Bukefalos 28 år!

Hitta en bra hoppsadel

Andalusia

Trådstartare
Att leta efter en bra men prisvärd sadel anser jag är extremt svårt.. Jag äger en PRE som typiskt har korta och svängda ryggar. Tänkte leta en bra hoppsadel till honom så vi kan hoppa lite också, för det tycker han är riktigt roligt!

Vilka hoppsadlar använder ni? Vilka märken rekommenderar ni, som inte är för höga i prisklassen också? Har inte råd med en ny, men kan tänka mig köpa en begagnad sadel allt från 0 till ca 7 tusen.
Överös med både fördelar och nackdelar med speciella märken! Är inne på santa cruz celine och prestige än så länge :)
 
Jag har en Dominus som jag är nöjd med. Kort och nätt sadel med kalvskinn på vulstren med rundbossor och plats för lite bredare manke i de bredare bomvidderna. Skulle gärna haft lite mer stöd för skänkeln men man sitter rätt säkert ändå pga kalvskinnet. Köpte min begagnad för 4500 om jag inte kommer ihåg fel.
 
@Andalusia
När vi pratar rygg - Hur lång? Hur svängd? Hur bred? Platt eller takformad?

Vad har hästen för sadel i dagsläget? (modell/vidd)

Prestiges vidaste bom 37, är inte alls särskilt vid i egentlig mening. Har du häst bredare än 100 grader över manken så är det mindre troligt att sådan sadel passa. Kan också vara rätt långa.

Santa Cruz Celine har bättre förutsättningar för att funka på en bred, platt häst med normalsvängd rygg. Du får dock dra av en bomvidd på dessa jämfört med andra då de inte är generösa alls i sina vidder.
Gentec-systemet kan regleras steglöst upp till motsvarande x-vid size, om du hittar en sådan i rätt prisklass.
 
En av mina hästar har kort och svängd rygg. Som hoppsadel ligger Stubben bra på honom. Inte flat utan den traditionella med mer svängd bossa. Prestige skulle nog också kunna funka. Men Stubben går att hitta riktigt billigt i bättre begagnat skick. Golden Star kan du också hitta billigt.
 
Som sagt, hur vid är hästen? Stubbens vidaste bom ligger under 105 grader, motsvarar x-vid. Prestiges Golden Star är mindre än 100 grader vid. Dessutom långa ortspetsar vilka riskerar att trycka ner i ryggen.

Jag hade tittat efter begagnad Passier med rundbossa och minst 4 fingrars kanal som man kan bredda till valfri vidd. (Vilket kan göras upp till size 33, vilket bör motsvarara 115-ish ? grader.)
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 964
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Thera
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
722
Senast: pajaztar
·
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Time Lord
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp