Hjälp! Helt förvirrad!

MattiZ

Trådstartare
Jag har under senare tid ridit för en rad olika sorters tränare. En lite lägre utbildad dressyr tränare, en högre utbildad dressyrtränare och en outbildad tränare från förr.

Allt har blivit virrvarr och jag vet inte riktigt vad jag är ute efter längre i själva ridningen. Hur jag vill ha det osv då jag får svårt att tolka de olika känslorna i ridningen. Det känns verkligen på olika sätt mellan alla tränare.

Speciell skillnad är det mellan de lägre och högre utbildade tränarna och jag kan inte låta bli att undra om vad som är "rätt" vet att många vägar leder till rom, men fick en bättre känsla i ridningen med den högre utbildade träningen. + hon var super pedagogisk och galet bra på så sätt. MEN ingen annan tränare har bett mig hålla handen helt stilla, armbågarna ska vara fast vid sidorna och det känns mest som jag håller fast hästen där och driver igenom. Jag har alltid ridit med lättare stöd, antagligen för lätt också då mina tyglar då och då glappar.

Men när hon förklarade upplevde jag det som att jag skulle ha 5kg i varje hand och hålla emot med magen, inte armarna. Ja alltså det blev ju bra tillslut eller ja det såg tydligen bra ut enligt vännen, men känner ändå inte att det är riktigt så jag vill rida.

Förstår iof tränaren, då denne verkar ha varit en del i tyskland och hämtat inspiration där ifrån kanske, för de rider väl lite mer med hård hand?

Hur tycker ni att man ska rida baken fram till hanen? Hård? Stilla? Med gummiband? Gör det något att tygeln glappar till? Ska man alltid ha samma stöd i båda tyglar?
 
Jag tror att det kanske beror mycket både på dagsform och individ. Kan du inte prata med den "högre" utbildade och säga att vissa saker känns knepiga? Kan ju hända att ni inte har ögonen på samma mål, eller så har tränaren en bra förklaring.
Det är svårt att ha många tränare som är alltför olika, men lite olika är bra, då får man nya infallsvinklar och saker att tänka på. Sen får man hitta vad som funkar bäst för stunden.
 
Tycker det mest låter som du i grunden inte riktigt vet och blandat in flera tränare samtidigt ? Då blir det såklart rörigt . :( rid för den du tycker känns närmast din egen förmåga och tilltro och ha kvar ditt sinne för analys samtidigt . Inte femtioelva stycken samtidigt , såklart det blir rörigt då :(

Bokstav på tränaren har sällan att göra med det du känner i sak ... Inte ekvivalent alls med att högre bokstav innebär bättre för dig . Så enkelt är det inte . ... Ibland snarare tvärtom av olika anledningar .
 
Tycker bara inte jag får någon som helst hjälp med min egen ridning av de andra. Då har jag ju tydligen "bra sists och inverkan" fin justeringar med händerna bara. Jag vill ju utvecklas, då jag till 100% vet själv att min sists inte alls är så jätte bra och det finns mycket att förbättra. Och hos en bättre tränaren fick jag massor mer hjälp med det också. Även om jag inte gillade den tunga handen.

@mackan Har bytt tränare och testat på nya pga att det aldrig känts helt bra med tidigare. Då jag omöjligt kan rida så bra som de fått de att låta. Jag har inget emot att jobba med grunderna med hästen, det är jätte kul att finslipa och bli bättre. Men jag vill utveckla min ridning också, bli stabilare, få bättre förklarat gör så för att få den effekten. Alltså en mer öppen dialog kanske man ska säga? Och det har inte gått att få med de andra tränarna.. :S
 
Jag har under senare tid ridit för en rad olika sorters tränare. En lite lägre utbildad dressyr tränare, en högre utbildad dressyrtränare och en outbildad tränare från förr.

Allt har blivit virrvarr och jag vet inte riktigt vad jag är ute efter längre i själva ridningen. Hur jag vill ha det osv då jag får svårt att tolka de olika känslorna i ridningen. Det känns verkligen på olika sätt mellan alla tränare.

Speciell skillnad är det mellan de lägre och högre utbildade tränarna och jag kan inte låta bli att undra om vad som är "rätt" vet att många vägar leder till rom, men fick en bättre känsla i ridningen med den högre utbildade träningen. + hon var super pedagogisk och galet bra på så sätt. MEN ingen annan tränare har bett mig hålla handen helt stilla, armbågarna ska vara fast vid sidorna och det känns mest som jag håller fast hästen där och driver igenom. Jag har alltid ridit med lättare stöd, antagligen för lätt också då mina tyglar då och då glappar.

Men när hon förklarade upplevde jag det som att jag skulle ha 5kg i varje hand och hålla emot med magen, inte armarna. Ja alltså det blev ju bra tillslut eller ja det såg tydligen bra ut enligt vännen, men känner ändå inte att det är riktigt så jag vill rida.

Förstår iof tränaren, då denne verkar ha varit en del i tyskland och hämtat inspiration där ifrån kanske, för de rider väl lite mer med hård hand?

Hur tycker ni att man ska rida baken fram till hanen? Hård? Stilla? Med gummiband? Gör det något att tygeln glappar till? Ska man alltid ha samma stöd i båda tyglar?

Det høres riktig ut at hendene skal være stille og at albuene skal ligge inntil siden/hoftekammen. Du skal heller ikke holde imot med armene, for da kommer du lett til å spenne armene og skape spenninger i hesten. Jeg tipper at instruktøren mener at det er kjernemuskulaturen/bolen som skal være stram og stødig. Om du har en stødig bol, og har skuldrene på rett plass (skulderbladene bak på ryggen der de skal være, slik at skulderleddet kan fungere), slipper du å bruke armene til å holde imot. Men for at det skal fungere å holde hendene helt stille slik, må hofteleddet ditt være løst og ledig slik at du klarer å slippe hestens bevegelser gjennom hofteleddet og ikke noe annet sted. Hvis du er stiv eller låst i hoftene, vil du ende opp med mye hest i hendene, for da må hesten gå imot tøylen istedenfor å gå til kontakten.

Altså, å holde armene og hendene på samme sted trenger ikke bety at du er hard på hånden. Ettergiften kan du helt fint gi med fingrene (klem/slipp opp rundt tøylen). Men da må som sagt setet ditt fungere på den måten at energien/bevegelsene kan slippe gjennom hofteleddet ditt (og ikke f.eks. ryggen). Når du får til det, vil du oppleve at du kan ri med en stabil og myk kontakt uten at tøylene glipper.

Kan du ikke snakke med instruktøren om hvordan du føler det, og be vedkommende forklare hvorfor, hvis det er noe du synes er ubehagelig eller vanskelig å forstå? En dyktig instruktør burde bli glad for spørsmål. :)
 
Låter som att den högre utbildade ger dig mer hjälp, så tycker att du ska ta upp dina funderingar med hen så får du säkert en bättre förklaring, och ni kan diskutera och pröva er fram tills båda är nöjda.

Angående händerna kan jag säga att det är väldigt lätt att ha för lite stöd (det har alltid varit mitt problem), och så fort jag börjar få lagom känns det som jag är jättehård i handen. Nu vet jag inte exakt hur hon sa att du skulle rida, men är man van vid att rida med lätt hand kan det kännas som man gör hästen illa fast man har bra stöd, så det kan vara värt att tänka på. Det viktigaste är ju att man är följsam och inte rycker hästen i munnen!

Men ta upp dina funderingar med tränaren som du trivs bäst med, och får du inget svar du känner dig nöjd med så gå vidare och testa nån annan efter det :)
 
@avur Ja jag förstår själva grejen, det gör jag. Det var bara det att när hon demostrerade. Höll tyglarna i händerna som motsvarade hästens mun och höll emot så kändes de som att hålla mot 1ton sten, med förklaringen; Här ska du hålla emot med magen och händerna ska vara på plats. Men det kändes ju som att jag ska hålla emot med hela kroppen då. Men i vilket fall, när jag väl fick till det då så kändes det ju super. Hästen flög ju fram istället för att släpa sig fram. Mycket speciell känsla, men som du säger då att när jag blir bättre i min sists/höften osv så kanske jag inte behöver hålla så "hårt" emot munnen med armarna då. ??

@viriel Ja jag tycker hon var väldigt pedagogisk, jag skulle nog helt enkelt ställt mer frågor till henne. Jag har ju samma problem att jag gärna vill rida med så lätt hand som möjligt och då faller man gärna framåt också enligt tränaren och ja det passar rätt bra in på mina problem. Men visst har man så hårt stöd, som jag tycker det är så blir det ju inga ryck i munnen men de blir ju hårt och blir inte hästen typ död i munnen då? för jag vill gärna kunna rida utan kontakt också utan att hästen slänger i väg ute i skogen för att den inte vet vad jag vill.. Haha

Det tråkiga är att de börjar ta slut på tränare då i mitt område. Har 1 till jag ska prova som sägs vara duktig så de blir om några veckor när jag ridit några gånger till för den senaste :)
 
5 kg i handen är absolut för mycket. Men jag gissar att tränaren inte vill att du ska rida med så mycket stöd. Den poängterade ju oxå att du ska hålla emot med magen och inte med armarna. En stadig och effektiv sits kommer göra att du kan rida med lätt kontakt utan att tappa ramen.
Jag hade samma upplevelse med en tränare och då tog jag upp saken till diskussion eftersom jag såg lite samma mönster med andra so.m tränade för samma person- att det blev för mycket i handen.
Hur mycket har du i handen? Frågade tränaren och jag visade. Alltså istället för att tränaren visade hur mycket jag skulle hålla så visade jag hur mycket jag höll... Och då sa denna tränare genast att så ska det absolut inte vara och så såg det inte ut. Nu måste vi genast jobba på ett annat sätt och få hästen lättare mellan hjälperna för du får aldrig in bakbenen om ni hänger i varsin ände på tygeln...
Ibland är det svårt som tränare att se. Ibland gör en ostadig sits att kontakten ser glappig ut fast den är stark. Man kan glappa utan att problemet sitter i för lite i handen. Jag hade diskuterat saken med tränaren och gett det några gånger för att se om ni kommer ut på andra sidan så att säga. Det är få tränare som vill att man ska rida med 5kg tryck i tygeln!
 
5 kg i handen är absolut för mycket. Det är få tränare som vill att man ska rida med 5kg tryck i tygeln!

Gör ett test, sätt fast bettet i högvågen, om du har en sån med krok. Backa av, blunda eller låt bli att se på vågen, det får någon annan göra. Att ta tyglarna, brukar vara 2-3kg. Ett rejält tygeltag är 7-10kg utan besvär.
Så 5kg, helst inte, men många gånger fakta.
 
5 kg i handen är absolut för mycket. Men jag gissar att tränaren inte vill att du ska rida med så mycket stöd. Den poängterade ju oxå att du ska hålla emot med magen och inte med armarna. En stadig och effektiv sits kommer göra att du kan rida med lätt kontakt utan att tappa ramen.
Jag hade samma upplevelse med en tränare och då tog jag upp saken till diskussion eftersom jag såg lite samma mönster med andra so.m tränade för samma person- att det blev för mycket i handen.
Hur mycket har du i handen? Frågade tränaren och jag visade. Alltså istället för att tränaren visade hur mycket jag skulle hålla så visade jag hur mycket jag höll... Och då sa denna tränare genast att så ska det absolut inte vara och så såg det inte ut. Nu måste vi genast jobba på ett annat sätt och få hästen lättare mellan hjälperna för du får aldrig in bakbenen om ni hänger i varsin ände på tygeln...
Ibland är det svårt som tränare att se. Ibland gör en ostadig sits att kontakten ser glappig ut fast den är stark. Man kan glappa utan att problemet sitter i för lite i handen. Jag hade diskuterat saken med tränaren och gett det några gånger för att se om ni kommer ut på andra sidan så att säga. Det är få tränare som vill att man ska rida med 5kg tryck i tygeln!

Okej, ja men då ska jag absolut ta upp det med denne! Det låter ju som om jag missförstått lite och jag ska verkligen börja jobba med min sits mer för så otroligt tydligt som det är så behöver den ju jobbas på, Jag har bara tränat för fel tränare tidigare helt enkelt :)
 
Gör ett test, sätt fast bettet i högvågen, om du har en sån med krok. Backa av, blunda eller låt bli att se på vågen, det får någon annan göra. Att ta tyglarna, brukar vara 2-3kg. Ett rejält tygeltag är 7-10kg utan besvär.
Så 5kg, helst inte, men många gånger fakta.

Super bra tips! Men tyvärr har vi ingen sådan, kanske kan testa hos en nära vän till mig så får vi se ! :)
 
Jag har under senare tid ridit för en rad olika sorters tränare. En lite lägre utbildad dressyr tränare, en högre utbildad dressyrtränare och en outbildad tränare från förr.

Allt har blivit virrvarr och jag vet inte riktigt vad jag är ute efter längre i själva ridningen. Hur jag vill ha det osv då jag får svårt att tolka de olika känslorna i ridningen. Det känns verkligen på olika sätt mellan alla tränare.

Speciell skillnad är det mellan de lägre och högre utbildade tränarna och jag kan inte låta bli att undra om vad som är "rätt" vet att många vägar leder till rom, men fick en bättre känsla i ridningen med den högre utbildade träningen. + hon var super pedagogisk och galet bra på så sätt. MEN ingen annan tränare har bett mig hålla handen helt stilla, armbågarna ska vara fast vid sidorna och det känns mest som jag håller fast hästen där och driver igenom. Jag har alltid ridit med lättare stöd, antagligen för lätt också då mina tyglar då och då glappar.

Men när hon förklarade upplevde jag det som att jag skulle ha 5kg i varje hand och hålla emot med magen, inte armarna. Ja alltså det blev ju bra tillslut eller ja det såg tydligen bra ut enligt vännen, men känner ändå inte att det är riktigt så jag vill rida.

Förstår iof tränaren, då denne verkar ha varit en del i tyskland och hämtat inspiration där ifrån kanske, för de rider väl lite mer med hård hand?

Hur tycker ni att man ska rida baken fram till hanen? Hård? Stilla? Med gummiband? Gör det något att tygeln glappar till? Ska man alltid ha samma stöd i båda tyglar?

Jag föredrar en ridning som går ut på att hästen bär sig själv, jag vill inte rida med mycket stöd. Vi var flera som inte hittade någon bra tränare så vi gick ihop och letade. Vi hittade tillslut en som nu en gång i månaden flyger ner till oss för att ha träningar i tre dagar och både vi och tränaren är nöjda. Eftersom vi är många som rider för samma tränare så kan vi hjälpa varandra mellan gångerna. Jag brukar gå efter resultatet på min häst, om min häst trivs med sättet som tränaren vill att jag skall rida eller arbeta från marken så är jag nöjd.
 
Hur tycker ni att man ska rida baken fram till hanen? Hård? Stilla? Med gummiband? Gör det något att tygeln glappar till? Ska man alltid ha samma stöd i båda tyglar?
Jag tycker det beror otroligt mycket på individen, vissa hästar behöver mera stöd i början, vissa hästar fungerar med mindre osv. Det går inte att säga att exakt så ska det vara. En bra tränare ser vad hästen behöver och tränar efter det. Givetvis ska man aldrig bära hästen på det sättet att man får ont i armarna eller liknande. Men stödet kan vara mer eller mindre olika beroende på häst.

När jag tränade för en B tränare första gången så tyckte jag det var en enorm skillnad mot dom andra jag tränat för. Hon var även domare i dressyr vilket såklart gjorde att hon såg många små små detaljer som många missar. Men det handlar om så pytteliten förändring i handställningen tex, bara centimetrar hit och dit gjorde enorm skillnad på min häst tex. Det var riktigt häftigt att se så stora effekter på så pyttesmå förändringar.

Annars rider man för den som man känner att man utvecklas mest med. Man rider för den vars metoder man gillar mest. Man får gå lite på sin magkänsla där, känns det rätt så är det ofta rätt.
 
@avur Ja jag förstår själva grejen, det gör jag. Det var bara det att när hon demostrerade. Höll tyglarna i händerna som motsvarade hästens mun och höll emot så kändes de som att hålla mot 1ton sten, med förklaringen; Här ska du hålla emot med magen och händerna ska vara på plats. Men det kändes ju som att jag ska hålla emot med hela kroppen då. Men i vilket fall, när jag väl fick till det då så kändes det ju super. Hästen flög ju fram istället för att släpa sig fram. Mycket speciell känsla, men som du säger då att när jag blir bättre i min sists/höften osv så kanske jag inte behöver hålla så "hårt" emot munnen med armarna då. ??

kyra bl.a.har gjort så på clinic, för att demonstrera, när denna försöker hålla emot med armar istället för att sitta stadigt i sadeln med magen. Då tar hon tyglarna och drar rätt ordentligt så alla kan se att ryttaren trillar framlänges, sedan korrigerar hon ryttaren, armarna intill och magen 'på', sen drar hon igen och ryttaren sitter kvar. Så det KAN vara att din tränare helt enkelt vill demonstrera känslan, ibland måste man till ytterligheterna för att sen vrida tillbaka till normal.

Men våga fråga din tränare, vet att somliga kan te sig lite läskiga och man vill inte verka 'dum', men det är värre att fortsätta träna utan att riktigt veta än att fråga är min erfarenhet ;)
 
Du kanske kan be tränaren att sitta upp o visa skillnaden? Jag kan få en helt annan förståelse när jag från backen ser hur min tränare visar hur jag rider, och vad som händer med hästen när den rids på det sättet min tränare vill att den ska.

Fråga massor! Kan tränaren inte svara på varför det ska vara på ett visst sätt så kommer det bli svårt att sammarbeta.
 
@MattiZ för att du ska känna att du får mindre i handen måste du ju komma till mer ridning med sätet för att rida hästen bakifrån och fram till handen. Det kräver ju också en stadig hand som ändå har en elastisk kontakt med regelbundna eftergifter och en stilla överkropp som inte stör. När tränaren säger att du ska hålla emot med magen låter det som att det är dit hon vill få dig att komma. Men man kan ju oftast inte jobba med allt på en gång utan måste börja i nån ände. Då kan det kännas som att man har mycket i handen i början innan man kan få ihop det till en helhet. Men jag tror du kanske ska ge tränaren en ärlig chans och diskutera med henne vad hon ser i slutändan. Kanske kan du boka ett par gånger till och diskutera med henne vart du vill komma med din ridning och fråga hur upplägget är tänkt. Känns det sen helfel kan du leta vidare sen.
 
Förstår bättre nu och tack för alla svar! Verkligen!

Jag ska absolut boka in fler träningspass med henne eftersom hon var så pedagogisk i det mesta, jätte duktig verkligen. Så jag skulle nog frågat mer helt enkelt, men svårt att komma på alla frågor under första träningen ;) Jag ska försöka träna 1 gång i veckan för henne, så det ska nog lösa sig! :)
 
Jag hade/har (jag och häst utvecklas fortfarande mycket) samma problem med handen. Lätt i handen och mycket glapp som inte jag märkte (!) I början, Men som tränaren gjorde mig medveten om. Jag har fått träna jättemycket med min sits och mina händer och ibland känns det som jag har hela hästen i handen. men det är tydligen för hästen inte trampar på med bakdelen /jag har inte tillräckligt med ben. Så fort jag får till drivningen lättar det direkt i handen. Jag upplever det då hästen hänger i tygeln att jag är stenhård i handen men har börjat inse att en stadig hand inte är en hård hand per automatik :) det har dock gjort stora resultat, hästen är stadigare i formen och även lättare att komma till arbete (mer mellan hand och skänkel än vad hon någonsin varit!) och jag är stadigare både i sits och i hand :) så prata med tränaren om dina funderingar och fortsätt träna med den lite till så ska du nog se att det lossnar för er :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 874
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: valy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp