Helvetesmorgon

S

Suuz

Fem i morse blev jag väckt av att hunden hade ett EP anfall, ögonen for hon tjöt och jag trodde att hennes sista stund var kommen. Vi packade in oss i bilen, åkte tvärs över stan till Bagarmossens djursjukhus för att avliva hunden. I bilen lugnar hon ner sig (fast ögonen for överallt fortfarande), väl inne hos veterinären verkar det som att hunden vaknar till och glor på mig med sina normala pepparögon och undrar "vad i helvete håller du på med???"

Jag ville ta en paus, så vi gick ut med henne och titta, hon börjar gå? Hon börjar kissa? Men efter ca 30 minuter börjar ögonen att fara igen. Men hunden hade talat, hon tänkte minnsan INTE vara på Bagarmossen! Vi åkte hela vägen tillbaka till Vallentuna igen, i väntan på att "våran" djurklinik ska öppna. Medan vi väntar så piggnar hunden på sig igen och blir som vanligt. Ligger och sover mycket dock. Iofs är jag helt knäckt. Tror jag är uttorkad för att jag har gråtit så mycket.

Ringde för 30 minuter sedan till veterinären i vallentuna som ställde en mycket snabb diagnos via telefon "old dog vestibular syndrome", och eftersom det gick över verkar hunden klara sig. Det känns som att en mardröm har gått över. Jag ropar inte hej ännu, men för tillfället får jag leva i lycka över att ha kvar min fina Nina. Om det vara i timmar, dagar eller längre spelar ingen roll faktiskt. Hon är och kommer alltid att vara mitt hjärta, så som hon har varit i 14 år :love:

Krama om era hundar extra, för nu tänker jag ligga i soffan med jycken och njuta av henne :love: :love: :love: :love: :love: Klappa hennes silkeslena päls och titta in i hennes kloka ögon :love: Något som jag för 6 timmar sedan trodde var över för alltid!

/Caroline
 
Sv: Helvetesmorgon

Låter du en sjuk hund bestämma vilken klinik den vill åka till..? Medans den får ett anfall till på parkeringen till en djurklinik så åker du därifrån?

Och sen väljer att få en diagnos över telefon istället?

På allvar?

Skönt att hunden mår bättre, har aldrig hört talas om det syndromet. Kommer hon att få fler anfall? Vad utlöser det? Finns det något du kan göra för att minimera risken?
 
Sv: Helvetesmorgon

Först och främst: Vad skönt att hunden mår bättre :love:. Min 14-åring fick med stor sannolikhet vestibularissyndrom strax efter nyår och jag trodde faktiskt att hennes sista stund var kommen då. Du gör verkligen rätt i att njuta av din lilla pärla!

Men angående diagnosen: Geriatriskt vestibularissyndrom/old dog vestibularis ger väl inte symptom som kommer och går? Men jag kan givetvis ha fel. När min hund fick det så så veterinären att det är mycket svårt att fastställa diagnosen. Ofta sker det med hjälp av att man utesluter andra sjukdomar som kan drabba balanssinnet, t.ex. genom kontrollera positionsreaktioner. Nystagmus (att ögonen "rullar") förekommer ju även vid andra sjukdomar, t.ex. epilepsi.

Jag skulle nog ta diagnosen över telefon med en nypa salt och ändå uppsöka veterinären "live" för att kolla igenom hunden. Är det vestibularissyndrom så kan du få ett recept på åksjuketabletter som lindrar yrselanfallen och illamåendet. Min hund fick åksjuketabletter och blev markant bättre på en halvtimme och var sedan återställd efter en vecka (men jag har förstått att det kan ta betydligt längre tid).
 
Sv: Helvetesmorgon

Skönt att hunden mår bättre, har aldrig hört talas om det syndromet. Kommer hon att få fler anfall? Vad utlöser det? Finns det något du kan göra för att minimera risken?

Man vet inte vad som orsakar det. Men kortfattat så är det en åldersrelaterad åkomma som drabbar balanssystemet. Det blir något tjall på vestibulococklearnerven så att signalerna rörande balansen inte når hjärnan riktigt som den ska. Följden blir att hunden får svårt att hålla balansen, trillar omkull - en del har tom svårt att stå upp öht, de mår illa och känner yrsel. Andra symptom är nystagmus och huvudtilt. Inte nödvändigt alla symptom på en och samma gång dock, min trillade omkull när hon vred på huvudet men hade vare sig nystagmus eller huvudtilt. Ofta läker det ut av sig själv.

I Doggy rapport finns det en mycket bra artikel om syndromet: http://www.e-magin.se/v5/viewer/fil...ilWidth=&gAvailHeight=&gInitPage=1&gHotspot=0
 
Sv: Helvetesmorgon

Även jag håller med skogstrollet. Jättebra att hunden mår bra naturligtvis, men är mycket tveksam till besluten som togs.
 
Sv: Helvetesmorgon

Håller med Skogstrollet.

Tänk om hunden sa "Snälla hjälp mej avsluta detta åt mej" o inte " vad i helvete håller du på med"
 
Sv: Helvetesmorgon

Även jag håller med skogstrollet. Jättebra att hunden mår bra naturligtvis, men är mycket tveksam till besluten som togs.

Ställer mig bakom detta inlägg och undrar hur man tänker när man åkt akut till en klinik och tar hunden därifrån när den inte är frisk. Var det något som veterinärerna på Bagarmossen rekommenderade? :crazy:
 
Sv: Helvetesmorgon

Old dog vestibular syndrome brukar inte förknippas med epileptiska kramper. Hunden hade sannolikt ett anfall aw annan art och risken är tywärr stor att det händer igen. Jag anser att man bör göra en undersökning aw hunden, oawsett om den är ängslig i sådana miljöer, och om möjligt få tillgång till mediciner som hjälper wid ett status epilepticus.

Old dog.. yttrar sig som en innerörainflammation; nystagmus (pupillen wandrar från sida till sida i ett ofriwilligt mönster), lutar huwudet åt ett håll samt balansswårigheter (cirklar åt ett och samma håll, kan falla åt ena sidan, ew illamående). Diagnosen ställs definitiwt inte öwer telefon utan först efter att ha gjort en grundlig undersökning aw hunden.
 
Sv: Helvetesmorgon

Även jag håller med skogstrollet. Jättebra att hunden mår bra naturligtvis, men är mycket tveksam till besluten som togs.

+ ytterligare 1.

Oavsett vilket djursjukhus man är på så bör inte djuret få bestämma, hellre hade jag gått in med det till djursjuket ni var på än att låta hunden bestämma, hur mycket man än vill göra för hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
721
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 196
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 310
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp