Hjääälp... Programfel i Word...

C

cissiny

Sitter vid mina föräldrars dator och jobbar litegrann. Eller, jobbar och jobbar... :). Nåja, skriver en massa i Word iaf. Är uppe i 27 sidor nu, rätt tättskrivet. Har flera olika versioner sparade men det är lite krångligt att skriva om ifall jag får gå tillbaka till en tidigare sparad version. Med andra ord, jag vill rädda dokumentet om möjligt...

För cirkus en timme sedan dök det upp ett programfel och Word stängde ner sig. Har trixat och krånglat sedan dess men jag kan skriva max 2-3 ord innan det blir programfel igen. Testade att spara som ny version. Testade att markera allt och klistra in i ett helt nytt dokument. Har startat om datorn. Stängt ner anti-spyware program (installerat igår), stängt ner brandvägg (har haft i evigheter). Har inte haft andra fönster öppna förutom en websida som jag behöver i skrivandet.

Funderar på att defragmentera men det tar ju en liten stund även om datorn är långtifrån "full".

Det som händer är att det kommer upp en popup med text ungefär "winword.exe har genererat ett programfel. programmet stängs". Sen går datorn (hårddisken) upp på 100% (har kollat med aktivitetshanteraren) och låser sig mer eller mindre i några sekunder. Sen stängs dokumentet ner. Då går datorn ner på normalnivå (20% eller nåt i aktivitetshanteraren, har inte kollat så noga).

Det kommer alltså efter att jag skrivit ett par tecken eller i bästa fall ett fåtal ord. Eller om jag försöker spara. Hittade ingen Office 2000 skiva nu men det har jag ju. Datorn har Windows 2000 Professional vilket jag tycker är väldigt felsäkert i vanliga fall.

Nån jättehejare på datorer är jag inte men kan liiiite (helt okunnig är jag inte).

Jag är rädd om mitt dokument, vill liksom helst inte göra om en massa. Är lite rädd för att öppna de äldsta versionerna av dokumentet om det nu är vajsing på Word i den här datorn. Funderar ju på om dom funkar i mina egna datorer. Vill inte ha mer programfel än nödvändigt.

Sitter kvar hemma hos mina föräldrar ett par dagar eller kanske en vecka. Pappa är nyopererad och kom hem idag och då vill jag finnas till hands.

Vore supertacksam för råd och idéer... Många timmars arbete har jag ju liksom lagt ned på dokumentet och det är krångligt att göra om som sagt... :)

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Programfel i Word...

*uppdatering*

Satt och grejade med dokumentet inatt och testade mig fram. Programfelet dyker ju upp titt som tätt - MEN... Jag testade att öppna ett helt nytt dokument som jag började skriva i. Skrev drygt en sida och det blev inget programfel.

Så, felet verkar ligga just i det dokument jag jobbar med (det där på 27 sidor), inte hos Wordprogrammet i den här datorn. Det känns bra, vill inte att mamma ska få problem med sin dator om hon vill använda Word.

Är det någon som har nån idé om hur jag kan gå vidare, och om möjligt rädda så mycket som möjligt av det jag skrivit in?

Stort jätte megatack på förhand!

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Programfel i Word...

*uppdatering igen*

Har delat upp dokumentet i sisådär 8 olika dokument. Sammanlagt rätt mycket mer än 27 sidor nu. När jag har varje del för sig, inte lika stort (som mest runt 10 sidor) så verkar det funka.

Jag är ju jätterädd för att ett nytt programfel ska dyka upp. Nu är det lite mer hanterligt, men jag har lagt ner massor av tid på det här.

Därför hoppas jag ju att nåt "datorsnille" ska se tråden och kanske komma med tips... :)

Hur undviker man programfel egentligen i word? Det kan ju inte vara så att man inte bör ha mer än ca 25 sidor, jag har haft större dokument än så. Kanske lite krångliga ord (hästnamn) och så ställer till det? Dokumenten innehåller inga bilder utan det är bara text. Blandat vanlig stil, kursiv och lite understruket. Ett antal punktlistor.

Är supertacksam för kommentarer och funderingar kring vad som kan ha gått snett...

Mvh Cissi
 
Sv: Hjääälp... Programfel i Word...

Jag håller på och skriver uppsats och det blir många sidor, dessutom så har jag skrivit ut bandade intervjuer. Det jag har märkt med de senare utskrifterna är att jag skrivit och skrivit och så har det låst sig och stängts ned gång på gång. Då provade jag att spara med korta mellanrum och kunde på så sätt rädda det jag skrivit. När jag sedan skulle öppna en utskrift av en intervju för att klippa ur ett citat som skulle in i själva uppsatsen så hände samma sak igen, gång på gång, word stängde ned så jag hann aldrig spara citatet. Provade till slut att stänga av stavningskontrollen, och då verkar det fungera! När man skriver ut intervjuer så blir det ju varken grammatiskt riktigt och inte heller helt rättstavat. Min egna lilla teori var då att programmet fick spader på grund av alla fel som fannsi dokumentet.
 
Sv: Hjääälp... Programfel i Word...

Det där med stavningskontrollen låter väldigt rimligt! Mitt "arbete" är ju med mestadels hästnamn och nog katten blir det mycket "stavfel" då. Dessutom mycket i punktform så det är sällan grammatiskt korrekta meningar :).

STORT TACK för tipset, jag tror att du är helt rätt på det här och jag ska stänga av stavningskontrollen.

Tack igen och lycka till med uppsatsen! :)

Mvh Cissi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp