Hej Google

gammalek

Trådstartare
Jag har fått en apparat i julklapp. Vet inte ens vad den kallas, men om man säger Hej Google så svarar den. Jag frågar hur mycket klockan är, hur lång tid det tar att åka till diverse orter, ber den sätta på P1 och svara på rena faktafrågor som länders huvudstäder. Men vad ska jag ha den till?

Den ska tydligen lära sig mer vartefter, men hittills har den inte lärt sig namnet på feminister fast att jag frågar varje dag. Den har inte min typ av humor heller, för vitsarna är astråkiga.

Finns det något vettigt användningsområde?

Jag har fått en apparat i julklapp. Vet inte ens vad den kallas, men om man säger Hej Google så svarar den. Jag frågar hur mycket klockan är, hur lång tid det tar att åka till diverse orter, ber den sätta på P1 och svara på rena faktafrågor som länders huvudstäder. Men vad ska jag ha den till?

Den ska tydligen lära sig mer vartefter, men hittills har den inte lärt sig namnet på feminister fast att jag frågar varje dag. Den har inte min typ av humor heller, för vitsarna är astråkiga.

Jag var på en fest en gång där det fanns en Alexa, eller vad den heter. Är det samma? Värden bad i alla fall apparaten att välkomna gästerna, vilket den då gjorde, med namn och påhittade anekdoter. Senare kanske vi även frågade den "vad säger vargen?" för att reta hundarna. :o

Jag var på en fest en gång där det fanns en Alexa, eller vad den heter. Är det samma? Värden bad i alla fall apparaten att välkomna gästerna, vilket den då gjorde, med namn och påhittade anekdoter. Senare kanske vi även frågade den "vad säger vargen?" för att reta hundarna. :o
Tror inte det är samma. Jag frågade om jag fick kalla den för något annat än Google men det gick den inte med på. Den här är oerhört faktabaserad, torr och tråkig. Oftast svarar den att den inte förstår frågan. Det hade ju varit jättekul om den kunde hitta på lite på egen hand.

Google Home heter den, eller möjligtvis Google Home Mini (beror på storleken).
Vad som är vettigt beror ju på, själv har jag lite "smart" ljus jag kan styra, och att jag kan styra musiken med den... Det går att ställa timers med den, kanske kan vara praktiskt om man vill göra det utan att behöva släppa det man har för händerna, eller så... Använder nog min mindre än vad jag skulle kunna, brukar fråga om väder och temperatur ute, och lite sådant.

Både min bror + svägerska och föräldrar har varsin Alexa, som är typ samma sak men Amazons och inte Googles.

De gör allt möjligt med dem- dels som @Sharpless att kunna styra belysning mm, sen har de kopplat till olika högtalare mm och kan styra musik på olika delar av hemmen beroende på var de är. Mina föräldrar fick en amazon ring i julklapp (ringklocka med kamera) som är kopplad både till den och sina telefoner så man kan se och prata med folk som ringer på oavsett var man är (och även att den säger till om något rör sig utanför dörren), vilket min bror + svägerska haft i ett par år... Sen är det väl smidigt att kunna fråga om väderprognoser istället för att kolla upp... Eller kolla upp trafiken vilket är ett måste här...

Men nää, deras har inte fått mig att känna något som helst behov av en...

Både min bror + svägerska och föräldrar har varsin Alexa, som är typ samma sak men Amazons och inte Googles.

De gör allt möjligt med dem- dels som @Sharpless att kunna styra belysning mm, sen har de kopplat till olika högtalare mm och kan styra musik på olika delar av hemmen beroende på var de är. Mina föräldrar fick en amazon ring i julklapp (ringklocka med kamera) som är kopplad både till den och sina telefoner så man kan se och prata med folk som ringer på oavsett var man är (och även att den säger till om något rör sig utanför dörren), vilket min bror + svägerska haft i ett par år... Sen är det väl smidigt att kunna fråga om väderprognoser istället för att kolla upp... Eller kolla upp trafiken vilket är ett måste här...

Men nää, deras har inte fått mig att känna något som helst behov av en...
Tror nog man måste vara mer high tech än jag för att ha användning för den. Har inga mojänger som gör att jag kan styra belysning, högtalare, tv osv.

Nyss frågade jag vad hens favoritmat är, men hen visste inte. Hen sa att hen är allätare vad det gäller kunskap :)

Alexa är ju skitrolig. Men det är ju inte så stor vits om man inte har nåt kopplat till den.

Så enkelt att sitta och göra sig färdigt och kunna byta musik, fråga när tåget går eller hur trafiken ser ut.

Jag har funderat på et samsung, eftersom all vår elektronik är därifrån.

Men hur svårt är det att trycka på en knapp för att släcka ljuset?
Och kolla vädret finns det appar man kan kolla och ha termometer ute själv om man vill. Är den där mer tillförlitlig?
Tycker att den låter ganska onödig.
Det är som med den smarta telefonen. Där var ingen som behövde den egentligen (vi hade de gamla telefonerna att ringa med, och kunde använda datorerna till spel/internet)

Med en smart assistent går det lättare, vi googlar, spelar och styr funktioner i huset på ett lättare sätt 🙂
Just ex med lampan är bra att ta. Nej - det är inte svårt att trycka på en knapp för att släcka. Men när du byggt ut hela huset med smarta funktioner så säger du bara till din assistent att sätta huset i sovläge vid läggdax. Då startas ett schema som kanske släcker alla lampor, låser dörren, startar larmet mm mm. När detta blivit större och lättare att använda kommer det underlätta vardagen mycket. 🙂 Precia som den smarta telefonen😉

Vi har... Jag har inte riktigt fattat vad den är bra för heller, men min sambo (för att inte tala om barnen) tycker de är fantastiska... Vi har det mesta i hemmet kopplat så det går att säga till att sätta igång och stänga av lampor, tv:apparater, ljud och ljus... Jag kan lika gärna trycka på en knapp för att tända en lampa, eller sätta igång Spotify via mobilen... men, jag har överseende med övriga familjens teknikintresse...🙄

Nyttan med sådana apparater, är främst att säkerställa att det ska gå att sälja ännu fler klimatfördärvliga elektronikprylar, så att tillverkarna av olika "the internet of things" applikationer och "smarta mojänger"ska tjäna pengar...

För världen, och klimatproblemen finns absolut ingen som helst nytta, endast onytta.

(Då definierar jag givetvis "smarta prylar" som hjälper personer med funktionshinder på olika sätt, som relevanta hjälpmedel)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka