Bukefalos 28 år!

V

vovve2008

Har en schäfervalp på snart 6 månader och häst. Min stallkompis säger att jag gott kan ta med valpen då jag rider, men jag vill inte belasta lederna på honom. Är jag för nojjig? Uppfödaren tyckte att ffa trappor(dagligen, typ tre trappor upp o ner utan hiss 5 ggr/dan) inte var lämpligt innan han är uppåt året. Vad är er erfarenhet, går det är "förstöra" lederna på en valp med för långa promenader, trappor mm? Eller är det helt och hålletgenetiskt med dåliga leder?Föräldrarna till valpen har ingen HD eller Ad belastning.
 
Sv: Hd/ ad

Vad pratar vi om för ras.

Det är ju skillnad på att följa med ut när du rider (oftast) och gå på normal promenad tycker jag.

Tempot blir annorlunda om man sitter till häst..
 
Sv: Hd/ ad

Ja så går det när man inte läser ordentligt..

Men följande är ju samma.
För mig är det stor skillnad på att plocka med mig hunden ut när jag ska rida vs om jag själv går en promenad.

Har TS full lydnad så den kan gå lös, ska TS bara skritta, hur länge planerar TS att rida m.m
 
Sv: Hd/ ad

Jag skulle inte ta med min h*n, tycker det är alldeles för tidigt även om man bara ska skritta, då det ändå blir snabbare än att gå. Men jag skulle tex leda hästen och ha hunden lös så båda får vänja sig vid varandra:laugh:
 
Sv: Hd/ ad

Om man ska gå långt med valp så går man på valpens villkor, en valp sätter och vilar sig när den blir trött. Det kan den inte göra om du rider samtidigt, då lär den gå hela tiden för att hinna med sin flock.
 
Sv: Hd/ ad

Jag skulle inte ta med min h*n, tycker det är alldeles för tidigt även om man bara ska skritta, då det ändå blir snabbare än att gå. Men jag skulle tex leda hästen och ha hunden lös så båda får vänja sig vid varandra:laugh:

Så skulle jag också göra.
 
Sv: Hd/ ad

Mina valpar får följa med på promenader direkt. Sen får man självklart kolla så de orkar och hinner med.
Ibland får man bära en bit och sen vill de ner och springa igen :)

Jag tror inte alls på detta att ta det lugnt innan man röntgar tex. Ett djur ska röra på sig och ju mer muskler och tränade de blir, ju bättre är det.
Även en valp mår bra av att få muskler (som är ok för åldern).

Faktum är att jag har bara haft en hund med höftfel. Och det var min första hund som jag bar upp för trappor, fick inte gå långa promenader mm.

Jag tror på att valpen får vara med och springa och leka i sin takt.
Men där tycker jag att följa med på ridtur är lite väl mycket.
 
Sv: Hd/ ad

Jag har fått höra att man sällan kan påverka ad/hd genom motion. Däremot med tex. agiltiy m.m. blir det mer påfrestning. Så för den sakens skull är det ingen fara att ta med yngre hundar på ridturer.
Dock tycker jag att hunden i övrigt är för ung för att följa med. Jämför med ett barn, inte släpar man ut en 8a åring på en ordentlig springtur? Kroppen är inte mogen för det än.
Däremot tycker jag att många skyddar sina storvuxna raser lite väl mkt ibland. Motion och lek ska även en valp ha, men man får vara uppmärksam på om den blir trött och inte pressa kroppen med hopp/drag m.m.
 
Sv: Hd/ ad

Jag skulle inte ta med min h*n, tycker det är alldeles för tidigt även om man bara ska skritta, då det ändå blir snabbare än att gå. Men jag skulle tex leda hästen och ha hunden lös så båda får vänja sig vid varandra:laugh:

Det beror väl på vad man har för häst ;) Min får man käpa som ett djur för att få att skritta lika fortsom jag går.
 
Sv: Hd/ ad

*KL*

Jag tror det viktigaste är att motionen blir konstant, och givetvis inte allför överdriven. Många som har valpar/unghundar går bara kisserundor och lite extra kanske i veckorna. Sen kommer helgen och plötsligt har man mer tid och då åker man runt och är ute och busar med andra hundar tills man är helt slut. Nej, jags tror det är väldigt viktigt att man lägger en jämn nivå över HELA veckan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 211
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Nu måste jag bara få skriva av mig...allt känns bara jobbigt just nu. (Jack russel (kastrat sen slutet jan) - snart 1 år gammal -...
2
Svar
22
· Visningar
2 930
Senast: mian
·
Övr. Hund ... skulle uppskatta att få höra råd och reflektioner om min situation. Jag vet ju att vissa är benhårt mot att omplacera hund och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 795
Senast: Pangare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 815
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp