Hingst bete??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare miss_snoozie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 850
M

miss_snoozie

Jag har min ett års hingst som jag är på väg att släppa på hingst bete till sommaren, dock är jag lite orolig över honom. Han är en ganska lugn och lite osäker individ, blir snabbt låg i rang osv. Nu går han tillsammans med en lika gammal ett åring och en valack, och allt funkar bra bortsett från att han är så otroligt timid.
Så nu är jag jätte orolig över att det inte alls kommer att bli så bra som jag vill att det ska bli, att han kommer att bli ut mobbad tex. De andra tre hingstarna är mycket tuffare till psyket, hur skulle ni göra i min situation?

Å andra sidan kan det ju också vara bra för honom att bli lite härdad.... kanske?

Släpp honom så får du väl se hur det utvecklar sig....känner de andra hästarna varandra?? och din kommer ensam ??

Jag hade en ett åring hos mig som fick stryk av alla andra hästar...t om gamla valacker gav sig på honom( detta förmodligen pga att han varit sjuk så mycket och blivit alldeles för mycket präglad på människan och kunde inte riktigt hästspråk) men jag släppte honom iallafall med ca 15 andra ettårshingstar...visst var han lite utanför ibörjan , men han kom in i flocken ändå( kanske bättre med större flockar på såna hästar så dom blandas ut i mängden)
Han blev ju aldrig nån "Kung" men han var accepterad iallafall....

Två av hingstarna känner varandra, medans min och den fjärde kommer som nya. Jag hade en ide om man kanske ska släppa ihop våra två först så att de får träffas och lära känna varann.

Tycker också att det låter bra att släppa de två nya hingstarna först så de kan gå själv ett eller två dygn först. Hade själv min åring på bete förra sommaren och jag, liksom du, var också orolig innan släppet. Visserligen är min ett sto så det kanske inte är riktigt samma sak. I alla fall var jag orolig eftersom hon också var väldigt snäll och försiktig av sig. Absolut inte någon häst som börjar en fajt. Men när hon kom på bete så släppte vi först henne och en annan åring och det visade sig att hon var den som var högst i rang. Hon var absolut inte dum mot det andra stoet men den visade ändå att den var lägre. De fick gå tillsammans över natten och nästa dag kom ytterligare två åringar. Alla kom jättebra överrens. Någon dag efter kom de lite äldre hästarna. Från 2 år och uppåt. Allting funkade jättebra och min häst var accepterad av alla. Förmodligen för att hon är så lugn och ödmjuk.

Men visst kan de bli utmobbade och det är ju inte kul. Men vad jag lärde mig var att min häst inte var så "mesig" som jag trodde.

Hoppas att du hängde med.... :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 771
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 189
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 562
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025