Sassy

Trådstartare
Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter?

Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade en rotspetsabcess som vi drog (på Agrias bekostnad) när han var 12, Maja fick dra två tänder när hon var 16. De andra har tagit tandsten 2-3 ggr under sin livstid.

Nu verkar dock unge herrn ha lite tandköttsirritation, och han är inga större bekymmer att peta i munnen så det är väl dags att lära sig sköta tänder. Tänker att en bra början kanske är att gnugga med tandkräm på fingret? Vad är i så fall bra tandkräm? Finns det faktiskt tandfoder som fungerar, eller är det mest en reklamgrej? (Jag vill helst inte ge foder med det innehållet som de fodertillverkarna har, men nu är det högre prio att hålla munnen välmående. :))

Han hade inga som helst problem när han flyttade hit för ett år sedan, men både foderbyte efter flytt och kastrering så att tidigare foder inte funkar kan ju göra skillnad.

Jag har periodvis gett kycklingvingar som tandmotion, men med den här herrn är jag lite orolig för att det skulle skapa ett ännu värre matmonster än han redan är. :cautious:

(Kommer givetvis ta upp det med vår veterinär när vi snart ska dit och vaccinera, men jag kan lika gärna börja direkt så är det lite lättare att titta ordentligt i munnen sen när han är van.)
 
Nej, jag har ingen rutin tyvärr. Borde verkligen. Har köpt tandborstar och bucacat men längre kom jag inte. Ingen av mina tre accepterar tandborstning..
Tuva har nyss opererat ut 11 tänder och behandlas med Stomadine. Under stora protester. Just stomadine är ju klorhexidingel och ska vara bra vid tandköttsinflammationer.
 
Inte ens Nikita accepterade tandborstning. Megara, nja, försökte två, tre gånger, blev hamburgare och gav upp. Iaf vet jag att hon inte har TR, däremot så har hon ju peredonditis och fick dra tre tänder i höstas.
 
Försöker ha rutiner med Sune för det är inga som helst problem att borsta hans tänder. Iofs är det inte så många fler än de små, huggisarna och ett par kindtänder kvar. Blir dock inte alltid dagligen.

Men jag använder bucacat för han gycker det är gott och då är det lättare att peta in en tandborste. Använder mig av mjukaste barntandborsten som jag kunnat hitta. Sen får han även stomodine LP i perioder om det ser lite mer rött ut i tandköttet. Just nu är det väldigt fint.

Lucifer var inte heller några problem honom körde jag på dagligen fram tills han blev så sjuk så jag tänkte han fick slippa den delen sina sista veckor i livet.

Nicke Öhm ja vi är på stadiet öppna munnen och försöka hinna se ngt alls :D

För att vänja Lucifer och Sune tog jag i början tops med bucacat på för de tyckte fingret var lite stort och tandborste lite läskigt.
 
Försöker ha rutiner med Sune för det är inga som helst problem att borsta hans tänder. Iofs är det inte så många fler än de små, huggisarna och ett par kindtänder kvar. Blir dock inte alltid dagligen.

Men jag använder bucacat för han gycker det är gott och då är det lättare att peta in en tandborste. Använder mig av mjukaste barntandborsten som jag kunnat hitta. Sen får han även stomodine LP i perioder om det ser lite mer rött ut i tandköttet. Just nu är det väldigt fint.

Lucifer var inte heller några problem honom körde jag på dagligen fram tills han blev så sjuk så jag tänkte han fick slippa den delen sina sista veckor i livet.

Nicke Öhm ja vi är på stadiet öppna munnen och försöka hinna se ngt alls :D

För att vänja Lucifer och Sune tog jag i början tops med bucacat på för de tyckte fingret var lite stort och tandborste lite läskigt.
Jag hittade en pytteliten tandborste som man sätter på fingret på Zoo.se, i butik. Det är inte som en fingerborg utan en pytteliten tandborste som man trär på fingret som en ring och sen sticker skaftet och den lilla tandborsten ut längs med fingret. Hittar den inte när jag sökte på nätet men kan försöka ta en bild senare.

Och nej, vi har inte kommit så långt som att försöka borsta några tänder, varken på Wilma eller Skrutt, men tandborsten är jättesöt. 😬 🙄
 
Jag hittade en pytteliten tandborste som man sätter på fingret på Zoo.se, i butik. Det är inte som en fingerborg utan en pytteliten tandborste som man trär på fingret som en ring och sen sticker skaftet och den lilla tandborsten ut längs med fingret. Hittar den inte när jag sökte på nätet men kan försöka ta en bild senare.

Och nej, vi har inte kommit så långt som att försöka borsta några tänder, varken på Wilma eller Skrutt, men tandborsten är jättesöt. 😬 🙄

Jag har tre sådana tandborstar! En i gummi och två borstar. Bucacat och även andra tandkrämer som katter ska älska. Att öppna Megaras mun så blir det blodvite. Hon slickar gärna bucacat från mitt finger men längre än så kommer vi inte.
 
Jag hittade en pytteliten tandborste som man sätter på fingret på Zoo.se, i butik. Det är inte som en fingerborg utan en pytteliten tandborste som man trär på fingret som en ring och sen sticker skaftet och den lilla tandborsten ut längs med fingret. Hittar den inte när jag sökte på nätet men kan försöka ta en bild senare.

Och nej, vi har inte kommit så långt som att försöka borsta några tänder, varken på Wilma eller Skrutt, men tandborsten är jättesöt. 😬 🙄
Har provat något liknande men ta gärna bild på din, ifall den kanske är ännu mindre.
 
Jag har försökt i perioder. Använder barntandborste (mjuk och litet huvud) och Bucat.

Med Lillebror gick det okej. Lillan, som skulle behöva daglig tandborstning (hon får mycket tandsten..), blir stressad och tycker inte alls om det. Det går, men inte jättebra, och det har resulterat i mer frekventa kräkningar vid matdags (hetsäter = kräks upp maten..) när jag försökt hålla rutinen. Nu är det väl nåt år sen vi provade sist. Har tandkoll inkl borttagning av tandsten bokat i mitten av mars, känner att jag borde göra ett nytt försök efter det. Lillan har tyvärr TR, även om inget nytt syntes förra året (kollas årligen).

Kycklingvingar och annat bra sväljer hon i princip hela när hon tycker att det blir jobbigt att äta, och så kommer de upp igen.. Att titta i munnen går utmärkt, har inte varit ett problem med nån av mina (något jag gör regelbundet och det i sig för inte med sig något obehag så det accepteras).
 
IMG_0814.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp