Kan det inte bli problem med plats i livmodern om fölet blir stort pga stor hingst men stoet betydligt mindre?
Jag gissar att det kan bli svårsålt oavsett. Halvblodsköparna kommer bli rädda för att den ska vara bli för liten och ponnyköparna blir rädda för att den ska bli för stor. Minst risk borde det väl vara med en mindre ponnyhingst som också lämnar smått?
Är det alltså bara halvblod bakom och den av ngn anledning blivit ponnystorlek?
Edit. Finns ju sådana som jag, små ryttare som egentligen gärna haft halvblod i ponnystorlek eller nästan ponnystorlek. Men vi är nog inte så många
Jag tror att ni är ganska många, särskilt om man är intresserad av dressyr.
Då är det inte så väsentligt att hästen är så stor. Jag känner flera, inklusive mig själv, som uppskattar en häst på runt 160 cm.
Min ponny (om hon stannar på sin höjd, vem vet?), har en mormor som är ponny, så anlaget kommer därifrån.
Denna avkomma skulle med godkänd hingst för swb, få gröna papper och mormors mor är inte så intressant, om hästen i övrigt uppfyller önskemålen - tror jag.
Men ett alternativ är att hitta någon bra ponnyhingst.
Hon har ett mycket bra temperament för både ock. Hon är känslig och rapp i reaktionerna, men aldrig stressad. Det är en unik liten häst med stencool attityd, samtidigt som det är bra med fart.
Hade hon varit människa så hade hon varit äventyrslysten partypingla. Hon vill ha kul med mycket energi!
Så blir det ponny-spåret, då behövs en större variant för ungdomar som ridit lite grand.