Hill's vs Orijen vs RC

Vica

Trådstartare
Vilket är egentligen det bättre fodret? Många katter har jag upplevt ganska kräsna. Jag brukar skämtsamt likna det vid att de flesta katter är uppvuxna på skräpmat (foder med mycket spannmål i) och har därför svårt att vänja sej vid riktigt välbalanserad "husmanskost" (dvs de med högre kötthalt, BARF, osv).

Vad tycker ni? Ska man tvinga en katt att äta det nyttigare fodret med motiveringen att den äter när den är hungrig och fodret är ju faktiskt av bästa kvalité? Eller ska man gå tillbaka till det fodret katten faktiskt åt av?

I mitt fall älskar mina kissar RC'n. Har planerat ett byte till Orijen men när jag köpte provpåsarna så verkade de inte vara speciellt glada i den... Nu gjorde jag kanske världens tabbe, men jag har iaf köpt 7,5kg Orijen. Jag börjar nu få kalla fötter och funderar på om jag ska beställa hem RC och skicka tillbaka det andra. Eller ska jag prova nått mellanting - dvs Hill's?

Nu får jag ev hem en akutkatt med kissungar - vad sjutton ska jag ge dem då? Ska de få börja livet med Orijen eller ska de fastna i "spannmålsgruppen"?

/Vickan - fast i kattmatsdjungeln.
 
Sv: Hill's vs Orijen vs RC

Det är ju dömt att misslyckas om du bara pang på börjar servera Orijen. En mjuk övergång genom att blanda fodret under en period är nog det bästa sättet. Jag skulle inte finna mig i att mina katter "valde" ett sämre alternativ. De äter det jag anser vara bäst för dem.
Orijen är ett bra foder, jag ställer mig dock tveksam till det höga fiskinnehållet. Olivers petfood är ett annat märke av hög kvalitét, innehåller 70% kyckling.

Angående kattungarna så tycker jag att du ska ge dem en så varierad kost som möjligt! Mycket rått kött, blötmat och torrfoder. Så att de kan äta det mesta som bjuds helt enkelt.
 
Sv: Hill's vs Orijen vs RC

Jag har blandat upp nu i ca 1½månad, de pillar bort det och äter av den "godare" RC'n istället. Dessutom har de en skål med bara Orijen i att välja på.

Olivers har för små pelletsar, min ena katt kunde inte få upp dem i munnen och rasade i vikt på bara en vecka..
 
Sv: Hill's vs Orijen vs RC

Kross RCn och strö lite kross över Orijen. Maten kommer lukta RC men de kommer inte kunna pilla undan Orijen.;)

Jag har haft en dust som tog månader och det var sjukt frustrerande. Nu skulle jag byta från torrfoder till BARF och tricket var att bara ge halva dagsransonen torrfoder, krydda BARFen med tonfisk och erbjuda BARF flera gånger om dagen. Det tog ungefär 2 månader innan hon åt bara BARF men sedan var denna katt den minst kräsna katt jag haft. Hon åt allt.

Jag utnyttjade alltså att hon blev hungrig och gav henne stor tillgång till alternativ mat.
 
Sv: Hill's vs Orijen vs RC

Jag har lyckats byta från Hills till Eukanuba utan problem, efter att ha haft dåliga erfarenheter tidigare, då de började matvägra ALLT när jag bytte, - tillslut var de så sura att de inte ens ville äta det de ätit före!

Så Vica - jag skulle inte blanda in ngn tredje fodersort om jag var du, ju mindre trassel desto större chans att de rättar in sig och äter det du bestämt.....

Har som sagt lyckats nu äntligen själv, och dessutom åt de BÅDA sorterna under invänjningsperioden då jag blandade. Lycklig! Det var du Sol som tipsade mig tror jag, tack för det! :bow:

de får blötmat utöver detta, 2-3 ggr/veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp