Het häst!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 873
F

Fian

Kan man få några stalltips om hur man kan lugna ner överheta hästar. Går knappt att få stopp på fjollen utan så fort han får vagnen efter sig är det fullt ös som gäller. Han springer ju kanon i loppen.. gick första 500 på 11 sist.. undrar vad han kan göra om han slutar lägga energi på att vara så förb**** het. Ge mig lite bett-tips och kanske lite bra markövningar eller andra tips att testa please!!
:bow:

Sv: Het häst!

Skritta och åter skritta i massor.

Tycker inte "problemet" ska botas med skarpare bett, men något du kan testa är xylifonia grimma, den används tillsammans med bett och verkar över nosryggen. Kallas även trav hackamore, men måste användas med bett..

Min Valack var precis lika pullade bort mycken kraft före loppen och i början, var ibland snudd på farlig..
Men mycket ihärdig JP-träning har nu burit frukt , sist han startade skrittade jag av banan på lååånga tömmar efter värmingen. Och i loppet hade han alla krafter kvar över mållinjen.Kusken som körde har kört honom förr(både vunnit och galopperat..) och trodde inte att det var sant!! Behåll detta lugn så tjänar ni mycket fina pengar sa han.
JP-Träning= Promenader lite överallt in i garage,sticka in huvudet i bussar bilar m,m Gå fram och nosa/putta på massor av "farliga" bondgrejor som finns på gården..(folk har nog mer än en gång ruskat på sina huvuden..) allt för att få honom "modigare" och därmed lugnare.
+ att jag använt en sån där Nackmagnet.
Och förstås regelbunden Massage.
Och det roliga är att det fungerat!
Ger samma mängd kraftfoder och tränar lika (om inte lite hårdare tom) och har ändå fått en "ny häst"
Utrustning jag använder är rakt stångbett, ingen spärrgrimma vanliga tysto i öronen
I lopp däremot går han fortfarande med ett Cresendo bett.

byt foder på han om du inte ha det..
ta kross korn i stället...
det lugna dom och så rid han om du kan så han bygger muskler på ett annat sätt med....

Fian skrev:
Kan man få några stalltips om hur man kan lugna ner överheta hästar. Går knappt att få stopp på fjollen utan så fort han får vagnen efter sig är det fullt ös som gäller. Han springer ju kanon i loppen.. gick första 500 på 11 sist.. undrar vad han kan göra om han slutar lägga energi på att vara så förb**** het. Ge mig lite bett-tips och kanske lite bra markövningar eller andra tips att testa please!!
:bow:

Vad har du för bett resp foder nu? Har du testat olika bett? Går det att skritta överhuvudtaget med vagn? Testat ridit? Hur tränas hästen? Får han vara ute i hage o röra sig tillräckligt?

Många frågor man måste fundera på innan man lägger om bett o foder/träningsvanor...

Jag har haft goda resultat med raka gummi/läder/happymouth-klädda bett samt vissa som på pellham blivit super coola. Sen har man fått ta bort havren på en o annan... Sen ridningen hjälper RIKTIGT bra på heta hästar! Kan jag varmt rekomendera.... Sen är en stooor hage ovärderligt för hästar som behöver röra sig mycket!

Vi har minskat ner på havren till hälften.. Ska testa att ta bort den helt. Nu kör vi honom på crecsendo hemma. läderklätt rakt på banan. Jag har ridit honom en del. Han är ute hela dagarna i stor hage så utevistelsen räcker. Jo det går att skritta honom med vagn ända tills han får trava första gången.. sen är det kört!! :devil: Ska öka ridträningen... tjo vad det ska gå :rofl: .. Han är supercool hemma i hagen och boxen så det är bara när han får vagnen bakom sig eller ryttaren på ryggen som han får eld i baken.. :devil:

Fian skrev:
Vi har minskat ner på havren till hälften.. Ska testa att ta bort den helt. Nu kör vi honom på crecsendo hemma. läderklätt rakt på banan. Jag har ridit honom en del. Han är ute hela dagarna i stor hage så utevistelsen räcker. Jo det går att skritta honom med vagn ända tills han får trava första gången.. sen är det kört!! :devil: Ska öka ridträningen... tjo vad det ska gå :rofl: .. Han är supercool hemma i hagen och boxen så det är bara när han får vagnen bakom sig eller ryttaren på ryggen som han får eld i baken.. :devil:

Om du tar bort havren helt så se till att ha ordentligt med resterande foder. Har testat massa olika bra varianter som man kan byta ut havren med så det finns o välja på! :)

Har du haft läderklätt bett hemma då? Jag skulle testa att rida på ett rakt bett! :d

Försök lägga in dagar då ni bara skrittar. Sen har du ju den TUFFA varianten, hård o konsekvent. Så fort hästen ökar så tar du upp o går ner i skritt... inga ursäkter utan VAR ENDA GÅNG hästen ökar så bromsar du in för att visaatt du inte bett om att han skall öka... kan eventuellt bli en väldig dragkamp i början vilket är jobbigt :smirk:

Ja som sagt ridträning har lugnat dom flesta stressade travare jag haft/har. Sen kan man ju lulla i skogen, på åkraro ängar o låta dom upptäcka nya saker o lyfta på benen över bommar o försöka få dom att tänka o jobba med hela kroppen o då kan även en del stress försvinna...

Hoppas det går bra för er! ;)

Vi var ute ikväll och skrittade hela "korta" träningsrundan. Båda hästarna vart aningen förvirrade men fixade det hyfsat.. lite trippa på sned och rycka tömmar vart det men vi är helnöjda! :bump: Nog var de svettiga när vi kom hem.. tungt i backarna i skritt ju :devil:

Fian skrev:
Vi var ute ikväll och skrittade hela "korta" träningsrundan. Båda hästarna vart aningen förvirrade men fixade det hyfsat.. lite trippa på sned och rycka tömmar vart det men vi är helnöjda! :bump: Nog var de svettiga när vi kom hem.. tungt i backarna i skritt ju :devil:

Bra början! Fortsätt på den vägen... Skritt är grunden som måste funka om hästen ska bli lugn i trav :idea:

Kör lugnt!
Träna på med samma mängd som vanligt, men dra ner tempot. Och som sagts tidigare, skritta mkt. Särkilt där hästen brukar vilja dra iväg.

Det brukar iaf hjälpa på mina "tokar"

Startade igår då.. struken för oregerlighet! :devil: :crazy:
Nu börjar vi om från början.. Tandläkaren först för att utesluta munproblem och dra vargtänder, bort med allt på honom.. köra på mjuuuukt bett, öppet huvudlag, testa massör, ridträna massor på bana, promenader osv osv.. Han är så pass duktig att han är värd att lägga ner all tid och pengar på :love:
Och han är ju världens snällaste, kelsjukaste kuse i boxen och hagen.. Nej nu tar vi nya tag!! :bump:

Mmmm......vad är det för stam. Och är det en vallack? Hur gammal?
När jag får en häst som är het.....lugnar den sig inte själv innom en månad, så börjar jag klura ut hur jag ska få den på andra tankar. Ibland får man acceptera att hästen är het och lägga om träning. I fall där allt går bet, så låter jag den bara gå bakom vagn då den måste. I lopp och vid snabbjobb. Om hästen kan gå som "släphäst" så får den lära sig det. Då ska den gå "bakom" min vagn, inte böjd vid sidan om. Hade en märr som var mer intersserad av vad som var bakom oss än att se upp framåt. Vi hade otagliga diskutioner om det. Hon fick börja gå som handhäst med tussar i öron och helstängt. Då gick hon som ett ljus.
Enligt mig är det viktigt att heta hästar får mycket vila. Om den stressar mycket då den blir körd, så betyder ju det att den inte får vila upp sig alls.
gulan fd.gulla

*lånar* har du en bild på ett sånt bett/hackamore? lät jättebra ju!:)

Som dom flesta säger skritta mycket! och tussar och huva, pröva helstängt. det är absolut inga problem att skritta med vagn. Vissa hästar är så också att sitter man och drar i dom blir dom ännu hetare, ha långa tömmar låt hästen skritta på i sitt tempo, det är bara att hålla på så tills du känner att hästen börjar lugna ner sig och slappnar av. Och kanske sänka kraftfodret och istället höja grovfodret. Vi har en häst i stallet som blir lugn av att man nynnar. Pröva det och prata lugnt, visla eller nynna kan juh funka. Sen visa hästar som är heta kan man inte göra nått åt, en annan häst här i stallet hon tar ut alla sin energi i värmningen och klara inte hela loppen, vi har förökt med allt på henne.

Senast ändrad av en moderator:

Åh en till som använder nackmagneten!!!! Vad har du fått för effekt av den? Jag har specialgjort en grimma med två nackmagneter varav den ena sitter som den ska och den andar sitter som ett pannband så att den ligger an mot hästens käkleder vilket har gett en enormt lugnande effekt på min häst.

Han är kolugn i stallet. Han är en valack på 6 år.. Efter Caissier en kolugn hingst haha. Hans mamma heter Marina Winner och är egen uppfödning. Ja vi får testa massa saker på honom nu och skrittar honom gör vi hela tiden. Han är inte svår att hålla förrens efter han har fått trava. Sen är han omöjlig att få ner. Så efter värmning och defillering är han på topp haha. :devil:

Djurjouren skrev:
Åh en till som använder nackmagneten!!!! Vad har du fått för effekt av den? Jag har specialgjort en grimma med två nackmagneter varav den ena sitter som den ska och den andar sitter som ett pannband så att den ligger an mot hästens käkleder vilket har gett en enormt lugnande effekt på min häst.

Den + övriga "åtgärder" har gjort att Hästen funkar som han ska istället för att pulla bort alla krafter i värmning o provstart , så sparas dom till loppet:D

Och sen har jag märkt att han "återhämtar" sig snabbare efter ett lopp. Inte så mkt "skit" kvar i musklerna som det var förr.
Men jag använder den inte hela tiden. Utan jag tror det behövs pausas från den ibland för att den ska funka som bäst.

Fian skrev:
Han är kolugn i stallet. Han är en valack på 6 år.. Efter Caissier en kolugn hingst haha. Hans mamma heter Marina Winner och är egen uppfödning. Ja vi får testa massa saker på honom nu och skrittar honom gör vi hela tiden. Han är inte svår att hålla förrens efter han har fått trava. Sen är han omöjlig att få ner. Så efter värmning och defillering är han på topp haha. :devil:

Värma hemma? Defilera ensam?

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 272
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 128
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 182
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka