Hingstig valack

Chili

Trådstartare
Efter lite problem med en nu fd. hyresgäst i vårt stall tänkte jag kolla hur ni hade gjort i givna situation.

En ny valack i stallet visar sig vara väldigt hingstig och är tagen för bara ett år sen. Han hoppar på stona och betäcker, han går verkligen hela vägen. Vi vet ju inte nu om han gjort några skador på insidan men alla stona hade bitmärken över hela kroppen.
Så denna valack är nu förpassad till en annan hage där jag låter honom få sällskap av min ena häst, också en valack fast totalt ohingstig. Det är mindre gräs i denna hage, men jag var bara glad eftersom min valack inte reds just då och var redan rätt tjock.

Så en dag får jag en oväntad utskällning om att "hingsten" inte får tillräckligt med mat och om inte vi passar oss så kommer ägarens pappa upp och skäller ut oss för att vi är dumma i huvudet som låter hästarna gå på så lite gräs :confused: :cool:
Jag har under ca. en vecka alltså inte hört ett knyst om att det är för lite gräs, förrän denna utskällning kommer.

Så jag gav två alternativ - antingen släpper vi båda två i en hage där det tidigare betats men gräset är på väg tillbaka, det är alltså inte hur mkt gräs som helst men ändå hyfsat. Eller så får hennes häst gå själv i en hage som är obetat med massor av gräs, för min häst får inte gå på hur mkt som helst pga. fångrisk och att han inte reds då. Då säger ägaren att min häst minsann också gått ner i vikt och börjar bli smal och behöver mer mat. (stor fet lögn, alla kan se att hästen är tjock, vilket jag också säger)

Ägaren blev iaf hur arg som helst och sa bara "Då flyttar jag". Sagt och gjort, hästen var borta från stallet samma dag.

Så jag undrar nu - vad är det för fel på folk?! Om man har en hingstig valack, ska man få alla andra att rätta sig efter det eller ska man själv ta lite ansvar och rätta sig efter de andra?
Jag erbjöd trots allt en hage med mer gräs varifrån han också kan se de andra hästarna, men det dög inte.

Jag känner andra med hingstiga hästar eller andra små problem och de får rätta sig efter de som har ston osv. För om man har en flock med ston och en ohingstig valack - ska vi splittra den flocken pga. en häst?
Vad hade ni gjort i den situationen som stallägare?

Sv: Hingstig valack

Jag tycker att du gjorde helt rätt. Om man ger alternativ på vad som kan tänkas lösa problemet och det inte passar stallägaren, då är det ju inte mycket att göra. Man ska ju alltid diskutera, men personen ifråga verkade ju inte veta hur man gör det, och att hota med pappa var väl inte särskilt moget. Passar det inte så får man ju leta ett nytt ställe. Det är ju inte meningen att alla ska få sina hästar skadade pga en ny häst :crazy: Tycker att det var väldigt bussigt utav dig att ta valacken som sällskap, men passar det inte så är det ju hennes problem.

Jag tycker att du gjorde helt rätt!

Som stoägare skulle jag aldrig accepterat att en valack(eller hingst) som betedde sig så kom i närheten av mitt sto! Jag hade tagit ut veterinär för att kolla om mitt sto fått några skador utav valackens betäckningar och skickat notan till hans ägare.

Du var schysst och erbjöd din häst som sällskap vilket du ju inte hade behövt. Kunde ägaren inte acceptera detta ska du bara vara glad över att ha blivit av med dom!

Tack för era svar! Känns skönt att äntligen våga ta för sig. I vanliga fall säger jag alltid "Kanske, ska bara fråga pappa först" etc... Men att bli påhoppad på sin egen stallplan utan minsta förvarning, nej då blev jag arg! Och det blir jag nästan aldrig.

Men man börjar ju undra, vi har haft massor av knäppa hästägare här och när det gäller denna undrade man när det skulle slå slint. Sålde sin häst och någon dag senare tog h*n hit sin nya pålle, "hingsten". Snabba ryck alltså.
Efter att ha hört att de ställde upp i hopptävling bara 2 veckor efter köpet (med resultat därefter) fick mig att inse att denna person antagligen kommer fortsätta avverka hästar i samma höga takt som tidigare.

Bra idé med att göra en vet. undersökning på hästarna och skicka räkningen till ägaren :devil: . Två av stona är bara 6 år, kul om de blir infertila...

Kan tillägga att denna häst inte ens kunde vara på träning i ridhuset pga. att det var andra ston där. Det gick knappt att hålla honom eller få så pass kontakt med honom så att det gick att få ut något av ridningen.
Blir bara bitter när jag tänker på det.

Har oxå haft hingstiga valacker installade hos mig. Den första var en isisvalack och jag gjorde klart från början att den måste fungera i flock och helst med ston oxå. visade sig att det inte gick med ngn häst varken sto/valack. Han bet sönder varenda en och sparkade sönder dom. Ägaren förstyod ej problemet utan var mer orolig för sin egen häst????????Slutade med att jag mer el mindre fick "slänga" ut dom. Nästa var en varmblodsvalack som dessutom var understimulerad då ägaren var rädd för att rida honom......Samma där ,ägaren var mer orolig för honom än för de andras han fullkomligt attackerade..........Otroligt hur hästägare kan vara+ Mina barn och andras ungar!!!!
Inte lätt att driva stall!!!

Mkt bra gjort !

Jag har själv en hingstig vallack och vill verkligen INTE att han ska gå tillsammans med någon annan , sto som vallack !

Tänk bara på skaderisken :eek:

Men som sagt , håller med dig fullt ! BRA gjort .

Kan bara säga att jag förstår ditt problem till 100%, och jag tycker att du gjorde helt rätt.
Man blir så less på hingstiga valacker. Behåll dom hellre som hingstar så blir dom behandlade därefter!

min granne fick en inackodering som va "hingstig val." efter att han "betäckt" hennes sto (som är visad med 44 p.) krävde hon att dom tog ett blodprov för att se så val. inte va klapphingst, dom fick även bekosta hennes stos undersökning.

så jag tycker att du varit bra snäll mot henne ;)
stå på dig.:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
433
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 186
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka