hjälp! hästen passar!

Dandylinn

Trådstartare
hej!
jag äger en varmblodig travare som tidigare gick på trav...
nu ska jag ha honom inom dressyren hade jag tänkt...men jag har ett problem! iblan när vi ska trava så börjar han passa istället!
jag och min tränare har försökt att få bort passen, men vi kan nästan bara avbryta den med hjälp av bommar. så har ni några tips om hur jag ska göra ????
 
Sv: hjälp! hästen passar!

Ta hjälp av en annan tränare. Det är jättesvårt att gå råd när man inte ser hästen framför sig.
Lycka till:)
 
Sv: hjälp! hästen passar!

De travare jag sett passa under ryttare är oftast de som inte ännu är starka nog att trava i ett lugnt tempo, men ryttaren vill det. De kommer fram i pass i stället för trav p.g.a ryttarens för starka hand, för att de inte orkar fatta "arbetstrav" i det tempot som ryttaren vill.

MIn kompis hade en sån häst, som jag hade jätteproblem med i.o.m passandet, men sen kom jag på mig själv att hålla hästen ganska kort, och han inte orkade riktigt trava i ridhästtempo ännu, så jag gav helt enkelt något längre tygel, och han fick trava i gång i sitt eget, något snabba tempo, och DÄRIFRÅN kortade jag upp honom något, det tog en period innan han stärkt sig tillräckligt för att orka komma fram i trav i ett "ridhästtempo".

Fundera på i vilka situationer han passar, och om du gör ngt. annorlunda när han inte passar, försök leta fram lite olika orsaker till hans beteende, det är inte säkert att han heller har balans för att orka trava med ryttare på ryggen.

Nu har jag ingen aning om hur länge du haft hästen, och hurdan tränare du tränar för, så allt det här kanske bara är blaha för dig, men kanske en liten hjälp!

Lycka till!
 
Sv: hjälp! hästen passar!

han årkar trava vanlig arbetstrav....han har tillräckligt med muskler och allt..det har min tränare redan bedömt. Men vid vissa tillfällen när man skrittar och tänker börja trava så blir det pass istället!
jag gör alltid samma sak när vi ska börja trava....jag gör en halvhalt..kortar upp honom lite...sen trycker jag med skänklarna.
Vi har försökt jätte många olika knep men vi kan inte komma på varför han passar....kanske kräver han en annan verkning på hovarna ? :(
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp