Sv: Helt omöjlig häst! HJÄLP!!!
jag kan en bra nh-övning som funkade på min häst.
Man ska hellst göra det här i en rundcorall eller i alla fall mindre utrymme.
Man börjar med att fösa iväg hästen. Driv den runt i galopp, tvinga den att byta varv till och från.
Vill den sakta av så driv på den.
Sedan böjer du dig lite ner, sträcker ut handen och om du har ett kommando tex "whoo" för stanna.
Fortsätter hästen springa så driv på den och tvinga den att byta håll. När hästen väljer att springa så ska det vara "det jobbiga valet" och den ska inte få springa vart den vill.
Sedan provar du igen, gör dig liten och inbjudande, sträck ut ena handen och "whoo"...
Hästen kan nu välja;
1: Springa vidare, då är det bara att driva på den
2: Stanna och komma till dig (det är det vi är ute efter)
3: Stanna för att vila men tänker inte komma till dig. Händer detta när du står "hopkrupen" så prova att gå så mot hästen. Så fort hästen tittar på dig så stannar du och ev tar nåt steg bakåt. Du ska göra dig intressant för hästen. Så fort hästen tar blicken från dig så går du närmare igen. Påkalla hästens uppmärksamhet med små ljud eller så kan man också göra.
När hästen har tittat på dig en stund och du står stilla så prova att gå närmare; Nu kommer hästen antagligen att stanna där den står eller börja gå iväg. Går den iväg så reser du enkelt på dig och driver på den.
Stannar den så gå fram till den, fortfarande lite hopkrupen, sträck fram en hand och ge hästen en chans att hälsa på dig. Res dig upp försiktigt och se vad som händer.
Står hästen kvar så kan du prova att gå lite och hästen borde följa efter dig nu.
Detta funkade på min häst som var riktigt svår att fånga. Första gången vi gjorde övningen tog det två timmar (hade ut en proffessionell nh-tränare). En vecka senare kom han igen och då tog det inte ens en minut innan hästen kom till honom när han sa whoo, sträckte ut handen och kröp ihop lite. Hästen följde honom som en hund efter det också!
VARFÖR denna metod? (jag tycker själv det är viktigt att få reda på varför man gör något med sin häst).
En vildhäst som inte uppför sig i flocken är en fara för hela flocken. Då driver ledarhästen iväg den. Och även den dummaste

hästen förstår att ensam klarar man sig inte i vildmarken. Så när ledaren erbjuder (man kryper ihop och sträcker ut en hand kan liknas vid sänka huvudet och sträcka fram det hos en häst) hästen att komma tillbaka till sig så accepterar oftast den hästen det och följer ledaren sedan.
Så har jag fått lära mig och det funkade på min häst i alla fall.
Att man ska vara på mindre utrymme och göra detta är kanske mest för sin egen skull så man inte behöver springa livet ur sig hehe.
Men vi gjorde detta på en vanlig ridbana därför det tog så lång tid för oss med... Men efter det så gör jag den här övningen då och då, en hel del innan sommarbetet också för då kan han vara svårfångad min häst.
När jag sedan är i hagen och hästen går ifrån mig så driver jag på honom och då brukar han komma direkt när jag erbjuder det för han vet att han får springa tills han kommer till mig annars (även om jag inte tänkt springa omkring flera timmar i en stooor sommarhage och jaga runt på honom, det vet ju inte han

)
Och som någon ovan skrev; När du tar in hästen från hagen, rid inte bara då. Åk dit och fånga den, led den fram till grinden. Släpp den sedan! Vilken chock för hästen!

Eller ge den ett äpple, ta in och rykta, låta beta utanför staketet osv... inte bara arbete så fort man ska in från hagen =)