Bukefalos 28 år!

Henrik von Eckermann om Saudibesluten: ”Skulle aldrig åka till Saudiarabien på semester”

Till helgen avgörs den penningstinna hopptouren GCT i Saudiarabiens huvudstad Riyadh – ett land där bristen på mänskliga rättigheter är stor. Det har satt nytt ljus på att FEI har sagt ja till att 2024 års världscupsfinaler i hoppning och dressyr ska gå i Riyadh.
– Hade jag fått välja så kanske den hade legat i en annan del av världen, säger hoppningens förbundskapten Henrik Ankarcrona till SVT Sport.
 
Det går ju att bojkotta.
Men kostnaden (pengar) är för stor för den enskilde, att inte åka...

Det är mycket som är så... jag känner så i mångt och mycket även om för mig är det inte pengarna.

Mer, varför ska jag panta mina tomburkar när hela Chicago är ett enda stort avgasmoln, man bygger nya kolgruvor-power plants i Australien och i Indonesien slängs sopor i vattendrag och hav 🤷‍♀️
 
Det går ju att bojkotta.
Men kostnaden (pengar) är för stor för den enskilde, att inte åka...

Det är mycket som är så... jag känner så i mångt och mycket även om för mig är det inte pengarna.

Mer, varför ska jag panta mina tomburkar när hela Chicago är ett enda stort avgasmoln, man bygger nya kolgruvor-power plants i Australien och i Indonesien slängs sopor i vattendrag och hav 🤷‍♀️
Håller med om att ansvaret egentligen inte ska ligga på de enskilda ryttarna, de har allt som oftast inte råd (ekonomiskt, rankingpoäng/annat) att inte delta. FEI hade däremot kunnat säga nej till att ha finalerna där.
 
Tycker tvärtemot att det ligger på de enskilda individerna att bojkotta event som ligger i länder med tvivelaktiga agendor gällande mänskliga rättigheter. Det sänder ut så mycket starkare signaler än svamlet om att det är bra att åka och tävla i Riyadh eller sparka fotboll i Qatar som att närvaron där skulle göra skillnad. Skillnaden kommer när man INTE åker dit och tävlingarna inte går att genomföra!
 
Tycker tvärtemot att det ligger på de enskilda individerna att bojkotta event som ligger i länder med tvivelaktiga agendor gällande mänskliga rättigheter. Det sänder ut så mycket starkare signaler än svamlet om att det är bra att åka och tävla i Riyadh eller sparka fotboll i Qatar som att närvaron där skulle göra skillnad. Skillnaden kommer när man INTE åker dit och tävlingarna inte går att genomföra!
Fast det scenariot är inte så värst troligt om det ligger på individerna, vägraren så står det flera på kö när det är poäng och pengar att tävla om.

Det är mycket mer effektivt om man inte anordnar tävlingar i länder med tvivelaktiga agendor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Med knappt två veckor kvar till världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien, drar det ihop sig inför avgörandet. Världsettan och...
Svar
0
· Visningar
278
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenskar är klara för ridsportens världscupfinaler, som i år avgörs i Saudiarabien. Det är ett land med stora brister när det...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann visade vinnarklassen i Riyadh inför lördagens final i årets Global Champions Tour. Det blev även svenska...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var för knappt tre veckor sedans om Henrik von Eckermann kastades av sin häst Calizi på världscuptävlingen i franska Bordeaux. Nu...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp