Bukefalos 28 år!

Hingstval för nybörjare

Sv: Hingstval för nybörjare

Jag såg nån video från High Chapparall med honom så jag förstod han inte kunde vara helt omeriterad :)

Meriter är nu inte det viktigaste för mig ( är det viktigt inom western/quarteraveln med meriter ?? ) utan det är lynne först och främst, rid- och hanterbarhet samt hållbarhet.

Sen beror det ju på vad man tycker är meriter....

En hingst som är använd dagligen i arbete men inte tävlat, är han meriterad ?
en häst som inte tävlas i traditionell westerngrenar utan kanske mer är en långrittshäst, kanske går många krävande långritter varje år, är den meriterad ?

En häst som kanske inte är så mycket tävlad men används till alla i familjen, nybörjaren som det lilla barnet på 4-5 år som tävlingsryttaren.....

Vad innebär meriter för er ?
Baseras det endast på tävling ?
Är det avkommornas resultat oxå ?

För mig kan det lika gärna vara en häst som funkar i allt, hantering som ridning av alla möjliga människor, vid långritter tillsammans med okända hästar och platser, vid uppvisningar....

Jag skulle många gånger hellre välja en hingst att betäcka med som kan uppvisa ett got lynne och stor användbarhet än en hingst som tävlas inriktad på en gren och av samma människa år ut och år in....

Är en häst meriterad om den har startat ett par stora tävlingar som ung, kanske tom vunnit någon, men sen aldrig tävlats mer ( kanske pga skada ) ?

Vad är en meriterad häst egentligen, inom quarter/western ?
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Smart Lena Whiz är min fina hingst .
Fantastiskt psyke har han och har lämnat till sina avkommor .
Han har en hel del vinster och placeringar på srcha tävlingar och han var en av dom som gick vidare på reiningen på high chaparral förra året med 71.5 p .
Han är även nrcha champion !
Så helt omeriterad är han absolut inte .
Therese Blomdahl


Wild rein : jag tycker trasan är väldigt fin !!

Tack , och jag tycker att Smart Lena Whiz var störtskön som unghäst, jag har ju inte sett honom sedan han var rätt liten!! Men jag antar att han inte ser sämre ut nu!!:laugh:
Och vad kul med NRCHA meriterna....hoppas att han kommer ut lite mer på banorna!! Våran kommer ut i år igen han kunde inte tävlas förra året mer än en tävling då han blev tappad så mycket...
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Jag såg nån video från High Chapparall med honom så jag förstod han inte kunde vara helt omeriterad :)

Meriter är nu inte det viktigaste för mig ( är det viktigt inom western/quarteraveln med meriter ?? ) utan det är lynne först och främst, rid- och hanterbarhet samt hållbarhet.

Sen beror det ju på vad man tycker är meriter....

En hingst som är använd dagligen i arbete men inte tävlat, är han meriterad ?
en häst som inte tävlas i traditionell westerngrenar utan kanske mer är en långrittshäst, kanske går många krävande långritter varje år, är den meriterad ?

En häst som kanske inte är så mycket tävlad men används till alla i familjen, nybörjaren som det lilla barnet på 4-5 år som tävlingsryttaren.....

Vad innebär meriter för er ?
Baseras det endast på tävling ?
Är det avkommornas resultat oxå ?

För mig kan det lika gärna vara en häst som funkar i allt, hantering som ridning av alla möjliga människor, vid långritter tillsammans med okända hästar och platser, vid uppvisningar....

Jag skulle många gånger hellre välja en hingst att betäcka med som kan uppvisa ett got lynne och stor användbarhet än en hingst som tävlas inriktad på en gren och av samma människa år ut och år in....

Är en häst meriterad om den har startat ett par stora tävlingar som ung, kanske tom vunnit någon, men sen aldrig tävlats mer ( kanske pga skada ) ?

Vad är en meriterad häst egentligen, inom quarter/western ?

Om man är osäker i sitt avelsarbete och inte kanske vet fullt ut vad man söker och om det man finner är bra! Då har meriter en stor betydelse eftersom man har något att gå efter, kan man kanske inte bedöma individen på ett professionellt sätt genom att se hur hästen är byggd och kanske inte vet så mycket i övrigt om hållbarhet eller hanterbarhet. För vilken hingstägare står och säger att han är svår att hantera och han har dåligt det här och det här.
Har hingsten meriter/meriterade avkommor kan man ju åtminstone få en fingervisning om individen, temperament, hanterbarhet, hållbarhet, vad han lämnar för avkommor osv osv. Jag menar inte att man inte kan använda oprövade hingstar i sitt avelsarbete, dock reserverar jag mig starkt mot att avla på kreti och pleti!
För att en hingst skall vara intressant i mitt avelsarbete ser jag på följande:
- korrekt byggnad
- temperament
- stam
- meriter
- avkommor
Jag vill alltid förbättra min ras, ser på stoet som jag inte avlar på om hon inte håller måttet, ser på vad som kan förbättras på stoet, väljer därefter en hingst med vad som kan förbättra mitt sto.

Det krävs ju dock en hel del erfarenhet och kunskap för att man ska fundera på avel, och det är ju jättebra att söka sig kunskap som du gör här.
Främst kanske man ska fundera på varför man ska avla? Finns det köpare till en ev. fölunge? Ska man ha en fölunge för eget bruk? Kan mitt sto tillföra rasen något bra? Listan kan göras oändlig.
Och att en häst som tävlas på hög nivå av "en och samma ryttare" inte visar prov på gott lynne och användbarhet, håller jag inte med om!
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Tack , och jag tycker att Smart Lena Whiz var störtskön som unghäst, jag har ju inte sett honom sedan han var rätt liten!! Men jag antar att han inte ser sämre ut nu!!:laugh:
Och vad kul med NRCHA meriterna....hoppas att han kommer ut lite mer på banorna!! Våran kommer ut i år igen han kunde inte tävlas förra året mer än en tävling då han blev tappad så mycket...

Det är ju min fantastiska pärla . Han ger intryck kan man nog säga var han än kommer . Han var ute ganska mycket förra året .
Han vann även srcha Year-End Awards . Vunnit någon hackamore klass .
Kommit tvåa i junior reiningen , blev slagen med 0,5 p .
Det blir så jäkla mycker reining om man ska tävla både på kor med reining i och så vanlig reining också . Man vill ju vara lite rädd om dom !
Han används även som stöttepelare till orutinerade hästar när dom ska in på kor för första gången . Dit han går dit går dom nya hästarna också . Han har bla en avkomma som är 3 år som tävlas nu av ägaren . Lika trevlig som han är den . Jag tog bara emot 5 hästar förra året till honom på betäckning för att han tävlades mm också . I år har jag stoppat vid 6 stycken . Jag har ju köpt honom som ridhäst/tävlingshäst i första han och som avelshingst i andra hand . Vilket stoägarna tycker mycket om för det blir inte så många avkommor efter honom . det finns så många fanttastiska , vackra och duktiga hingstar i sverige och det är jättekul att stoägarna har mycket att välja på och passa in till sitt sto . Tycker absolut man ska vara noga med vad man vill ha och vad man vill ha ut av sitt föl .
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Jaaa, tack..jag är bara lite bekymmersam över avelsarbetet och rasernas (Quarter & Paint) framtid i Sverige. Det finns så många som bara avlar utan någon som helst tanke eller helt utan avelsmål.
Man ser alla dessa annonser på föl och unghästar och många av dom med dålig stam och exteriör, många finns det inga köpare till idag! Man kan fråga sig vad planen med det avelsarbetet är?

En BRA fölunge eller unghäst säljs inte på rea pris, seriösa uppfödare lägger ner mycket tid och pengar på sitt avelsarbete och spottar inte ut halvdana avkommor liknande en dålig puppymill!
Idag får säljare frågor från köpare varför priserna skiljer sig åt så mycket, och tyvärr väljer många att köpa den billigare varianten; utan att många gånger ha insikt i vad dom har köpt!

På vägen försvinner de goda egenskaperna hos rasen, främst exteriören men även temperament och hållbarhet, det är synd!

Hade en ytlig bekant för några år sedan som helt själv hade köpt sin första Quarter...en unghingst givetvis!!:crazy:
Han hade en hyfsat ok pappa men en sämre mamma. Denna unghäst hade inte korrekt exteriör, inte tillräckligt bra stam och var stenhård i psyket! Ägaren var en tjej i tonåren...:eek:
Denna häst skulle hållas som hingst till varje pris för att som pappan i familjen sa; "han ska minsann betala igen sig lite vad han har kostat, vi ska ha honom i aveln!!" Då blir man mörkrädd, det slutade med en massiv övertalningskampanj efter att hingsten hade attackerat både andra hästar hundar och människor....han blev då valack, tack och lov utan att ha lämnat några avkommor efter sig!

Vore fantastiskt att på SKK vis kunna välja att lägga avelsspärr på för avel icke lämpliga individer!!
Låt oss tillsammans kämpa för att föra rasen framåt, vi vill förbättra rasen och vi måste ha ett seriöst avelsarbete här i landet!!
Lycka till alla!!
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Efter ditt inlägg kan jag bättre förstå att meriter kan hjälpa en i avelsarbetet.
Dock kan jag tycka att det behöver inte nödvändigtvis vara enbart tävlingsmeriter en häst kan ha utan även andra saker kan komma dem till förtjänst.

Men det är svårt att hitta vad hingsten har för meriter tycker jag och vilka som är hans avkommor.
Överhuvudtaget tycker jag det är svårt att hitta vilka hingstar som används och finns i aveln.

Jag har hållt på att avla med annan ras och där finns ett register som gör det väldigt lätt att hitta en individs alla avkommor, vad de har för bedömmning, tävlingsmeriter osv.

Inom quartern tycker jag inte det är lika lätt men kanske jag bara inte hittat rätt väg att gå ?

Jo, sen har jag uppfattat det som att en quarterhingst måste inte visas på an avelsvärdering för att få lov att användas i allmän avel, är det korrekt ?
Utan det är så att säga fritt fram.....
Då är det oxå svårt, tycker jag, att kunna veta vad det är för kvalitet på dem.

Just nu känns det som att jag ska vänta tills nästa år då jag inte hade en aning om alla dessa gentiska defekter som kan finnas inom quarterstammarna.

Det bästa är ju att testa mitt sto för diverse saker och ska det göras så hinns det kanske inte med betäckning i år, spceiellt som jag inte har pengar just nu att testa henne ens :(
Jag menar just NU, om en månad har jag pengar igen till testning.

Men då blir det inte betäckning förrän kanske i början på juli och det tycker jag är aningens sent att börja, tex om hon inte tar sig.

Jag vill inte avla "bara för att" utan jag TROR mitt sto har något att tillföra rasen men jag vill ju hitta rätt hingstar till henne och det känns inte som jag kan tillräckligt just nu.

Fast betäcker jag inte i år så "förlorar" jag ett år av avelsarbete.....
Svårt att vet hur jag ska göra...:confused:
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Efter ditt inlägg kan jag bättre förstå att meriter kan hjälpa en i avelsarbetet.
Dock kan jag tycka att det behöver inte nödvändigtvis vara enbart tävlingsmeriter en häst kan ha utan även andra saker kan komma dem till förtjänst.

Men det är svårt att hitta vad hingsten har för meriter tycker jag och vilka som är hans avkommor.
Överhuvudtaget tycker jag det är svårt att hitta vilka hingstar som används och finns i aveln.

Jag har hållt på att avla med annan ras och där finns ett register som gör det väldigt lätt att hitta en individs alla avkommor, vad de har för bedömmning, tävlingsmeriter osv.

Inom quartern tycker jag inte det är lika lätt men kanske jag bara inte hittat rätt väg att gå ?

Jo, sen har jag uppfattat det som att en quarterhingst måste inte visas på an avelsvärdering för att få lov att användas i allmän avel, är det korrekt ?
Utan det är så att säga fritt fram.....
Då är det oxå svårt, tycker jag, att kunna veta vad det är för kvalitet på dem.

Just nu känns det som att jag ska vänta tills nästa år då jag inte hade en aning om alla dessa gentiska defekter som kan finnas inom quarterstammarna.

Det bästa är ju att testa mitt sto för diverse saker och ska det göras så hinns det kanske inte med betäckning i år, spceiellt som jag inte har pengar just nu att testa henne ens :(
Jag menar just NU, om en månad har jag pengar igen till testning.

Men då blir det inte betäckning förrän kanske i början på juli och det tycker jag är aningens sent att börja, tex om hon inte tar sig.

Jag vill inte avla "bara för att" utan jag TROR mitt sto har något att tillföra rasen men jag vill ju hitta rätt hingstar till henne och det känns inte som jag kan tillräckligt just nu.

Fast betäcker jag inte i år så "förlorar" jag ett år av avelsarbete.....
Svårt att vet hur jag ska göra...:confused:

Alltså det är ju inte lätt att hålla på med avel, men söker man kunskap och information så kan man komma en bra bit på väg.
Att välja en omeriterad hingst är inte nödvändigt idag, det ger en avkomma "värd mindre" än en efter en meriterad hingst, kan vara tänkvärt om man tänkt att sälja sin avkomma någon gång. En meriterad hingst har bevisligen fungerat bra och har troligtvis ett bra lynne, god samarbetsvilja, klarar av trängda och ovana miljöer osv osv... Gärna vill man också se hingstens avkommor då kan man se hur stark nedärvare hingsten är, jag väljer inte en hingst med svag hingstkaraktär, jag vill se på avkomman hingstens genomslagskraft!

Att hitta meriter och avkommor är oerhört enkelt då AQHA (APHA, NSBA, NRHA) för noggranna register på alla registrerade hästar, med ett enda knapptryck hittar du tävlingsresultat, stam, avkommor samt avkommors meriter.
Att hingstar som verkar i aveln är svårlokaliserade kan jag förstå, alla annonserar inte vilt eller har sina hingstar på de svenska dotterföreningarnas hemsidor.

Vad gäller SHs avelsvärdering så krävs inte det idag när det gäller någon ras väl?? Eller har jag fel, tror att det regelverket strider mot EU reglerna...
Men det stämmer att Quarterhästarna inte behöver avelsvärderas, vilket jag anser vara rätt och riktigt, tidigare har vi sett riktigt fina exemplar av Quarter bli helt nerdömda av SHs avelsvärderare. Rasen är rätt "ny" i Sverige och det fanns inte kunskap hos bedömarna om rasen, de jämfördes med halvblod och andra svenska standardraser...det gick inte alls kan jag säga...
Har man inte kunskap nog om exteriören får man plugga på lite, ta hjälp av andra människor som kan påtala exteriöra fel eller avvikelser för rasen.

Du tar också upp "alla dessa genetiska defekter inom quarterrasen", där ska du se den forskning som görs på ett positivt sätt, det finns inte många andra raser som genomför så mycket genetisk forskning som AQHA, du ska inte tro att andra raser har mindre genetiska problem, för det stämmer inte. Man har bara inte lagt energi på forskning. Forskningen genomförs främs för att kunna göra rätt val i avelsarbetet...
Så om du har ett sto otestat för ex. GBED, då väjler du en hingst fritestad för GBED, inte svårare än så!

Titta på ditt sto, vad har hon som kan förbättras?? Hur är temperamentet? Vad har hon för stam? Hur är hon byggd??
Kan du inte se själv med kritiska ögon på ditt sto, be någon kunnig om hjälp, sedan är det bara att börja leta hingst. Leta efter hingstar med passande stam, och med de fördelar som ditt sto saknar eller de svaga punkterna hon har!
Jag har "pluggat" stammar och exteriör i mer än 15 år...och man har alltid MASSOR kvar att lära, men åh vad det är kul!!
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Bland annat Zippo Pine Bar och Huntin For Chocolate är kända bärare av HERDA.

Måste rätta mig själv här!
Huntin For Chocolate är bärare av GBED, blandade ihop honom med Only In The Moonlight som är bärare av HERDA.

Andra kända hingstar jag vet på rak arm är bärare av HERDA är RL Best Of Sudden och Zippos Sensation.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval för nybörjare

Nej, såvitt jag vet KRÄVS inte avelsvärdering längre av någon ras.
MEN det är ändå en hjälp på vägen att kunna se vad en hingst har fått för värdering OM den blivit visad.

Det tycker jag.

Jag skulle, inom den andra rasen jag hållit på med, aldrig använda mig av en hingst som inte var avelsvärderad/totalbedömd.

Att quartern är relativt ny som ras kan väl hända men man kan väl ta in amerikanska, eller för den delen från andra länder som är kvalificerade, värderare som kan bedömma rasen bättre än svenska SH domare ?
Det borde fungera tillsammans med en större tävling tex då det ju som oftast redan är en domare på plats.

Däremot kan det kanske vara svårt att bedömma en helhet eftersom, såvitt jag har kunnat förstå, det finns många olika typer av quarter.
Även om säkert rasbeskrivningen säger en sak så finns det ju pleasure/hunter-typ, reining, cutting, ranch osv....

Verkar därför viktigt att veta vilken stam som är passande till vad, vilka linjer man bör använda sig av om man vill ha fram en speciell typ.

Min mamma hade en bekants bekant som har/hade ett paintsto. Stoet var efter Vic Tim Rocket och hon hade betäckt henne med Sporty Danny....det kan ju JAG, som novis, tycka var en riktigt mysko kombination ??

Tex inom islandshästarna, tar de in isländska domare för bedömmning. Finns oxå många svenska som är tillräckligt kvalificerade att bedömma.
Borde finnas nån motsvarighet kan jag tycka inom quarter"bedömmning".

Jag tycker iallafall det är svårt att kunna bedömma en hingst utifrån hans ev tävlingsmeriter.
Hade gärna sett att det fanns en exteriör grundvärdering i botten.
Var det inte så i början att paint/quarter osv skulle göra ett bruksprov eller var det bara om man ville ?
Var väl inte så omfattande men ändå.

Ang de gentiska defekterna:
Nej, det verkar vara långt fram i forskningen vilket ju är kanonbra !
Vad jag menade mera var att JAG visste inte det fanns så mycket olika defekter. HYPP visste jag om men inget annat....jo, OLWS oxå förstås men det är ju generellt inom alla raser.
Och eftersom jag inte visste det så får jag ju tänka efter lite mer och helst testa först, innan betäckning....
 
Sv: Hingstval för nybörjare

JO, en sak till var det jag hade tänkt på...

Detta med att det skulle vara lätt att hitta uppgifter/info om stammar, avkommor, meriter etc inom quarterrasen.

Visst måste man väl vara medlem i AQHA för att komma åt det ?
Och det kostar väl extra för att kolla upp diverse saker, som stam osv ? För varje koll man vill göra ?
Eller har jag fått det om bakfoten ?

Inom den andra rasen behöver man inte vara medlem i någon förening/rasförbund utan man kan prenumerera på själva registret så att säga.
Och så får man ett visst antal inloggningar per år att använda sig av.
Enkelt att bara logga in och söka på den häst man är intresserad av och sen kan man hitta det mesta, söka sig vidare via stammarna osv....:)

Jag tycker inte det verkar vara lika enkelt inom quarterrasens register.....MEN jag har ännu inte varit inne och kollat noggrannt då jag inte haft möjlighet att bli medlem ännu.

Förresten, om man äger en quarterhäst och ska göra ägarbyte/registrera den så MÅSTE man bli medlem i AQHA ?
Man kan inte bara stå som ägare utan att bli medlem eller ?

Jag kan ivartfall inte hitta något alternativ att fylla i på transfer papprerna utan att betala en medlemsavgift.....

( vilket INTE betyder att jag inte VILL bli medlem, jag bara undrar )
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Jo visst kan du stå som ägare utan att vara medlem, inga problem. Första gången du gör ett ägarbyte blir du automatiskt medlem och det kostar $55 och där ingår transferavgiften. Det är fortfarande inte dyrt. Du behöver inte fortsätta vara medlem.

Sedan, och nu svarar jag trots att du vände dig till WR, så anser jag som såhär; Det är ju upp till var och en hur mycket kött på benen man vill ha innan man avlar. Om man väljer att avla på en viss ras så har man (förhoppningsvis) ett stort intresse i den rasen och lägger ner tiden och energin på att lära sig mer. Det finns massor av information att hämta, av moderföreningen (i detta fall AQHA), dotterföreningen (SQHA), uppfödare och andra intresserade. Detta gäller också de genetiska defekterna, har man inte lust, ork, intresse, motivation nog att lära sig vad de innebär så kanske man inte ska ge sig in i avel? Återigen, det finns massor av lättillgänglig information om detta, både på svenska SQHA/SPHAs hemsidor och de utländska.

Man kan inte begära att SH, som står för våra svenska avelsvärderingar, ska anordna rasspecifika avelsvärderingar med utländska domare för varenda ras. Som uppfödare och hingsthållare av Quarter ser jag personligen inget intresse i en svensk avelsvärdering.
En exteriörbedömning som du efterfrågar på tävling finns reda, Halter och Performance Halter.

Jag anser till att börja med att man bör ha grundläggande kunskaper om exteriör och rörelser för den typ av häst man avser att avla, och då kan man faktiskt bedöma en hel del själv av bilder och filmer av hingstar och dess avkommor.
Själv skulle jag som uppfödare inte vilja avstå från den info jag får av AQHA genom att inte betala ett par hundralappar i medlemsavgift varje år samt några kronor om jag vill söka utförliga register vad gäller tävlingar, avkommor och allt vad det är på¨specifika hästar jag undrar över. Jag tycker det systemet är super och mycket informativt! Med ett klick får jag info om vilken quarterhäst som helst i världen!

Men förutom AQHA finns det mängder av info om stammar och linjer, det är bara att youtuba och googla och läsa, timtal på olika hemsidor om olika hingstar, tävlingar, avkommor, whatever. Det handlar bara om hur stort intresset är, informationen finns där.

Så ja, börja med att lära dig mer om rasen, typer, linjer, gener och allt som hör till så kommer du känna dig lite mer säker på vad du vill, vilket sto och vilken typ av hingst du vill använda sen. Om man har intresset för det är det en rolig resa!
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval för nybörjare

Undrar om någon har någon åsikt om följande hingstar:

Mega Jac Dance

Smoke Squall

Boogies Pistol

Numa HQH
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Undrar om någon har någon åsikt om följande hingstar:

Mega Jac Dance

Smoke Squall

Boogies Pistol

Numa HQH

Är också intresserad av Mega Jac Dance. Tycker han ser jättefin ut!
Numa HQH har lämnat flertalet fina avkommor på Hawkhill tycker jag.
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Tack :)

Det var nästan bara tyska hingstar i den listan.
Kunde inte se mer än en som är verksam/har varit verksam i Sverige.....detta sagt med en nybörjares ögon ;)

Så jag vet inte om de hingstar som står i Sverige är med på den listan, även om det stod alla som är testade i Europa.

Dock vet jag minst 3 hingstar, som jag endast vet för det har stått i deras avelsannons, som är fritestade verksamma i Sverige.
Som sagt, JAG tycker det är svårt att hitta info om quarterhingstarna verksamma i Sverige.

Delvis knapplån:

En tanke som slog mig.......

Vad jag kan förstå så är det hyfsat viktigt för aveln att avelsdjur testas.
PÅ ett sätt kunde man ju då tro/tycka att det vore i en hingstägares intresse att faktiskt testa sin hingst.
Det är ju trots allt hingstarna som får mest avkommor och har större genomslagskraft, genetiskt, än stona som får betydligt färre avkommor.

Och är hingsten testad, och fri bör väl tilläggas ;), så bor de det ju vara en ganska kraftig fördel att "ragga" ston på.......

Om det nu är så himla viktigt och nödvändigt som jag har uppfattat det som att det borde vara.
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Tack :)

Det var nästan bara tyska hingstar i den listan.
Kunde inte se mer än en som är verksam/har varit verksam i Sverige.....detta sagt med en nybörjares ögon ;)

Så jag vet inte om de hingstar som står i Sverige är med på den listan, även om det stod alla som är testade i Europa.

Dock vet jag minst 3 hingstar, som jag endast vet för det har stått i deras avelsannons, som är fritestade verksamma i Sverige.
Som sagt, JAG tycker det är svårt att hitta info om quarterhingstarna verksamma i Sverige.

Delvis knapplån:

En tanke som slog mig.......

Vad jag kan förstå så är det hyfsat viktigt för aveln att avelsdjur testas.
PÅ ett sätt kunde man ju då tro/tycka att det vore i en hingstägares intresse att faktiskt testa sin hingst.
Det är ju trots allt hingstarna som får mest avkommor och har större genomslagskraft, genetiskt, än stona som får betydligt färre avkommor.

Och är hingsten testad, och fri bör väl tilläggas ;), så bor de det ju vara en ganska kraftig fördel att "ragga" ston på.......

Om det nu är så himla viktigt och nödvändigt som jag har uppfattat det som att det borde vara.

Den listan håller knappast för att innehålla alla testade hingstar i europa, den av våra hingstar som verkar i avel är fritestad för OLWS samt GBED än så länge och han finns inte med på listan :grin:

Och givetvis håller jag med dig att hingstägare borde testa sina avelsdjur, detta för att kunna göra ett bra avelsarbete.

Jag försår dig också att det kan vara svårt att "hitta på" hingstarna i Sverige, kan bero på delvis att det ibland görs hingstkataloger o dyl samt att föreningarna har hingstlistor på sina hemsidor där det kostar pengar att ha med sin hingst. Kanske borde en rasförening utan kostnad informera om de hingstar som rapporterar betäckningar hos sin moderförening.
 
Sv: Hingstval för nybörjare

Men det står ju att hingstägaren kan maila in uppgifter själv. Förstår att inte många svenskar har mailat, informationen om listan kan ju vara svår att hitta.

"wittelsbuerger.com Vi vädjar därför till alla hingst ägare vars hingstar har testats för Genträgerschaft, skicka oss ett mejl med testdokument. Vår e-postadress är: info@wittelsbuerger.de, andra kontaktuppgifter här."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp