Heltidsarbetande hundägare

Lejanna

Trådstartare
Jag vet att ni finns (även om det ibland inte verkar så på detta forum). Hur gjorde ni när era hundar var små? Hur länge tog ni ledigt när valpen kom hem? Hur har ni gjort sen? Dagis, dagmatte el hemma?
 
Då vi har flera hundar blir det lite annorlunda än om man har en ensam. Jag är dock hemma 2 veckor med en ny valp för att ha tid att riktigt "knyta an". Sedan får valpen följa med några månader på jobbet eftersom man får en så praktisk socialträning då, och mattider är lätta att hålla. Sedan från 6 mån. ålder får valpen vara med de andra hundarna i hundgården medan vi är borta på dagarna. De är i hundgården mellan 8 och 14 varje vardag. Jag har lagt min arbetstid så att jag börjar tidigt och slutar tidigt, eftersom då kan jag och "gubben" gå omlott varandra för att minska timmarna i hundgård.

Hade jag haft bara en hund hade dagis, dagmatte eller med på jobbet jämt varit det enda tänkbara alternativen. Hundar är ju flockdjur och skall inte lämnas ensamma långa tider, speciellt inte en valp/unghund. Är de flera tillsammans klarar de att vara skilda från familjen längre tider.

Mvh
Duvan
 
Jag arbetar heltid och min sambo pluggar, så vi kan lösa det ganska bra. Däremot har vi valt att inte skaffa någon valp, det tycker jag inte är lämpligt hos oss som vi har det nu. Vi har tagit emot en vuxen omplacering och en unghund (hon är drygt ett år nu).

Vi bor på landet och har en stor hundgård ute. De dagar ingen av oss är hemma är båda hundarna ute i hundgården. Där kan de rasta sig, de har sällskap av varandra och de har ett hus att gå in i. Min sambo är sällan borta heldagar, det händer oftast bara 1 dag/vecka, sen är han borta 1-3 halvdagar.
 
Min sambo var hemma med Leo första veckorna (tog semester),
sedan fick han åka med sambon på jobbet i bilen någon vecka
sedan blev min sambo arbetslös(nerskärningar) och var hemma på heltid med honom.
Nu är han med sambon på jobbet på dagarna , men vi ska skola in han på ett dagis så han kan vara där ett par dagar i veckan (om det fungerar & verkar bra vill säga)
julia
 
hej
nu lär jag få en hel hög med kritik för det jag ska säga.
Jag är ensam, jobbar heltid o min hund är ensam hemma hela dagarna. Ska i o för sig säga att för tillfället har jag en dögo granne som jobbar kväll som tar sig an min hund på förmiddagen. Men innan detta så var hon ensam hela dagen.
Jag pratade med hundinstruktörer om detta o de tyckte inte att det var någon katastrof, bara man aktiverar hunden de övriga timmarna. Tänker man på antalet timmar där många anser att hunden måste ut o kissa var 5.e timme så brukar jag kontra med att hur många går ut med sina hundar på natten??
Sen lämnar jag så gott som aldrig henne mer än då jag jobbar för jag känner att det räcker mer än väl .Så hon är med i stallet, hos kompisar o allt annat.
Jag började med detta när hunden var ca 11 månader o det har funkat jättebra.
Har man en i övrigt välaktiverad hund så sover den de mesta när man jobbar o de flesta instruktörer anser det mkt värre att tex åka hem o ta ut hunden på lunchen då den blir lämnad en gång till under dagen. De jag har pratat med tyckte det var bättre att bara lämna en gång, samt att hunden inte har ngt begrepp på om den är ensam i 1 timme eller 8 timmar.
Jaja, nu lär väl en väldig massa ha en massa kloka råd att ge mig, men jag kan säga att min hund stortrivs med tillvaron, hon är en glad positiv hund som gillar livet.
De flesta hundägare i Sverige jobbar troligen heltid o har hundarna hemma dagtid så det är nog inte så ovanligt. Det är nog mer så att det kanske inte är ngt alla vågar stå för.
 
"De flesta hundägare i Sverige jobbar troligen heltid o har hundarna hemma dagtid så det är nog inte så ovanligt. Det är nog mer så att det kanske inte är ngt alla vågar stå för."

Tänk, det tror jag med :smirk:

Men hur gjorde du innan var hunden var 11 månader?
 
"De flesta hundägare i Sverige jobbar troligen heltid o har hundarna hemma dagtid så det är nog inte så ovanligt. Det är nog mer så att det kanske inte är ngt alla vågar stå för."

Tänk, det tror jag med :smirk:

Men hur gjorde du innan du började lämna hunden hemma?
 
Jag är hemma 2-2½ timma på min lunch och är ute och rastar dem ordenligt på lunchen, släpper allihop (har 3) lösa så de får springa och leka sig trötta. Sedan myser vi i soffan när jag äter min lunch. Så de blir då inte stressade när jag kommer hem iom att jag inte bara slänger ut dem på en snabb kiss och sedan stressad själv sticker iväg. Jag har helt enkelt sagt att får jag inte 2-2½ timmas lunch så kan jag bara jobba halvtid. Punkt slut.

Mina hundar sover natten igenom oftast och vaknar inte för att kissa. De kan sova i 12 timmar om det är så.
Men - om någon skulle bli dålig i magen, har druckit ovanligt mkt vatten och måste kissa eller om någon utav dem av div anledningar inte bajsade tex på sista rundan. Ja då är jag där för att ta ut dem mitt i natten eftersom de kan väcka mig. Inatt väcktes jag och gick ut kl 01:50 med min 11 månader gamla hund. Han var ute vid 23-tiden men var uppenbarligen kissnödig igen. Han hade väl druckit vatten innan vi somnade antar jag.

Jag skulle inte låta min ensamma hund vara hemma hela dagarna 5dgr i sträck per vecka utan att rastas på över 9 timmar. För visst blir det väl över 9 timmar och man jobbar 8 timmar och har lunch samt ska ta sig till och från jobbet?
Alla gör sitt bästa för att sina hundar ska få det bra och många har ingen annan lösning än denna. Jag ska göra mitt yttersta för att påverka mina framtida arbetsgivare så jag får den arbetstid jag vill ha. Jag jobbar inte heltid och visst är det grymt tungt ibland eftersom jag har väldigt lite pengar, men det är jag som valt att skaffa hundar för mitt eget nöjes skull. Och det får konsekvenser såklart.
 
Min sambo arbetar heltid och jag pluggar några timmar om dagen tre dagar i veckan plus att jag är vikarie några timmar i veckan. Blir det så att hund kommer få vara själv mer än fyra timmar så skaffar jag hundvakt. Är någon av mina föräldrar hemma så lämnar jag hunden där även om jag är borta mindre än 4 timmar.

/Maria
 
Tänker man på antalet timmar där många anser att hunden måste ut o kissa var 5.e timme så brukar jag kontra med att hur många går ut med sina hundar på natten??

Fast det är inte där det största problemet ligger, hurvida dom kan hålla sig eller inte.

Hunden är ett flockdjur och ett flockdjur trivs inte med att vara själv.
Hunden kan anpassa sig till ett sådant liv, men är det riktigt mot hunden?
 
Till dig som undrar vad jag gjorde innan hon var 11 månader. Jag tog över henne då så jag hade inte henne under valptiden. Så på det viset blev det ju väldigt smidigt.

Allmänt svar till er andra. För det första verkar det ganska naivt att tro att man kan ställa som krav på en arbetsgivare att man ska jobba på ett visst vis för att kunna ta hand om sin hund!!! De flesta företag hade nog bett dig söka jobb någon annanstans, det funkar säkert på en del mindre företag eller om man har en otroligt förstående arbetsgivare men det är nog mindre vanligt med tanke på andra folks allergier o rädslor.
Jag har visserligen en bra arbetsgivare så att vid vissa tillfällen när vi jobbar kvällspass har jag möjlighet att ha hunden med men bara då, i vanliga fall är det en omöjlighet då vi har kontorslandskap på ett företag med 400 anställda.

Sen vill jag nog påstå att man känner sin hund så väl att man märker om den börjar bli så dålig att den inte klarar hålla sig o då får man ju ta ledigt tills hunden mår bra igen.. svårare är det ju inte.
O visst hunden är ett flockdjur o ska behandlas på så vis, men om hunden känner sig trygg o trivs med tillvaron så blir den inte otrygg o rädd av att bli lämnad över dagen.
Sen är det väl upp till varje hund hur den trivs, min hund hade inte kunnat vara gladare, hon älskar verkligen livet o har inga problem med att vara själv. HOn vet att jag kommer hem igen o sen är hon i centrum resten av tiden. Hon får massor av kärlek o aktivering o får umgås med andra hundar, vara ute i skogen osv. Allt som en hund tycker om o vill göra. Det ska sägas att hon var vanvårdad när jag fick henne, men ser man till hur de hade det så var hon aldrig ensam, hon var ute hela dagarna i en liten trädgård på ca 1000 m2 full av bråte. Hon hade aldrig varit ute på en promenad, aldrig fått vara lös, fick dåligt foder samt ingen veterinär skötsel. Frågar du henne var hon är lyckligast så är nog svaret enkelt... men enl vissas meningar så mådde hon kanske bättre där eftersom hon aldrig var ensam!?
Visst nu är mitt fall kanske inte som alla andras, men jag tror ändå att en hund kan vara lycklig fast man jobbar heltid.
Titta på hur många hundar som tex gårdshundar som förvisso inte heller är ensamma hemma så mkt, men den enda motionen de får är många gånger att släppas ut på gårdsplanen under dagen. det finns massor av exempel...
Eller de sk hundmänniskor som bara låter hunden vistas i hallen o köket medan resten av familjen sitter i TV-rummet för att den inte ska rispa parkettgolvet eller håra ner mattan!!!
Nej du ärligt talat så tror jag inte att en hund lider så mkt av de där ensamma timmarna om den bara sköts o tas omhand på bästa sätt övrig tid o får vara delaktig i familjens aktiviteter..
 
Jag har aldrig kritiserat dig utan bara sagt att var och en förmodligen gör sitt bästa för att hunden ska få det bra fastän man jobbar. Förhoppningsvis.

Angående arbete uppmanade jag aldrig andra till att ställa dessa krav på sina arbetsgivare, men jag gjorde det. Jag befann mig i en situation då arbetsgivaren behövde mig, fick jag inte mina timmar skulle jag fortsätta jobba halvtid som jag gjorde förut. Det sa jag och jag menade det. Det hade varit jättetungt men eftersom jag är ensamstående och mina vänner har flera hundar själv och har inte möjlighet att ta tre till om jag behöver hundpassning. De får vänner jag har som inte har hund vill jag inte utnyttja och mina föräldrar utnyttjas tillräckligt :o :D när det gäller hundpassning.

Jag tycker bara att jag har VALT detta med att ha hund och jag VILL inte lämna dem 9tim/dag i sträck även om de är tre. Så då gör jag inte det. :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
853
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 663
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp