frågar) desto mer lär man sig när man kollar upp svaret på alla de olika ställen man har tillgång till, dvs böcker och internetsidor.. så man lär sig mer och mer :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 243
Senast: Majjijann
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur