Hitta takten till galoppen

map

Trådstartare
Har en C-ponny som har en otroligt dålig takt i sin galopp. Har på tränarens inrådan köpt en metronome för att med hjälp av den "hitta" "få in " takten i ridningen.
Nu till mitt stora problem jag kan inte ställa in den rätt. Hittar inte något som passar. Galoppen är ju en tretaktig rörelse, hjälp mig om det finns någon som tränar med samma hjälpmedel.
 
Sv: Hitta takten till galoppen

En ren gissning..
Metronomen låter ju tick tack tick tack.. ungefär. ;)
Om du då galopperar så ska -vi säger höger ben- gå ner i marken på både tick och tack.
Så, så lång tid det tar för ett ben att vara i marken, lyftas, och sen vara i marken igen ska det vara mellan tick och tack.

Hoppas du förstår någonting av vad jag skrivit, och observera att det bara är vad jag tror! :cool:
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Jag håller med att en metronome borde bli tvåtakt och att galoppen är tretakt, så jag får inte heller det att gå ihop. Och hur ska du kunna höra den? Ställa metronomen på huvudet eller?

Jag föreslår musik som passar att galoppera till istället; champagnegaloppen tex. Eller någon vals, det är ju tretakt.

Saknar du stereo kan du väl låna någons lillasyster, om du inte har någon själv, som får stå vid ridbanan och gapa:

Een tvåå tre, een tvåå tre, een tvåå tre, een tvåå tre...
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Det borde väl få den att gå i tretakt på något sätt? Avancerade saker borde ju ha det inbyggt iaf.
Hästen har inte ont då? Och får dålig takt av det?
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Har aldrig tränat med metronom, så det vet jag inget om.

Men vi jobbar ju med kürer, så det här med takt och metronomer kan vi ju. Sambon är verkligen duktig på det, han brukar kunna se takten direkt :)

Hursomhelst - jag antar att din tränare vill att du ska kunna hålla takten, inte "svaja" i högre och lägre takt. Då bör det bli ett "beat" per galoppsprång. Skulle gissa på att du ska ställa metronomen på ca 100-115.

Galoppen är för övrigt inte tretaktig, såvida den inte saknar svävmoment.

Tänk t ex eeen-åsså-eeen-åsså-eeen för galopptakt (svårt att förklara, sambons förklaring).

Lycka till! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Nu vet jag inte förstås om jag tror att en metronom är lösningen på problemet...

men varje tick som den ger i från sig ska motsvara när vänster framben, om du rider i vänster galopp, tar i marken. För så gör du när du räknar galoppsprång när du tex ska byta etc. Då räknar du 1 var gång som frambenet går i. Så ställ in den så att det blir lagom med ett tick för vart galoppsprång dvs var gång frambenet går i marken.
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Jo, precis. Har svårt att tänka mig att det skulle vara för annat än att få jämn takt i galoppen, dvs 1 tick/beat per galoppsprång.

Jag tror att det bör hamna kring 100-115 bpm för en C-ponny, eller vad tror du? Kanske snabbare, beroende på utbildningsgrad?

Hörde nyligen om hästar som skulle ha samma takt för trav och galopp (traven räknat på ett framben då - vi räknar alltid på två), vad tror du om det? Har svårt att tänka mig det faktiskt...

Mvh Cissi
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Metronemen går att ställa in i olika takter både t.ex. 3/4 dels takt osv.
Men vilken musik rider ni till i galopp då, förutom champangegaloppen?
:bump:
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Jag vågar inte uttala mig om hur mga bpm som skulle vara lagom för en ponny för jag har inte varit i närheten av någon på evigheters, evigheter!! :D Det var läääängesen jag såg en "dressyrponny" som rörde sig!
Och här i närheten av mig så finns det bara en massa isisar och deras trumpinnande är ju knappast vägledande... :rofl:

Men det låter ganska rimligt med 115.

Angående samma takt för trav och galopp så har jag råkat ut för det ett par gånger ja... men det har varit väldigt välutbildade hästar som inte har haft så mkt av den "naturliga" takten kvar utan mer eller mindre blir "satta" i en takt hela tiden...
 
Sv: Hitta takten till galoppen

map skrev:
Metronemen går att ställa in i olika takter både t.ex. 3/4 dels takt osv.


Men du är inte hjälpt av att ställa in den i 3/4 dels takt eller dyl... för det enda du kan reglera är hur ofta frambenet ska gå i. De andra tre benen följer efter av sig självt, det är ju inget du kan reglera. Så därför är du inte hjälpt av att höra ticks för de benen... endast frambenet.

Angående musik att rida till så har jag som sagt inte sett ngn ponny röra sig väl på länge så jag kan inte riktigt känna vilken takt som de bör ligga i, i galopp. Men en gissning är att Tina Turners Simply the best även skulle kunna funka för en ponny. Det är ju en låt med väldigt tydlig takt i som brukar vara lätt att galoppera till.
Men annars så är det ju bara att prova dig fram till lite olika låtar och se vad som passar. Men åter igen så ska takten vara till frambenet.

Har du ngt annat förslag Cissy?
 
Sv: Hitta takten till galoppen

Jag vet inte hur man gör med en metronome men jag har en ponny med samma problem så jag läste några tips och då stod det bla. att man inte ska försöka samla hästar som har lätt att hamna i 4-takt på små volter för att det oftast beror på att hästen inte orkar. Rid i stället på stora vilter i ett tempo så hästen hittar sin takt. rid mycket tempoväwlingar och tränk på att inte sitta för tunkt bakåt så du trycker bort hästens bakben. ha görna ett spö ock peta till lite dådå så att hästen är under sig hela tiden.

Det har iaf funkat på min ponny :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hitta takten till galoppen

Tack för alla tips, skall ut och prova en del av dem redan idag. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 731
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 441
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp