Hemsk andedräkt!!!

M

Melikemycat

Min honkatt har HEMSK andedräkt.
Vad kan detta vara?
Det kan väl vara både tänder och "mage"...
Vad kan jag börja med innan jag kollar tänderna hos veterinären?

Borsta tänderna med levertandkräm (katt)
Något mer?

Eller ska man tex absolut inte borsta ifall det är inflamerat?
Haft henne ett år och alltid varit såhär..
 
Sv: Hemsk andedräkt!!!

Man brukar ju kunna se om katten har en massa tandsten, då är det ju troligast det som är orsaken. Borsta funkar inte om det blivit tandsten(och det har det om det luktar) då är det veterinären som gäller.

Om tänderna ser fina ut så kan man ju testa att byta foder, de dyrare med mer kött brukar vara bättre enligt min erfarenhet iaf.
 
Sv: Hemsk andedräkt!!!

Riktigt rutten andedräkt brukar tyda på parodontit, dvs inflammation i vävnaden runt tanden/tandroten, och tandlossning. Detta är ett tillstånd som kräver åtgärder, det räcker definitivt inte med tandborstning.
Andra tänkbara orsaker; viroser med inflammation i tandköttet, inflammation i tonsillerna, kronisk gastrit, persisterande mjölktänder, eosinofilt granulom mm mm.

En katt med så dålig andedräkt som du beskriver bör undersökas. Att vänta ett år är för mig obegripligt. Hur gammal är katten? Hur äter hon? Vad äter hon?
 
Sv: Hemsk andedräkt!!!

Den katt vi tog över hade en gräslig andedräkt, undersöktes av veterinär och det visade sig att hon hade inflammationer i tandköttet. Sedering och rensning så långt det var möjligt, och därefter fick hon antibiotika. Det här kommer troligtvis att komma tillbaka, så det är något vi alltid måste hålla efter och se över för kattens skull. Det gör oerhört ont i munnen på dem när det här uppstår har jag förstått, och i efterskott så syntes det också vilken befrielse som det blev för katta när hon fick hjälp.
 
Sv: Hemsk andedräkt!!!

Min ena katt hade också sån gräslig andedräkt och i hennes fall var det tandsten.

Nu har det dock börjat komma tillbaka (har sina fördelar att katten sover på kudden, sådana saker går inte obemärkt förbi) så nu är det dags för veterinär igen.

Har dock en känsla av att det är något mer som spökar nu, så det blir en total munkoll för gammeldamen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska börja borsta tänderna på alla damer här hemma. Jättebra tror jag, fruktansvärt tror katterna. Tänkte börja med Maggan, som...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: kma
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
579
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 096
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp