Bukefalos 28 år!

Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

talisman

Trådstartare
Hej jag har en travare som jag trännar monte med. Men jag har ett problem det är att han ibland faller in i galopp! Är det nån som har något tips om hur jag kan tränna bort det ??? :)
 
Sv: Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

Hej jag har en travare som jag trännar monte med. Men jag har ett problem det är att han ibland faller in i galopp! Är det nån som har något tips om hur jag kan tränna bort det ??? :)

Jag tävlar inte monte men har mitt tolv åriga sto som jag brukar rida jämns med när vi kör våra travare och mitt knep eller vad man ska säga är ju att tänka på att för att hästen ska i huvudtaget kunna få till en gallop fattning så kan hästen inte var rakställd, för att den ska kunna fatt höger gallop så ska den kunna ställa huvudet så pass mycket åt höger för att kunna få till en fattning med höger fram för att sedan kunan rulla in i gallopen..
Samma i vänster..

När man lär en häst att gallopera så lär men den genom att ha den ställd oftast på en volt när man ger den fattningen för att den lättare ska " välja" att gallopera.

Så du får tänka tvärt om hålla hästen rakställd så gott de går alltså ha en jämn kontakt med hästen och inte låta den ställa sig åt vare sig höger eller vänster detta kan dock va lättare sakt en gjort då du oftast ställer hästen i en kurva om du rider på en trav slinga eller på en rundbana..

Så brukar jag tänka i alla fall.. och ju högre hastighet hästen travar dess svårare är det för den att mitt i byta gångart.. så det e oftast nnär man saktar ner lite på farten och gör en tempo växling som gallopen kommer
 
Sv: Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

Tack för tipset jag ska försöka så gåt det går att holla honom rak stäld :)
Har du kört nån gång på lyxta travbana vid sala vägen eller vart brukar du holla till ? ;)
 
Sv: Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

Vi håller till söder om stockholm, sorunda.
Hemma bana för våra hästar är solvalla.
jag är egentligen ingen trav- tjej min man är b-tränare och har 2 hästar som han kör jag har ett en 12 årigt trav sto som som vi tagit föl på men som jag rider i både dressyr, hopp och som sagt rider med när min man kör våra andra. har dock funderat lite på att ta licens för att börja med monte då det skulle va kul att testa.. har väl mest " omskolat" start hästar till ridhästar.
 
Sv: Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

min travare hade lättare för att gå i galopp när han var lättare fram, har även hört att montehästar ofta behöver tyngas lite fram för att inte rulla över till galopp. går ju att testa och använda boots fram...
 
Sv: Hej jag har en travare som jag trännar Monte med !

Norske rytteren Elisabeth Jensen skrev et fint innlegg om sits i sin blogg nylig, der forteller hun også litt om hvordan sitsen kan påvirke hesten til å galoppere og hvordan man lettere kan stille hesten tilbake i trav igjen ol.

http://elisabeth-jensen.blogspot.com/2011/06/en-monteblogg-om-sits.html

Det viktigste med hvordan man står i salen er ikke hvor korte bøyler man har. Men man må være sterk nok i kroppen til og klare og ri hesten sin til mål når hesten er sliten. For det er når hesten er sliten vi som ryttere virkelig må ri og hjelpe hesten til mål. Og så er det vitkig at tyngdepunktet over hesten er riktig. Man må passe på så man ikke lener seg for mye fremover så hestene får for mye tyngde på frambeina. Har du en hest som er litt rullete vil den jo også feile mye lettere fordi tyngepunktet blir feil.
Det som jeg synes er fordelen med korte stigbøyler er at jeg har ett mye bedre tak på strie hester, og når hestene feiler. Jeg har ridd mye mindre galopp i løp etter at jeg begynte med kortere bøyler. Det er jo fordi jeg stør stødigere, og hindrer hesten mindre.

Ett lite tips når hesten feiler er at man skal ikke reise seg opp i overkroppen og dra med armene. Men kryp seg sammen, len rompa godt bakover og bruk vekten og tyngdepunktet dit. Dette koster deg mye mindre krefter, og man får de mye fortere ned i trav igjen.
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Nova123
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp