Havre resp Krafft grund?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 611
A

afsana

Vad gör det för skillnad att bara ge hö, havre, mineraler, betfor resp hö, havre/grund, betfor eller hö, grund, betfor?
Min fråga är alltså varör man ska ge hästen tex grund istället för bara havre.
Är det mer mättande? Mera energi eller vad?
Har en ganska rund och lat ponny som jag vill ha lite mera fart på utan att han lägger på sig ytterligare. Har blivit rund nu under sommarbetet.
Tips!

Sv: Havre resp Krafft grund?

Krafft Grund innehåller mycket spannmål, därav en hel del havre. Det har även i stort sett samma energi och proteinvärden som havre, men mineralinnehållet är helt annorlunda. Spannmål innehåller mycket fosfor och ganska lite kalcium, medan Krafft Grund i princip ger det omvända förhållandet.

Vore det min häst och mina pengar så skulle jag lätt välja havren!:)

Är din häst alltför rund så har den fått ett överskott av energi (ganska vanligt under sommaren...), och den lär knappast varesig bli piggare eller gå ner i vikt av att få mera mat. Engagera hästen med rolig konditionsträning så kommer nog piggheten när kilona rasar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 276
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 188
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka