Hidalgo sadel

Sv: Hidalgo sadel

Jag har en Hidalgo, en akademisk modell (valencia II special shorty). Jag har haft den i ganska precis ett år nu. Jag har den på min islandshäst med rak och ganska kort rygg (har paneler/bossor som är 43 cm). Hur de engelska modellerna är har jag dock ingen aning om (sits, stöd osv), så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig med någon info.

Jag är mycket nöjd med min sadel. Den är mjuk för min rumpa (och trevlig med mockasits), ligger stadigt på hästen (men lyfter lite längst bak då min häst är väldigt rak i ryggen, så därför kikar jag på en sadel till att ha att varva med).

Enligt tillverkaren ska det vara bättre läder i de som heter "spezial" och jag tycker kvaliteten är bra för priset (de har visserligen gått upp i pris nu, jag köpte min på en utförsäljning hos tillverkaren). Jag hade dock inte velat ha sämre kvalitet på lädret. Stropparna har liite sämre kvalitet, men är nylonförstärkta så helt ok ändå.

Jag är nöjd med sadeln för det pris jag betalade. Har inte haft några problem med den och jag tycker den är underbart skön.
 
Sv: Hidalgo sadel

Jag red i en Hidlago Jerez ett tag. Oerhört skön sadel, inte speciellt bra läder men förväntar mig inte så mycket för en sadel som kostar knappa 4000 kr ny.

Jag tog bort orginalbossorna och hade en tryckavlastande pad istället. Hade tänkt köpa StarTrekks paneler men kom aldrig så långt.
 
Sv: Hidalgo sadel

Tack för era svar!
Det är en engelsk modell jag funderar på. men just detta att man kan sa sitsen i storlek 18 och ändå välja kortare paneler funderar jag på hur det funkar. sits 18, paneler 46 tänkte jag..
 
Sv: Hidalgo sadel

Hej igen

Att tänka på om man har en större sits och mindre paneler är att trycket inte fördelas över så stor yta på hästens rygg. Min sadel är ju av en annan modell, men jag har sits 16,5 och 43 cm paneler, men även en padd under för lite stötdämpning (inte minst för mig). Det fungerar bra då sadeln som helhet är ganska kort. Jag vet inte om det kan bli obalans om sätet är mycket längre än panelerna? Läderbommen släpper ju igenom mer rörelser än en fast bom, på gott och ont.

Om du funderar på att beställa en sadel med de mått du beskriver kan det vara bra att mejla tillverkaren och fråga deras synpunkt - jag mejlade dem flera gånger och fick alltid snabba och ingående svar.
 
Sv: Hidalgo sadel

okej, tack för rådet!
jag vet inte om jag vågar beställa en när det inte finns nån provsadel heller.

får fundera lite till.. detta eviga sadelproblem...:meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 166
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det någon som vet vad det är för märke på denna sadel? :)
Svar
0
· Visningar
208
Senast: casio01
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
337
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp