Hinder till tävlingsryttare!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Izah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 460
I

Izah

Jag ska bygga hinder.
Vart köper ni bommar? Hur mycket kostar de? Hur bygger ni era hinder? Jag är tävlingsryttare och vill gärna ha läskiga hinder, men även infångare, enkelhinder, osv =) Hur syr ni vattenmattorna? Grindarna?
Många frågor, vill ha svar =)

Sv: Hinder till tävlingsryttare!

Bommar köper man billigast och enklast från sågverk/stolpfabriker utan mellanhänder. Vad gäller allt det övriga, använd fantasin, finns miljarder olika sätt att göra hinder. Jag har gjort både hinderstöd och infångarstöd, lådor, murar grindar mm.

Jag ska bygga hinder.
Vart köper ni bommar? Hur mycket kostar de? Hur bygger ni era hinder? Jag är tävlingsryttare och vill gärna ha läskiga hinder, men även infångare, enkelhinder, osv =) Hur syr ni vattenmattorna? Grindarna?
Många frågor, vill ha svar =)

Som sagt, billigast att göra egna. Annars är det ju absolut billigast att låna av någon som har :angel: eller stå på ett stall där det finns hinderpark. :idea:

Jag köper mina bommar på Jem & Fix. De kostar mellan 100-125 kr st och är 3m och inpregnerade dock inte målade. Men det kan man lätt fixa själv. Och vill du inte måla kan du linda in bommen i vaxduk och tejpa fast. Då får du verkligen "tittiga" bommar! Och vaxdukar kan man hitta billiga på bl a ÖoB.
Som utfyllnad brukar jag ställa gamla bildäck på högkant mot nedersta bommen. "Skitläskigt!"

Bommar köper man billigast och enklast från sågverk/stolpfabriker utan mellanhänder. Vad gäller allt det övriga, använd fantasin, finns miljarder olika sätt att göra hinder. Jag har gjort både hinderstöd och infångarstöd, lådor, murar grindar mm.

Bilder! :angel: :idea:

Jag köper mina bommar på Jem & Fix. De kostar mellan 100-125 kr st och är 3m och inpregnerade dock inte målade. Men det kan man lätt fixa själv. Och vill du inte måla kan du linda in bommen i vaxduk och tejpa fast. Då får du verkligen "tittiga" bommar! Och vaxdukar kan man hitta billiga på bl a ÖoB.
Som utfyllnad brukar jag ställa gamla bildäck på högkant mot nedersta bommen. "Skitläskigt!"

Jo, jag tänkte köpa där =)
Här i karlshamn kostar de 360 kr :S

Man kan ta tjocka blåa sopsäckar och klistra ihop till vattenmattor eller köpa blå presening.Ang. grind så byggde jag en och målade den i olika färger,som komplement har jag plank till den oxå.Bommar köpte jag och målade själv.Skickar med lite bilder på lite som jag gjort.Kanske kan ge dej lite tips.Ang. mur så gjorde jag plank som jag målade som murdelar,även där olika färger på sidorna.
std.jpg
grind2.jpg
grind.jpg

för att få titthinder så kan man linda julgransglitter runt bommen och häfta fast , bara man lindar håst så att hästen inte kan fastna^^ Annars kan du ställa tex färgglada lådor och liknanade undedr hindret =P

Var ud kan få tag på bommar har du ju redan fått tips på.
Man kan sy "tygskynken" och hänga på bommar, kanske inte jättesnyggt men är ett bra sätt att variera hindren. Du kan kolla på hööks hemsida på hinderdukarna så ser du hur jag menar.
Ridskolan har hööks vattenmatta för 499:-, funkar bra och den slits ju inte direkt eftersom hästen inte slår i den på samma sätt som bommarna. Vill du har billigare kan du ju ta blåa sopsäckar eller liknande.
Linda glitter runt bommarna så blir det tittigare. Ställ/lägg in allt möjligt i oxrar typ filtar, pressenning, blomkrukor, sopsäcka.
Spika ihop trälådor till en mur.

Sök på egna hinder eller liknande så finns det en lååång tråd med tips :)

Grindstolp från Granngården är nog billigast. Rätt tunga dock. Å andra sidan är inte mina bommar från Safety System så lätta heller.

bommar.jpg

Grind har jag köpt för 300 spänn av en som bygger egna hinder. Vattenmatta har jag från www.vattenmatta.se som har bra pris.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 784
Senast: Emuliiaa
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 972
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 340
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka