Kliar svans under vinter

Edithduv

Trådstartare
Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad i stallet, så det kan vara nån form av stressbeteende. Men dock får han det bara på vintern och det får mig att tvivla på det. Har provat lite olika medel för svansen men inget som jag märkt stor skillnad med. Har inte provat några tillskott. Han får lätt skav av täcken så kan tänka mig att han har känslig hud. Har ni några tips på vad man ska göra? Eller om det är ett stressbeteende? Ska man kanske tvätta svansroten varje dag? Tacksam för svar🙂
 
Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad i stallet, så det kan vara nån form av stressbeteende. Men dock får han det bara på vintern och det får mig att tvivla på det. Har provat lite olika medel för svansen men inget som jag märkt stor skillnad med. Har inte provat några tillskott. Han får lätt skav av täcken så kan tänka mig att han har känslig hud. Har ni några tips på vad man ska göra? Eller om det är ett stressbeteende? Ska man kanske tvätta svansroten varje dag? Tacksam för svar🙂
Gör träckprov inkl tejpprov. Klåda på svans vintertid kan bero på springmask.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 165
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 368
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hej! I år tänkte jag vara ute i god tid och förebygga min hästs sommareksem så behöver eran experthjälp! Kan väl berätta lite bakgrund...
2
Svar
32
· Visningar
2 148
Senast: caballus
·
Hästvård Har ett D-ponny sto, fux, irländsk import född 90. Hon har alltid haft eksem sommartid. Gnuggar & kliar, halva svansen & hela manen...
2
Svar
29
· Visningar
2 878
Senast: Faithfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp