"hinderstödsrädd"

R

Real_Life

\"hinderstödsrädd\"

Vet inte riktigt hur jag ska förklara :crazy:
När jag hoppar/ rider bland hinder är jag jämt rädd att hästen ska braka in i hinderstöden på ett eller annat vis
Vad ska jag göra åt det?
Blir så även om jag rider en häst som verkligen HOPPAR
Det är alltså inte själva hindren som är problemet utan stöden :crazy:
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Har du kraschat in i det nångång?

Jag har aldrig varit med om det själv,men om man är hinderrädd/hopprädd Så ska man ju bara hoppa mycket,lågt och lätt tills man känner sig trygg..

Det är ju svårt o sänka hinderstöden men det är ungefär det ända jag kan komma på :confused:
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

sockerbitar är ju ett förslag, men det löser ju inte själva problemet. Jag skulle säga: hoppa låga hinder, försök få hästen att hoppa på mitten av hindret(så långt från hinderstöden som möjligt)
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Lite samma sak här faktiskt, men bara ibland. Typ på höga, smala kryss å så. Är därför ingen tidshoppningsstjärna!! :smirk:
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Nej, inte nuddat med foten eller så ens :crazy:
Käns lite löjligt att hoppa lågt bara för stöden :crazy:
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Det är ju det jag inte vet :crazy:
Är inte så på riktigt alla hästar heller, vill verkligen vara med i en lätt clear round med nån av dom 2 det INTE är så med så kanske det går över
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

var glad att du inte red min häst den gången hinderstödet fastnade på något konstigt sä´tt mellan henne och min fot i stigbygeln eller nåt. Läter konstigt men hon hoppade av helt snett och drog sig åt höger så mitt ben åkte runthinderstödet...

men angående din rädsla vet jag inte vad jag har för några tips.
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Jag är också skraj för stöden. :o
Därför tycker jag att terränghinder inte är några problem alls. Det hoppar jag mycket hellre. :)
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Men det händer inte så mycket om du skulle braka in i stöden. Stödet ramlar och du slår troligen knäet (det är det som får den värsta smällen, inte hästen). Mer änn så brukar det inte bli.
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Kan det inte bli så hästen hoppar "rakt in" i stöden?
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

Nej, det har jag aldrig sett. Så dum är inte en häst. Om du styr rakt mot ett stöd kommer hästen att gå riktigt nära och du får stödet på knäet. Möjligen skulle hästen kunna få en smäll på bogen, men det är knappast troligt. Stödet bara glider med längs hästens kropp. Det är som sagt ditt knä som ev. tar emot.

Däremot är det en säkerhetsgrej att stöden ska vara höga så hästen inte kan få dom under magen. Alltså - landa på dom. Ha därför aldrig avsågade stöd.
 
Re: \"hinderstödsrädd\"

nej jag vet, tänkte inte så långt :o :o, ska tänka längre nästa gång.

men om det är just hinderstöden så börja med sockerbitar.rid och försök att altid komma mitt på.

kanske bara ställa upp hinderstöden på olika bredder och rida imellan i skritt trav och galopp för att sedan bygga upp små hinder i böjan tills man litar på stöden.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 136
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
25
· Visningar
439
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp