Het häst vid hoppning - behöver tips!

Horselover00

Trådstartare
Hej!
Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid väldigt taggad och efter det är det svårt att få honom lugn igen. Man kan komma i en lugn galopp mot hindren, men efteråt så drar han in nosen rejält bakom lod och försöker dra iväg. Så länge jag får hållt huvudet på plats går det bra att få honom att lyssna trots att han blir het, men det är just när huvudet kommer ner som det blir svårt. Har testat att lyfta ena handen, båda händerna, lägga ihop händerna och att länga ut tygeln för att få
loss mulen från bringan, men inget fungerar sådär superbra. Tränar för en duktig hopptränare och vi börjar få bukt på problemet med att han sticker, men det känns som att detdär med huvudet är det som hindrar oss mest i dagsläget. Har någon liknande problem och tips på hur man kan jobba bort det?
 
Vad händer om du ber honom att länga sig genom att använda skänkeln?

(många hästar som gör så här är inte ärligt framme för skänkeln. Ryttaren upplever det ofta som att de är det, för att de blir heta och springiga, men de springer ju inte pga skänkeln. Ofta rider ryttaren då också med mindre skänkel "eftersom hästen drar mot/efter hindret"

Ibland kan man också få fundera över orken hos hästen när den blir sådan här "efter ett tag". När hästen blir trött så börjar den behöva hoppa på fart i stället och springer mer och mer och blir flackare och flackare - vilket leder till att den vill springa ännu fortare.

Man kan också behöva fundera över om bettet är för skarpt. Viker den in näsan vill den ju undkomma något, och en het häst behöver absolut inte vara okänslig. Frågan är varför den springer, inte att den gör det. Betslar man upp är risken att man hamnar här istället, med en häst som fortfarande springer men också gör allt för att undvika bettet.

Ingen av oss är perfekta, jag har haft två hästar som blivit springiga i hoppningen. Den ena pga felaktigt tänk i träningen (som vi löste med en annan tränare) och den andre blir springig när han inte orkar.)
 
Kanske testa att betsla ner och se vad som händer?

Är den vetcheckad nyligen? Enligt min erfarenhet framkommer det ofta förr eller senare att det är något fysiskt fel på de där superheta hästarna tyvärr, dvs att beteendet beror på smärta… Finns säkerligen massor av undantag men det skadar ju inte att göra en koll om det inte är gjort🙂
 
Har ett liknande problem med min häst som istället kör upp huvudet och springer efter bom/ hinder. Problemet blir bara värre och värre och nu kör han på så även när det finns bommar i ridhuset och jag inte ens rider på dem. Jag funderar på att kolla upp om han kan ha problem med leder eller nåt.
 
Hej!
Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid väldigt taggad och efter det är det svårt att få honom lugn igen. Man kan komma i en lugn galopp mot hindren, men efteråt så drar han in nosen rejält bakom lod och försöker dra iväg. Så länge jag får hållt huvudet på plats går det bra att få honom att lyssna trots att han blir het, men det är just när huvudet kommer ner som det blir svårt. Har testat att lyfta ena handen, båda händerna, lägga ihop händerna och att länga ut tygeln för att få
loss mulen från bringan, men inget fungerar sådär superbra. Tränar för en duktig hopptränare och vi börjar få bukt på problemet med att han sticker, men det känns som att detdär med huvudet är det som hindrar oss mest i dagsläget. Har någon liknande problem och tips på hur man kan jobba bort det?
Vi har en het ponny och med honom är det viktigt att inte överreagera som ryttare.
Om ryttaren drar I tygeln när han drar så blir det värre. Släpper man blir det värre också såklart. Men om sits och kontakt är samma hela vägen mot- över och efter så lugnar han sig. Också viktigt att han får komma framåt- att ryttaren inte hindrar honom utan mer bara har en ram och lugnar honom.
Drar hästen in näsan är det för mycket broms just då tänker jag. Den behöver komma ut med halsen för att hitta balansen. Troligen är den I obalans efter hindret och det är därför den springer. Att du försöker rätta huvudhöjden med tygeln ger inte bättre balans utan kan tvärtom stressa hästen eftersom den tycker det är svårt att göra det du ber om. En het häst behöver hitta bättre balans och det är ju vanlig grundridning men sjukt svårt.
Jens brukar ha mycket bra att säga om grundridning tycker jag- finns många artiklar med honom att hitta och fundera över!
 
Ibland kan man också få fundera över orken hos hästen när den blir sådan här "efter ett tag". När hästen blir trött så börjar den behöva hoppa på fart i stället och springer mer och mer och blir flackare och flackare - vilket leder till att den vill springa ännu fortare.


Jag tänkte exakt det som @Elo skriver här TS. En häst som ramlar iväg mer och mer brukar ha problem med ork och balans, så den kompenserar med fart.

Det kan vara något som felar också såklart, som den försöker springa ifrån. Men om den är fräsch i övrigt så är mitt tips mer styrketräning i lågt tempo. Jag är varm förespråkare för cavalettiövningar i alla former, i skritt, trav och galopp. Då kan du även öva på lydnad med halter och ev ryggningar utan att det blir hetsigt eller en dragkamp.

Fortsätt inte fara runt i full fräs på hinder, utöver att det sliter på hästen i onödan så är hästar även väldigt lättlärda och det går snabbt att få dem att associera hoppning med stress. Det vill du ju inte. :)

Jag är åt det äldre hållet och har fortfarande en utmärkt bok i hyllan av Reiner Klimke, "Cavaletti - utbildning av ryttare och häst", men Hippson har också många gratisövningar på nätet som du kan söka på.
 
All hoppning består av tre delar: anridning, hopp och landning. I det sista handlar det snarare om vad man gör efter man landat.

Vet inte hur många sk tränare och ryttare på förhållandevis högre nivåer därute som är helt clueless gällande just landningen och själva slutar rida och låter hästen dra iväg som en shettis med en treåring på ryggen. Något de sedan lär ner till sina egna ryttaradepter.

När man istället börjar rida i landningen genom att t.ex lägga in volter eller halter på raka spår blir det ofta bättre. I början kommer dessa oxå vara "out of control" dåliga men övning ger färdighet och lydnad/uppmärksamma hästar!

Det "värsta" man kan gör med en okontrollerad häst - vilket ovanstående nämnda grupp ryttare/tränare gärna gör - är att börja hoppa studs och tro att det är något slags kontrollerande övning när det i själva verket är en övning för att få hästar att tänka framåt.
 
Hej!
Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid väldigt taggad och efter det är det svårt att få honom lugn igen. Man kan komma i en lugn galopp mot hindren, men efteråt så drar han in nosen rejält bakom lod och försöker dra iväg. Så länge jag får hållt huvudet på plats går det bra att få honom att lyssna trots att han blir het, men det är just när huvudet kommer ner som det blir svårt. Har testat att lyfta ena handen, båda händerna, lägga ihop händerna och att länga ut tygeln för att få
loss mulen från bringan, men inget fungerar sådär superbra. Tränar för en duktig hopptränare och vi börjar få bukt på problemet med att han sticker, men det känns som att detdär med huvudet är det som hindrar oss mest i dagsläget. Har någon liknande problem och tips på hur man kan jobba bort det?
Min häst kan ibland göra samma sak, ibland redan innan hindren.
Det har löst sig själv genom att jag tagit lektioner för duktig dresssyrtränare, hästen är nu framme för skänkeln och lyssnar då på mig istället för att rusa runt i sitt egenvalda tempo.
 
Jeg er enig med det folk sier her om styrke, ridning etter hinder, ikke for skarpt bitt osv. Men jeg vil også spørre, hva er bakgrunnen til hesten?
Min første storhest var en tidligere tidshoppnings hest fra Nederland. Jeg sleit i 3 år med en ekstremt het hest som stakk etter hinder, som spratt rundt mellom hinderne og som generelt hadde et mye høyere tempo en det man trenger når man hopper en bane.
Først da jeg hadde blittt bedre til å ri, og vi kom opp på 1.20-1.30 høyder, så fikk jeg kontroll over hesten. Dels pga min egen kunnskap hadde blitt bedre, men dels fordi at da hadde han noe å jobbe med. Når vi hoppet 80 cm så fant han på så mye rart mellom hinderne at treneren min kalte han for Kenguru'en. Hesten var fullt frisk, han var røntget, behandlet og passet med alt. Han var sterk som en okse i kroppen og gikk lange klatreturer i terreng og dressur øvelser til mb. Men når vi hoppet så tok han fullstendig kontrollen og spratt rundt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 796
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 775
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp