Bukefalos 28 år!

Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

M

mercedez

Om man måste värdera sin bästa vän som blivit "mördad" av en bildåre och om polisen anser att allt var bilistens fel, vad är då rimligt att ställa för krav på ersättning från bilistens trafikförsäkringsbolag? Nu menar jag förutom hästens värde som är svårt i sig att fastställa då jag aldrig i hela mitt liv skulle kunna tänka mig att sälja denna häst då den är oersättlig för mig... Men om man nu tänker sakligt...12 årig mycket välutbildad kör och ridponny, shettis, fått höga bud förut från bl a ridskola då det var en häst som kunde hanteras av alla. Fantastisk att köra, gjorde allt för kusken, lade sig i lokorna och bara jobbade på i backar och allt, gav aldrig upp. Var en lugn och trygg häst som överförde detta i flocken som då också var lugn.
Hästen var inte livsförsäkrad utan endast vet.vård.
Vilken storlek på krav på ersättning är rimligt att sätta? Självklart ska man ju också ha ersättning för sveda och värk, vetvård, uteblivna löner o s v....Hur hade ni gjort?:confused:
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

En rimlig ersättning och i pengavärde då (ej känslomässigt) är väl hästens dåvarande marknadsvärde? Vad du skulle få för den om du sålde hästen.

Sen vad man kan få ut för sveda och värk (känslomässigt) vet jag inte. Det är för mig ganska svårt att ersätta, i alla fall den känslosamma delen..

Vetvård och uteblivna löner borde väl vara enkelt att hitta ersättning till, eller?
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Ja, självklart är ju vetvård, uteblivna löner lättare att sätta men jag menar det pris jag skulle satt på hästen om jag hade sålt den är ju inte säkert att jag skulle få för den....Hur ser trafikförsäkringsbolag på en sådan sak, hur räknas det i verkligheten? Har själv aldrig varit i någon trafikolycka förut......och tur är väl det........
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Säkrast är väl att leta rätt på en likvärdig häst i annons och se vad de begär för den? Det torde nog kunna räknas som marknadsmässigt värde, om det inte är helt uppåt väggarna redan vid första titten.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Be någon känd shettisuppfödare värdera din häst och få det skriftligt eller domare . Och yrka sen på den summan ?

Mia
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Jag tror tyvärr inte du får någon ersättning för "sveda och värk" i ett fall när det gäller ett djur.

Har t o m gått upp i domstol att ett husdjur inte räknas som tillräckligt jobbigt att förlora så man skulle få för sveda och värk (såsom man kan få när en människa dör) :cool:
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Om man måste värdera sin bästa vän som blivit "mördad" av en bildåre och om polisen anser att allt var bilistens fel, vad är då rimligt att ställa för krav på ersättning från bilistens trafikförsäkringsbolag? Nu menar jag förutom hästens värde som är svårt i sig att fastställa då jag aldrig i hela mitt liv skulle kunna tänka mig att sälja denna häst då den är oersättlig för mig... Men om man nu tänker sakligt...12 årig mycket välutbildad kör och ridponny, shettis, fått höga bud förut från bl a ridskola då det var en häst som kunde hanteras av alla. Fantastisk att köra, gjorde allt för kusken, lade sig i lokorna och bara jobbade på i backar och allt, gav aldrig upp. Var en lugn och trygg häst som överförde detta i flocken som då också var lugn.
Hästen var inte livsförsäkrad utan endast vet.vård.
Vilken storlek på krav på ersättning är rimligt att sätta? Självklart ska man ju också ha ersättning för sveda och värk, vetvård, uteblivna löner o s v....Hur hade ni gjort?:confused:

En sån häst är mina ögon värd ca 15000 - 20000kr, men det är långt ifrån marknadsvärdet, som torde ligga mellan 10000kr-15000kr. Är det ett sto som har avlesvärde den högre summan i intervallet.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Eller så utgår man från det egna försäkringsvärdet, om hästen är så pass oersättlig torde det finnas ett försäkringsvärde i liv. Den egna försäkringen är väl till för att kunna införskaffa en häst av samma kaliber om olyckan är framme, så varför inte tillämpa värdet i den?

Det ter sig ju lite märkligt om man yrkar på ett högre livvärde av bilisten än vad man själv tecknat, kan jag tycka i varje fall.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Nja, det regagerar faktiskt inte jag på. Många uppfödare har ju t ex inte fullvärdesförsäkring på sina hästar, av kostnadsmässiga skäl. Hästarna är värde en hel del mer än de är försäkrade i, men deras marknadsvärde är icke desto mindre för det. Jag tycker inte livvärde och marknadsvärde behöver vara lika, det är ju i mångt och mycke en kostandsfråga och kanske också en hästhållningsfråga.

Min bil har ju ett värde även om jag väljer att inte ha den mer än trafikförsäkrad. Smäller någon den och bedöms vara skyldiga får de ju ersätta mig med en likvärdig, oavsett min försäkring.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Jag kan förstå om ditt resonemang där hästar betingar en prislapp av 150000 kr och uppåt, men här har vi en privatperson som mist sin bästa kompis och har TS otur så får h*n inte ens ut det värde som kan anses som marknadsmässig om hästen värderas högre än i egen försäkring. Försäkringsbolagen är inte korkade, även de har en kommunikation och kräver man ett högre livvärde än vad man själv tecknat så kan de skriva ner värdet och det har hänt förr.:crazy:
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

det är ju oavsett orelevant eftersom ts skriver att hästen INTE var livförsäkrad öht.

jag tycker värdering av uppfödare el annan shettiskunnig låter som det bästa.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Jag skulle ta in skriftligt från ridskolan vad de ansåg honom vara värd. Eventuellt från ngn till sedan skulle jag bifoga utklipp om gamla shettlandsponnyer...
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Men även om din bil är halvförsäkrad eller trafikförsäkrad får du marknadsvärdet för vad bilen är värd...
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Måste säga att jag håller med Lovisaeleonora här, varför han inte var livsförsäkrad var för att jag tog bort det för något år sedan då hästantalet ökade friskt étt tag i mitt stall och jag hade rent ut sagt inte råd att ha så hög försäkring på alla hästarna. Och sedan är man ju också dum och tänker att "nä, jag är ju så försiktig" och "det händer inte mig". Inget guld i värlen kan ersätta min häst känner jag, utan vad i detta fallet jag menar är att jag vill få ersättning för att en idiot har kört helt för fort och dessutom på helt fel körbana och haft ihjäl min häst och dessutom var jag själv en hårsmån från att bli träffad då jag gick före hästen när jag ledde den och då vill jag givetvis ha ersättning för detta. :( Troligen kommer han att dömas för vårdslöshet i trafiken, hoppas det i alla fall....:crazy:
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Jag har inte mina hästar försäkrade för det beloppet dom är värda! Det har jag inte råd med. Jag tror det är många som har sina hästar försäkrade i ett lägre belopp än vad de egentligen är värda.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Jag skriver under på det.
Min unghäst är köpt för 25 000 kr, säkerligen mycket mer värd nu och han står i 10 000 kr liv, men så mycket veterinärvård det bara går.

Visserligen är det hemskt om något skulle hända honom och han skulle behöva avlivas, men jag lägger hellre försäkringspengar på att kunna ge honom bästa möjliga vet. vård om olyckan är framme.

TS: Håller med de andra som skrivit här, ta kontakt med duktiga shettisuppfödare/shettisfolk och kolla med dem. Lycka till.
 
Sv: Hej, behöver hjälp med en jobbig fråga......

Tack, jag ska följa rådet då jag också tycker det verkar vara det bästa. Tack för alla tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp