Hingstval för 2023

Har ett 3-årigt sto e. Click and Cash som jag funderar på att betäcka i år och hade en plan att betäcka med Conthalou eller Casallco men nu har jag fått upp ögonen för Chalobino PS som också är fantastisk fin.
Ingen här som var på PS hingstvisning och såg hingstarna?
 
Jag har fö bestämt mig för att betäcka, men skall jag satsa på swb eller ridponny?

Vad tycker ni som kan den här branschen?

Stoet är idag 147 cm (tre år).

Jag har varit lite inne på Riverdance, men ändrat mig då det blir för för mycket halvblod.

Av ridponnyhingstarna så jag jag fattat tyckte för Orchard Zweed.

Men så funderar jag på om jag ändå inte skulle välja en fin halvblodshingst, då hon ju är efter Freestyle-De Noir.

Poängen är också frågan: "hur lätt är det att sälja föl?"
Försökte följa diskussionen, jag kanske missat något men får inte riktigt grepp om vad syftet med fölet är egentligen?
Ang. Monty som nämnts, OM jag skulle betäcka om ponnyn i år, hade jag verkligen velat ha honom, tycker han är en fantastisk liten ponny. M e n, nu ska ju inte stoet betäckas om 😇 . Han själv är ju 130 hög men lämnat D-ponny med B-ponny sto.
 
Har ett 3-årigt sto e. Click and Cash som jag funderar på att betäcka i år och hade en plan att betäcka med Conthalou eller Casallco men nu har jag fått upp ögonen för Chalobino PS som också är fantastisk fin.
Ingen här som var på PS hingstvisning och såg hingstarna?
Såg inte visningen men det finns även Cassado Ask e.Casall som är fin.
 
Jag ska betäcka med en hingst som endast är godkänd i BWP (än så länge, ung hingst). Reggar jag i BWP och sen tilläggsreggar i SWB, någon som vet? SWB är lika hopplöst dåliga som alltid att få svar från.
 
Jag ska betäcka med en hingst som endast är godkänd i BWP (än så länge, ung hingst). Reggar jag i BWP och sen tilläggsreggar i SWB, någon som vet? SWB är lika hopplöst dåliga som alltid att få svar från.
Är den fullt godkänd i BWP borde du kunna lösa ett-sto-licens och regga SWB direkt, om det nu är så att du vill regga SWB. Såhär står det i hingstreglementet ang. Belgiska hingstar.
Screenshot_20230510_135513_Samsung Notes.jpg
 
Är den fullt godkänd i BWP borde du kunna lösa ett-sto-licens och regga SWB direkt, om det nu är så att du vill regga SWB. Såhär står det i hingstreglementet ang. Belgiska hingstar.
Visa bifogad fil 118623
Jag är ganska säker på att han är fullt godkänd men inte 100% säker. Var kan jag dubbelkolla förutom att kontakta ägaren?
Det vore toppen med ett sto licens för då får väl avkomman gröna papper?
 
Tänker som Cirkus, är det bara hon i familjen som är liten? Hingstarna är ju normalstora eller Freestyle är ju till och med en något större hingst, så det känns riskabelt att avla ponny med tanke på att stammen bakom inte är enhetligt mindre. Sen får man kanske fråga sig om stoet bidrar med sådant som är åtråvärd inom ridponnyaveln också—kan hon förädla och är det åtråvärt? Har hon en riktigt bra galopp? Temperament som passar för barn/ungdomar att rida/hanter? Jag har inte jättebra koll på ponnyaveln mot dressyr i Sverige så jag är inte helt rätt person att fråga.

Att avla upp borde vara lättare kan man tycka på pappret i alla fall. Och om man tänker att du inte får den storleken du önskar riktigt så undrar jag om inte en liten storhäst med dressyrstam är värd mer pengar än en övervuxen ponny? Om det nu är tänkt att bli en häst som skall säljas.
Nu har jag bestämt mig! Det blir halvblod.
Jag har funderat fram och tillbaka och efter lite dialog med uppfödare så blir det enklast att satsa på en dressyrhäst, trots allt.

Nu till dilemman. Hon är lite vek i kotorna bak och då går alla hingstar med något veka kotor bort.

Och vad finns då kvar?

Jag har tittat på Racoon tex, men även King Olymbrio.

Men vilka fler finns? Och varför varför varför... arrghh... ställer man inte upp hingsten korrekt på alla filmer?

Ridningen vill man se, men det är svårt att se exteriör under ryttare.
 
Försökte följa diskussionen, jag kanske missat något men får inte riktigt grepp om vad syftet med fölet är egentligen?
Ang. Monty som nämnts, OM jag skulle betäcka om ponnyn i år, hade jag verkligen velat ha honom, tycker han är en fantastisk liten ponny. M e n, nu ska ju inte stoet betäckas om 😇 . Han själv är ju 130 hög men lämnat D-ponny med B-ponny sto.
Syftet är att det är roligt att ta föl på ett fint sto.
 
Nu har jag bestämt mig! Det blir halvblod.
Jag har funderat fram och tillbaka och efter lite dialog med uppfödare så blir det enklast att satsa på en dressyrhäst, trots allt.

Nu till dilemman. Hon är lite vek i kotorna bak och då går alla hingstar med något veka kotor bort.

Och vad finns då kvar?

Jag har tittat på Racoon tex, men även King Olymbrio.

Men vilka fler finns? Och varför varför varför... arrghh... ställer man inte upp hingsten korrekt på alla filmer?

Ridningen vill man se, men det är svårt att se exteriör under ryttare.
Americano GJ? 🤔
 
Jag är ganska säker på att han är fullt godkänd men inte 100% säker. Var kan jag dubbelkolla förutom att kontakta ägaren?
Det vore toppen med ett sto licens för då får väl avkomman gröna papper?
Jag antar att det går att kolla vad hingsten gjort för prov här men har har inget stambokdnummer i SWB behöver du också kontakta ägaren och skicka SWBs hälsointyg till dem för ifyllning. Är inte hingsten med på wbfshs topp tio lista måste hingsten vara fri från och i has och knäleden samt vara kollad för struppipning. Formuläret ligger under "relaterade dokument" här men SWB kan göra det åt dig numera för en avgift.
Och ja om hingsten går att lösa ett-sto på får avkomman gröna papper så länge modern har rätt papper.
 
Jag antar att det går att kolla vad hingsten gjort för prov här men har har inget stambokdnummer i SWB behöver du också kontakta ägaren och skicka SWBs hälsointyg till dem för ifyllning. Är inte hingsten med på wbfshs topp tio lista måste hingsten vara fri från och i has och knäleden samt vara kollad för struppipning. Formuläret ligger under "relaterade dokument" här men SWB kan göra det åt dig numera för en avgift.
Och ja om hingsten går att lösa ett-sto på får avkomman gröna papper så länge modern har rätt papper.
Tack, ska se om det går att kolla honom där. Han ska ha legat i topp under sitt bruksprov så kan inte tänka mig annat än att han är fullt godkänd.
Hur man gör med ett sto licens har jag full koll på , tack ändå😇. Visste inte hur BWP och SWB funkade ihop dock. Spelar egentligen ingen roll med gröna papper eller ej för min del, kommer att använda hingsten i vilket fall som. Skönt att man får ungefär 100 gr snabbare svar på ett forum än av SWB 😆
 
Jag antar att det går att kolla vad hingsten gjort för prov här men har har inget stambokdnummer i SWB behöver du också kontakta ägaren och skicka SWBs hälsointyg till dem för ifyllning. Är inte hingsten med på wbfshs topp tio lista måste hingsten vara fri från och i has och knäleden samt vara kollad för struppipning. Formuläret ligger under "relaterade dokument" här men SWB kan göra det åt dig numera för en avgift.
Och ja om hingsten går att lösa ett-sto på får avkomman gröna papper så länge modern har rätt papper.
Inte struppipning längre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
1 984
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 939
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 588
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp