Hemmagjord Impression pad

Ewelina

Trådstartare
Nu har jag sökt runt i evigheter för att hitta vart man skulle kunna få tag i en impressions pad, alltså en pad som används vid sadelutprovning (http://www.rocler.qc.ca/portlewis/Port_Lewis/saddlefit.html), men kan inte hitta någon säljare på denna kontinent. Alltså får man beställa från USA och betala skjortan.

Jag har helt enkelt bestämt mig att en sån ska jag ha och råkade stöta på denna sidan:
http://bitlesshorse.forumotion.com/...see-the-pictures-though-the-text-is-in-german

Så frågan är om detta är en bra idé eller om det bara härsknar och blir dåligt? Eller är de bara till för att användas i max en vecka?

Sv: Hemmagjord Impression pad

Oj, har haft ögonen på en sådan länge men priset har skrämt iväg mej. Tipsade hööks om detta och det var "jätteintresserade" skulle se över det på inköp men sedan blev det inget av med det för det har kommit ut två kattaloger sedan dess... Det företaget förnyar sig sällan! :(

Hursom så ska detta prövas. Kunde inte se bilderna men texten beskrev bra ändå så ska helt klart prövas.

Blev nyfiken och googlade runt lite och hittade ett mkt enkelt tips om hur man gjorde en. Genomskinligt duschdraperi eller vaxduk så att det går att sy i använd en vanlig padd som mall, fyll med leklera/trolldeg. Klart bara att använda och inget som härsknar eller liknande.
Skall genast ge mig på jakt efter material vet att bauhouse bla i alla fall ifjor hade genomskinlig vaxduk på metervara.

Ohh, det låter jobbigt ;) Förstå hur mkt lera som behövs, och hur packat/tätt det måste vara.

Jag har en Impression Pad, du får gärna hyra den om du vill, tror vi bor hyfsat nära:)

Den är köpt från Canada och frakten var nog fasen det dyraste, de måste nämligen fraktas som djur eftersom leran inte får frysa.

Nja låter inte särskilt jobbigt det behövs ungefär 2 kg färdig lera eller ca 2 satser av det vanligaste receptet på modellera som figurerar på nätet. Rulla ihop 1 kg till en vanligt degrulle stoppa i och kavla ut den inuti plastfickan, tryck ut luften och förslut fickan, sen har du en padd som fungerar gång på gång kavlas ut precis på samma sätt som orginalet mellan användningarna. Vissa hävdar att det faktiskt är helt vanlig modelllera även i orginalet bara väääääldigt mkt dyrare. Köper du leran färdig kostar den ungefär 200 gör du den själv inte ens en hundring. att sy padden av en bit vaxduk tar några minuter och metervara brukar ofta kosta runt 49:-/meter el dyl så man lär ha en färdig padd för under 300:- jämfört med typ 2000 i inköp och sen frakt på det. Klart värt de minuternas arbetstid för en padd man kan ha mkt användning för när man som jag har mkt unghästar som är ständigt i förändring i ryggen och man då på enkelt sätt kan slänga under padden och se om det har skapats tryckpunkter när de ändrat sig.

Blev nyfiken och googlade runt lite och hittade ett mkt enkelt tips om hur man gjorde en. Genomskinligt duschdraperi eller vaxduk så att det går att sy i använd en vanlig padd som mall, fyll med leklera/trolldeg. Klart bara att använda och inget som härsknar eller liknande.
Skall genast ge mig på jakt efter material vet att bauhouse bla i alla fall ifjor hade genomskinlig vaxduk på metervara.

Briljant! Det måste jag prova!

Fast trolldeg, torkar inte den och blir hård? det vore ju fint om man kunde återanvända den!

Inte om du har Alun i, vad jag har förstått.. :)

KL
Länken till den sidan som gylle nämner finns i första inlägget för er som vill läsa! :) Bilder hittar ni genom att googla "carola pad"

Hittade iofs en annan sida med tipset om att använda duschdraperi/vaxduk och som hade fyllt den med färdig "playdoh", är ärligt talat inte så jättehemma i olika leklera utan fick för mig när jag googlade runt att trolldeg/leklera/modellera var typ samma sak. Ser nu vid lite mer googlande att det skiljer lite mellan recepten att göra egen modellera jämfört med det som benämns play doh det är citronsyra i det ena och alun i det andra frågan är om det gör någon skillnad ? Playdoh har just alun i vilket även den blandningen som stod på den länkade sidan har. Man kan ju också göra det enkelt för sig och köpa färdig play doh, snabbgoogling avslöjade att det kostade typ 35-40 kr för ett halvkilo.

Play doh känns så stelt bara, eller ska det vara SÅ stelt i paden? :crazy:
Jag funderade först på att använda byggplast som är riktigt hållbar men kom fram till att den nog är för stel,
det behövs en mjukare men hållbar plast. Jag ska prova med duschdraperi :) om man kan hitta ett i närheten
som är helt genomskinligt :)

Kan du inte länka till den sidan du hittat också?

Play doh blir så löst man gör det. Och citronsyran gör så att den hålls mjuk och inte härsknar. Enkelt att göra, mjuk och skön.

Jag tror att play doh är perfekt för ändamålet!

Kl.
Ni som gör egna paddar, kan ni inte visa bilder och skriva beskrivningar? Suger på engelska så fattar knappt hälften av det som står i den länkade sidan. Vill ha en sådan så man kan se själv när sadeln behöver bytas :)

Samtidigt måste det ju vara ganska fast för det skall ju inte bara flytta sig hur mkt som helst utan bara visa var där är ökat tryck efter en stunds (20-30min) ridning och sen ju även stanna kvar även när padden flyttas, hade det varit för löst hade det ju bara flyttat omkring för enkelt.
Skall iofs erkänna att jag inte klämt och känt på playdoh på många år så har inte direkt koll på hur fast det är i konsistensen. Verkar även skilja lite mellan olika recept man hittar hur förhållandet mellan ingredienserna är kan ju gissa att även de färdiga man kan köpa kan göra det svårt iom att man inte kan klämma på dem först alla verkar ligga i burkar.

Är ju ett enkelt recept att göra frågan är var får man tag på alun ? Eller fungerar det lika bra att använda citronsyra istället för alun ? Modellera receptet jag hittade innehåller citronsyra istället för alun men alla ställen där jag hittar recept för playdoh så är det alun och inte citronsyra ?

Känns nästan enklare att köpa färdig playdoh är ju inte jättedyrt dock verkar det bara vara några ställen som säljer i sorterade färger så att man kan köpa en färg bara.

Transparent vaxduk (pvc) tror jag är det billigaste alternativet att använda, den jag stod och tittade på ifjor i alla fall var tunn och smidig, gjorde en snabbgoogling på transparent duschdraperi men hittade bara dyrare för 3-400 medans vaxduk vid googling låg på mellan 49-59/meter.

Sparade ingen länk till sidan jag läste på, googlade hela namnet på orginal padden och halkade in någonstans på olika forum där det precis som här diskuterades att de gjort egna.

Jo det är klart, det har du rätt i.. Att det måste vara ganska fast alltså! Tror dessutom att jag tänkte på sån lera man köpte när man var liten som var i små fyrkanter, om ni förstår vad jag menar med det ^^, och den är ju verkligen stenhård! Jag tror att det är rätt bra att göra själv för då kan man ju ändra konsistensen till det man vill ha :)

Alun finns i 40g påsar för typ 6 kr/st på ICA :) Kolla i kryddhyllan!

Ska se om jag lyckas hitta någon plast imorgon, isåfall ska här göras pad i helgen! Behöver en gärna igår, då jag också har unghäst och letar sadel :)

kl

Om jag hinner så svänger jag inom ikea i morgon och kollar efter duschdraperi!

De har nog inget transparent, kollade deras hemsida igår och där var inget varken där eller på rusta eller jysk vad de visade på hemsidorna i alla fall. Hittade bara dyra på specialsidor när jag googlade allmänt på transparent duschdraperi tyvärr. Verkar inte vara poppis just nu, har letat mig lila här hemma för jag vet att jag har haft ett sådant med en del figurer på men kanske där inte var figurer hela vägen upp så att man kunde få ihop bitar av det ändå, men typiskt nog har jag säkert slängt det grrrrr.
Har några täckesförpackningar (sådana där "väskor" nya täcken ligger i) men de känns rätt prassliga och klena så frågan är om de håller.

Vaxduk är mkt tåligare än byggplast. Vaxduk kan man tom sy i så mkt enklare att få till en padd av sådant.

Liknande trådar

Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Sparkling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka