Henry Blake

B

biglinda

Är det nån som läst Henry Blakes böcker? Och vad tycker ni om dem i så fall?
 
Sv: Henry Blake

Jag har läst hans böcker, några av dom.

Visst är det väll saker som låter intressant i dom men sedan finns det saker han säger som är totalt felaktiga.

Jag kommer inte ihåg saker på rak arm nu.
Han har även saker som jag inte skulle rekommendera att man provar själv hemma.

Endel av de saker han beskriver är egentligen "attitydträning", som hästen som vägrade att gå från gården. Den passerade nån grind med stolpar och sedan vart det stop. Denna häst attitydtränade han genom att göra roliga saker med den.


Henry har som sagt både bra och dåliga saker men mig veterligt kommer jag tyvärr nästan enbart ihåg dåliga sakerna från boken.
Han är säkert mycket duktig.



Utan böckerna kan jag tyvärr inte ge något exempel. (Jag lånade dom).
 
Sv: Henry Blake

Är det nån som läst Henry Blakes böcker? Och vad tycker ni om dem i så fall?

Jag har läst en av dem. Vissa saker var intressanta men för mig blev den rätt tungläst. Jag kände inte att jag fick ut så mycket av den. Men det kan ju bero på mig. ;) Om man jämför med andra författare och böcker så är det många som jag tycker bättre om och som gett mer.
 
Sv: Henry Blake

Han har väl gjort ett par böcker och jag vill minnas att jag hade mest utbyte av den första i serien (vad den nu hette) men den hade mörkrött omslag.

Sen avtog väl nyhetsvärdet en del och det blev lite upprepning av hans tankar och koncept.

Men den första har jag ofta lånat ut och tyckt att vissa bekanta bör läsa. (Det kanske är därfär jag inte hittar boken nu...)
 
Sv: Henry Blake

Håller med, tycker böckerna är mycket intressanta och underhållande men en del ideer och påståenden är som sagt.... intressanta... minst sagt :angel:
 
Sv: Henry Blake

Jag tycker de var intressanta och läsvärda men absolut inte något som kreti och pleti ska ge sig på! Man får inte glömma att många av de här hästarna var farliga och skulle slaktas om Henry inte fått hand om dem. De var grymt felhanterade och misshandlade men blev många gånger väldigt trevliga individer. Som alltid gäller det att kunna plocka guldkornen och veta vad man ska ta till sig och vad som ska ses som anekdoter från en tid då många hästar for illa.
 
Sv: Henry Blake

Har läst två av hans böcker nu, "Förstå din häst" och "Problemhäst och hästproblem". De är ju minst sagt lite speciella, mycket är säkert riktigt och bra men en del verkar rena rövarhistorier. Finns det mer att läsa som handlar om honom nånstans? Lever han? I mina ögon verkar han ha minst nio liv efter alla sina bravader till häst. Men lite kul är det att läsa han verkar absolut inte vara nån dussinmänniska.
 
Sv: Henry Blake

Jag vill uttrycka mig så här:

Henry är en av de personer som är "självlärd".
Allt han kan och vet, har han i stort sett lärt sig genom att titta, testa och dra slutsattser.
Det här sättet är inte fel, det tar bara längre tid, och Kan på sikt ge vissa felaktiga resultat.

Det är även så jag upplever hans böcker (dvs. hans kunskap).
Visst finns det säkert en massa bra i det men det finns en hel del som i mina ögon är helt felaktigt.
Hans slutsattser på Varför hästarna reagerar som dom gör är inte alltid överennsstämmande med det jag lärt mig, både genom instruktörer, böcker och mina egna "prova på" här hemma med hästar samt min bakomliggande kunskap om hästens naturliga beteende och flockbeteende.


Därmed inte sagt att jag kan mer än honom.
Bara att vi kan olika om olika saker.
 
Sv: Henry Blake

Det finns tre böcker, men jag kommer inte ihåg vad den tredje heter. Jag tror inte att Henry lever längre, han bröt ryggen och fick tillbringa resten av livet i rullstol efter en ridolycka. Du får googla och se vad du hittar. :idea:
 
Sv: Henry Blake

Alltså jag har läst boken och jag blev chockad över att människan överhuvudtaget fick kalla sig hästttränare..jag minns en sak jag läste om en häst som började dra av ryttare mot träd i full galopp..så då styrde han hästen rätt mot trädet så han sprang in med huvudet först och sen svimmade hästen av ett tag..och sen säger han att men han gjorde det aldrig igen..man bara..mm jo så skulle jag göra med min häst..ge den hjärnskakning bara...jag slängde min bok för jag tyckte den sög ganska hårt.

men det är ju bara min åsikt
 
Sv: Henry Blake

Verkar ju helt sjukt:( Men har han nån hemsida eller nått sånt??
Vet nämligen inte vem det är...
 
Sv: Henry Blake

Jag vet de som råkat ur för liknande händelser, fast en normal häst skulle inte springa rakt mot ett träd utan att stanna. Det är ju många efter vad jag hört som tyvärr inte klarar av att få stopp på sina hästar utan ridhussarg. :angel: Finns ju även många som tycker det är ok att dra omkull hästar. :crazy:
 
Sv: Henry Blake

Det finns tre böcker, men jag kommer inte ihåg vad den tredje heter. Jag tror inte att Henry lever längre, han bröt ryggen och fick tillbringa resten av livet i rullstol efter en ridolycka. Du får googla och se vad du hittar. :idea:[/QUOTE
Böckerna har en del år på nacken så Henry Blake måste väl vara rätt gammal OM han lever. Han har nog inte haft så tråkigt i sitt liv om man uttrycker sej så. Jag har kollat lite på google men får väl lusläsa lite mer, det stod mest om hans böcker, var de fanns och så. Han var verksam i England om jag förstått rätt och hade väl hästverksamhet i alla möjliga former.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vilken är er favorit ljudbokstjänst? Jag har använt Nextory ett tag, men kommer inte överens med deras sökverktyg, jag söker tex på...
2
Svar
20
· Visningar
658
Senast: Cinzia
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 306
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Läste och samlade på böckerna från Johanna Campbell kallad fullblodsserien när jag var liten. Är sugen på att få tag i böckerna igen...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: Shixle
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp