Bukefalos 28 år!

hippos vitamin-betes-sten

Messy

Trådstartare
min häst brukar stå lös i stallgången, så här om dan drog hon mot höpåsarna, jag blev arg, men istället för att knycka hö så sträckte hon sig bakom dem och hittade en ny hippo-mineralsten, hon slickade och slickade...
igår gjorde hon samma sak...
lilla vän å dåligt samvete hos matte :o

jag ger färdigfoder till henne, fibergi och hippo breed... förut gav jag även chevinal, men han som säljer fodret sa att det var onödigt, för allt finns redan i mitt foder...
det är ett fullblod och hon får 3,5-4kg krafftfoder/dag, så det är ju rätt hög giva = alla ämnen borde räcka och bli över...

vad ska jag göra? hästen har ju uppenbarligen ett sug efter något...
kan man köpa en sån där sten å lägga in i boxen? det står på den att den ska finnas tillgänglig under betessäsongen, men kan de ha den året runt?
hon är inte typen som skulle börja gnaga på den eller slicka i 2h...
hon har saltsten...
dock hade hon en stor fyrkantig förut, å nu en vanlig, kan det ha varit ämnen i den gamla som fattas nu?
tänke hänga upp den gamla igen...

annars, vad ska jag ge för vitaminer/mineraler?
steel joint?
 
Sv: hippos vitamin-betes-sten

Titta på foderstaten och se om något verkar saknas. Det låter ju knappast troligt med tanke på vad du ger... ;)
Flera vitaminer finns gott om i sol och gräs, och behöver knappast tillsättas under sommaren.

Jag tycker det låter troligast att din häst tyckte att stenen smakade gott, förmodligen pga tillsatt salt eller liknande. Det enda man har kunnat bevisa att hästar själva kan reglera intaget av är salt, övriga mineraler vrekar de äta de finns tillgängliga, oavsett om det leder till överskott.
 
Sv: hippos vitamin-betes-sten

men då borde hon ju stå å slicka massa på sin saltsten?

hon drar verkligen till den där mineralstenen... :crazy:
hon borde ju hugga efter höet tycker man...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp