Hitta rätt?? *långt*

M

Mos410

Jag förstår inte. (detta är ingen annonsering)
Jag fick min första häst av min faster, lång historia som jag skippar men det slutade med att jag fick två kort på två olika shettisar och sedan fick jag säga vilken jag ville ha. Det va enkelt jag valde Tuffis som jag nu har haft i 13 år och va har alltid passat ihop som handen i handsken.
Min andra häst va bara ett telefonsamtal, också lång historia jag skippar nu. Men i allafall stod det ett föl i boxen morgonen där på och han har jag nu haft i 9 år och vi har det toppen ihop.
Foderhästen. Mamma's kille va och fika hos grannen (en till historia jag skippar) men det slutade med att jag tränade och red den hästen och vi funkar också toppen ihop och han har nu varit hos oss i kanske 10 år +-.

Så i allafall min faster blev tvunget att säja sin ridhäst (lång historia jag skippar). Men nu har förhållandena ändrats och hon ska köpa en ny skogsmulle.
Hon la ut en annons på vad hon sökte och fick några svar.
En kvinna ringer upp och säger att hon har ett halvblod på 175 som är skolad vid flyinge av någon känd person (mins inte namn). Min faster sa jag han är kanske lite stor (hon vill hälst ha en liten skogs mulle som hon själv lätt och enkelt kan ta en barbacka tur på). Ja men han är sååå snäll. Okej sa min faster och ville höra lite mer och kvinnan börjar då berätta hur diktig han är han hoppar si och så högt han, han kan galopp om byten, piaff, passage och mkt mkt mer. Min faster tvekade hon vet ju knappt vad piaff är. Men backar sedan och tycker att kvinnan borde hitta någon som vill fortsätta tävla och utväcklas med hästen. Hon vill ju bara ut på lite skogsturer, den hästen borde få komma till någon som kan fortsätta med det den tycker är kul och är bra på.
Nästa människa hör av sig och säger att dom köpt en connemara för 250 000 som de nu skulle sälja en liten hopphäst som kom över 140 cm hinder. Min faster sa men som jag skrev jag vill ha en billig skogsmulle. Ända kravet hon är att den är lugn, snäll och trygg. Den behöver inte kunna mer än skritt, trav och galopp. Då berättade detta att hästen inte klarade höjderna för att den blev halt m.m. till sist åkte vi och tittade på hästen. Den va jätte fin och välskött det va inte det men då säger dom att dom kan inte visa upp honom underryttare för att han är halt och ska på hältutredning. Vi vill inte köpa en halt häst plus att det va inte den skogsmulle vi letade efter. Efter detta har vi kollat åkte runt pratat, ringt, annonserat igen och det går verkligen inte få tag på en vanligt skogs mulle.
Vi kan ta en häst som är 6 månader eller en som är 18 år det spelar inte så stor roll. Vi har erfarenheter av inridning och inkörning och har haft både yngre och äldre hästar. Om det är ett dräktigt sto visst det går också vi har haft föl förr. erfarenheterna finns m.m. och allt så bara vi får en frisk, snäll skogsmulle.
Vi skulle ta hem en häst på foder de hade pratat länge och efter några veckor blev det bestämmt. Allt va klart och dagen där på skulle transporten hämta hästen. Så ringer min faster en sista gång för att se så allt är ok. Då säger ägaren att hästen hade hon sålt. men hon hade inte ens ring och berättat det. :eek: ja det är bara några av alla sjuka saker vi fått vara med om.
Så nu har vi lagt ner och väntar på att det ska dyka upp en lämplig islandshäst då det är de hon hälst vill ha.

Var jag försöker komma är. Är det verkligen så svårt att får tag på en frisk häst i åldern 6 mån till 18 år. Som inte blir hur hög som hellst och kan bli/är en trygg snäll skogsmulle?
Hur svårt va det för er att hitta rätt?
Många oseriösa?
 
Sv: Hitta rätt?? *långt*

Ja, man kan ju undra när folk erbjuder hästar som inte riktigt är det man har tänkt sig när man tänker skogsmulle. Jag har gjort som ni gjorde de förra gångerna, köpt mer eller mindre osett och sedan tagit det för vad det är. Det finns många många hästar som skulle passa jättebra som skogsmullehästar, men som jag har sett i annonser när det gäller "passar som skogsmulle" har det ofta handlat om hästar som inte kan ridas/tävlas på grund av skada och det är ju inte heller så kul (läs, jag skulle inte köpa häst som säljs av den anledningen). Det finns dock en hel drös med varmblod och kallblodstravare som skulle kunna passa, billiga, erfarna och i mitt tycke jättetrevliga i många fall. Kanske är idé att kika åt det hållet. Islänningar brukar jag inte titta på annonser på så utbudet där vet ja inte riktigt, men visst måste det kunna finnas bra hästar där med...?

Lycka till i alla fall
 
Sv: Hitta rätt?? *långt*

Ja, man kan ju undra när folk erbjuder hästar som inte riktigt är det man har tänkt sig när man tänker skogsmulle. Jag har gjort som ni gjorde de förra gångerna, köpt mer eller mindre osett och sedan tagit det för vad det är. Det finns många många hästar som skulle passa jättebra som skogsmullehästar, men som jag har sett i annonser när det gäller "passar som skogsmulle" har det ofta handlat om hästar som inte kan ridas/tävlas på grund av skada och det är ju inte heller så kul (läs, jag skulle inte köpa häst som säljs av den anledningen). Det finns dock en hel drös med varmblod och kallblodstravare som skulle kunna passa, billiga, erfarna och i mitt tycke jättetrevliga i många fall. Kanske är idé att kika åt det hållet. Islänningar brukar jag inte titta på annonser på så utbudet där vet ja inte riktigt, men visst måste det kunna finnas bra hästar där med...?

Lycka till i alla fall


Ja min andra häst är ett varmblod och foderhästen an kallblodstravare.
Vi kollade på det också i början. Hästen som skulle komma va en kallblodstravare, men blev ju såld bara så där när allt va klart.
Vi hade även ett varmblod på gång, annonsen stod det trevlig häst bra nybörjarhäst (vi tänkte bra det betyder ju att den verkligen är trygg). Min faster går på medicin och ska ha en trygg häst då det är farligt för henne att trilla av. Hon vill inte ge upp ridningen men det är ju onödigt att riskera något. Därför tyckte vi det lät bra, talade med ägaren mkt och efter några veckor sa hon att det va en duktig tjej som skulle kolla på hästen, om hon inte köpte den skulle min faster ta henne på prov. Efter att tjejen varit där försvinner annonsen och det kommer ut en ny på samma häst från samma ägare där det står kräver mkt ruttinerad ryttare. Vi får sedan reda på att hästen kastat av tjejen.
tror vi har maximal otur.

Vi kollade ju på allt förr, men efter som det varit så mkt stök m.m. så tänkte vi att nej nu lutar vi oss tillbaka och fortsätter hålla koll om drömhästen dyker upp.

Och tack så mkt;)
 
Sv: Hitta rätt?? *långt*

Det är jättevårt att hitta SEROÖSA personer, det har jag enfarenheter av :(
 
Sv: Hitta rätt?? *långt*

usha, ja det är verkligen synd. Speciellt när det faktiskt handlar om levande varelser:(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 687
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 134
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp