Vem hjälper hjälparen?

Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen med min "IRL-person", även om jag delat en hel del om mitt privatliv. Hur som helst, jag skulle önska lite råd/bollning från utomstående, som inte över huvud taget är en del av mitt "riktiga liv".

Jag har varit ganska öppen med att jag varit sjukskriven en längre tid då jag "gått in i väggen". Orsakerna till det är många - jag tog på mig för mycket både på jobbet och på fritiden, var engagerad i kyrkan flera dagar i veckan, har en dotter som varit sjuk i flera år vilket tar även på mina krafter, jag har försökt att vara den "perfekta" mamman, frun, systern, vännen etc. Det fungerade hur bra som helst, tyckte jag, tills det inte fungerade alls.

Mitt mående har sedan dess gått lite upp och lite ner, vilket jag förstått är "normalt". Jag har haft riktigt obehagliga perioder då jag blivit helt desorienterad, inte orkat ta tag i något alls (nu pratar jag alltså om sådana enkla saker som att duscha, laga en enkel lunch, köra bil etc.) och jag har också haft perioder då jag tyckt att jag varit på väg åt rätt håll, och börjat närma mig återgång i arbete i tanken.

Under i stort sett hela min sjukskrivning har jag haft en kuratorskontakt, som jag i nuläget träffar en gång varannan vecka. Jag tycker att det har hjälpt mig att få nya förhållningssätt till mig själv och hur jag lever mitt liv, vilka prioriteringar jag gör etc. Nu känner jag dock att jag "kört fast" och inte kommer vidare. Jag tycker att de senaste samtalen snurrat kring samma ämnen, utan att leda till något.

Det sammanfaller förstås med vad jag upplever som en av de tyngre perioderna. Ni förstår säkert hur ekonomin påverkas av att vara sjukskriven så här länge. Även om vi i grunden har helt okej ekonomi, så märks det naturligtvis att jag nu har sjukpenning. Mannen har dessutom behövt gå ner i tid och jobbar inte heltid, så även han har en lägre inkomst än "normalt". Det går absolut ingen nöd på oss, så vill jag inte få det att låta! Vi bor i hus, har två bilar, har hundar (två hemma hos oss, "en och en halv" hos dottern) och jag har en ponny. Vi klarar oss, men med ökade utgifter och minskade inkomster krävs det att vi håller i pengarna på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid.

Nu behöver min ponny en ny sadel, och jag känner mest att nej, jag orkar inte! Jag måste sälja vår nuvarande sadel, veta vad jag ska köpa, och så få tag på en sådan. Jag var inne på en bomlös sadel eller en barbackapad, men jag blir osäker på hur jag ska få tag på något som passar alla det behöver passa (mig, ponnyn, medryttare, helst dottern) och hur jag ska kunna veta att det blir rätt. Jag tycker att alla säger olika, och att det verkar som att hur man än gör, så blir det fel. Och så är det en stor och "onödig" utgift i en redan relativt ansträngd ekonomi.

Jag och mannen har bråkat betydligt mer det senaste halvåret, än vad vi någonsin gjort tidigare. Det är väl ganska naturligt i och med att hela tillvaron är så pressad på så många sätt, och ingen av oss har några tankar på att separera, men alla "småbråk" tar också på energin. Vi har aldrig varit sådana som bråkar om "struntsaker", men nu hamnar vi titt som tätt i diskussioner om de mest onödiga saker. Vi har nog fastnat i en ond cirkel, som är svår att bryta sig ur.

Kyrkan har under i stort sett hela mitt liv varit min "fasta punkt". Jag har alltid haft en stark trygghet i min tro, och känt en oerhört fin gemenskap i många sammanhang inom kyrkan. Nu, när jag p. g. a. min utmattning behövt skära ner betydligt på mina engagemang i kyrkan, har jag också kommit längre bort från flera av de sammanhang som tidigare varit självklara för mig. I och med det har jag även börjat att svaja i min tro. Jag både hoppas och tror att jag kommer att "hitta tillbaka", men just nu känns det mest som "tomma ord" och löften om något som vi, egentligen, inte vet något om (Gud, ett himmelrike etc.) och jag känner därför en likgiltighet inför att både delta i kyrkans verksamhet, men också inför att vända mig dit för att få stöd.

Jag har även en syster, som jag inte "vill besvära". Hon är ensamstående med två tonåringar, så hon har mer än tillräckligt som det är. Hon har varit, och är fortfarande, ett fint stöd för mig, men inte på den nivån att jag kan "ösa ur mig" eller förvänta mig någon praktisk hjälp med något.

Det här blev långt (jag ber om ursäkt!) och jag vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden. Kanske få råd om var jag ska vända mig för att få hjälp, även om jag inte själv vet helt konkret vad jag behöver hjälp med? Just i dag känns det som att svaret på det är "Allt". Jag har alltid varit en sådan som "tar hand om" alla andra, som hjälper och stöttar och fixar och löser. Nu är jag i stället längst ut på andra hållet av skalan. Jag hittar inga lösningar, bara problem och hinder och svårigheter. Jag orkar inte/kan inte hjälpa och stötta någon alls. Jag tycker att jag är en urusel matte, som inte ens kan se till att ha passande utrustning åt min häst och vara tillräckligt aktiv med våra hundar. Jag känner mig som en usel partner, en riktigt kass mamma, och överlag en ganska dålig medmänniska.

Vad behöver jag för hjälp? Eller, helt krasst, vad behöver jag? Var ska jag vända mig? Vad ska jag göra?
Jag förstår ju att det min hjärna "vill" göra (sätta mig i bilen och bara köra tills bränslet tar slut, eller promenera rakt ut i den djupaste skogen i trakten etc.) inte är konstruktivt utan enbart pekar på någon slags "flyktbeteende", vad än det är jag skulle fly i från. Det ska jag inte göra, men vad ska jag göra?
En av de saker som verkar ha kraschat ihop just nu verkar ju vara det här med sadeln?

Jag vet extremt lite om sadlar och barbackapads. Men jag hade trott, lite naivt kanske, att barbackapads kan vara ganska billiga -från 500 kr? (vilket säkert är dåligt eller ngt? vet ej) eller väldigt dyra såklart och kanske passar fler olika hästar än sadlar? och ryttare. Så tänker att om du tar hjälp på buke/av någon med att reda ut den biten kanske det lättar upp i alla fall? och köpa en billigare ok först? Så kan du köpa en barbackapad själv för 9 000 kr eller ngt annat senare när du känner dig mer på fötterna? (antar att en sadelutprovare bara skulle komma släpandes med jättedyrt grejs?)

Dvs ignorera det mesta av vad jag skrev och fokusera på -be om hjälp med den grejen? Ge problemet till någon annan och lös det tillfälligtvis och inte för dyrt, inte perfekt för ryttarna utan typ acceptabelt, inte permanent utan -duger framöver. Tycker problem liksom lätt växer en över huvudet när man har vissa känslor och allting liksom faller ihop.
 
Senast ändrad:
Jag tror du behöver cash, mer pengar, för att lindra akuta problemet med sadel smidigt och må bättre. Kyrkan brukar nuförtiden ha hjälpkassa lokalt, iallafall här. Är det eukemeniakyrkan så har de alltid haft hjälpklasser av diverse slag. Jourhavande präst finns på 112 också.

Jag förstår din tanke, men jag skulle aldrig be om ekonomisk hjälp med något sådant som en sadel. Den sortens hjälp är som jag ser det till för de i verklig ekonomisk knipa, och där är jag ju tack och lov inte.
 
Hur länge har du varit sjuk? Jag tänker att det tar lång tid att komma framåt efter en utmattning. Jag blev sjuk för ca fyra år sedan, jag kämpar fortfarande fast jag mår mycket bättre nu än då.

Du kanske behöver mer återhämtning? Något som jag insåg efter ganska lång tid var att jag hade högre förväntningar på framsteg än vad som var rimligt. Detta skapade en innre press på mig själv som inte tillät mig själv att läka ordentligt.

Ärligt talat - jag kommer faktiskt inte i håg det så här på rak arm! Vilket förstås låter helt galet! Mitt tidsperspektiv har verkligen helt snurrat till allt, och jag blir allt för stressad av att kolla upp det. Det är säkert en dålig coping-strategi att "stoppa huvudet i sanden", men det är det som fungerar för mig just nu.

Jag tycker inte att jag har orimliga förväntningar på mig själv och min återhämtning, men det kan absolut ändå vara så. Någon form av inre press och inre stress har jag ju mer eller mindre konstant, och någonstans kommer det ifrån.
 
En av de saker som verkar ha kraschat ihop just nu verkar ju vara det här med sadeln?

Jag vet extremt lite om sadlar och barbackapads. Men jag hade trott, lite naivt kanske, att barbackapads kan vara ganska billiga -från 500 kr? (vilket säkert är dåligt eller ngt? vet ej) eller väldigt dyra såklart och kanske passar fler olika hästar än sadlar? och ryttare. Så tänker att om du tar hjälp på buke/av någon med att reda ut den biten kanske det lättar upp i alla fall? och köpa en billigare ok först? Så kan du köpa en barbackapad själv för 9 000 kr eller ngt annat senare när du känner dig mer på fötterna? (antar att en sadelutprovare bara skulle komma släpandes med jättedyrt grejs?)

Dvs ignorera det mesta av vad jag skrev och fokusera på -be om hjälp med den grejen?

Det stämmer. Det är sådana mindre saker som tillsammans skapar vad som känns som ett helt berg av "krångel".

Jag skapade faktiskt en tråd och frågade om just barbackapads och bomlösa sadlar, eftersom jag är väldigt okunnig på det området. Dessvärre är jag inte mycket klokare nu, då det verkar som att alla alternativ är "fel" för mig/oss på något sätt. Eller, det är i alla fall den känslan jag får.
 
Det stämmer. Det är sådana mindre saker som tillsammans skapar vad som känns som ett helt berg av "krångel".

Jag skapade faktiskt en tråd och frågade om just barbackapads och bomlösa sadlar, eftersom jag är väldigt okunnig på det området. Dessvärre är jag inte mycket klokare nu, då det verkar som att alla alternativ är "fel" för mig/oss på något sätt. Eller, det är i alla fall den känslan jag får.
Som jag förstått så är det ju inte alltid de är bra som permanenta lösningar så ev försökte folk hjälpa dig få en perfekt barbackapad istället för en som duger ett halvår/en sommar. Såvitt jag förstått så är ju bom bra för hästens rygg i långa loppet?

Går det att starta en tråd i stil med -vilken barbackapad kan duga ett kort tag?

Eller typ, hur kass är det att använda den här en sommar? någon som har erfarenhet av den?
https://www.hooks.se/hast/hastutrus...VBwqiAx05DwVJEAQYAiABEgIXw_D_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Senast ändrad:
Som jag förstått så är det ju inte alltid de är bra som permanenta lösningar så ev försökte folk hjälpa dig få en perfekt barbackapad istället för en som duger ett halvår/en sommar. Såvitt jag förstått så är ju bom bra för hästens rygg i långa loppet?

Går det att starta en tråd i stil med -vilken barbackapad kan duga ett kort tag?

Eller typ, hur kass är det att använda den här en sommar? någon som har erfarenhet av den?
https://www.hooks.se/hast/hastutrus...VBwqiAx05DwVJEAQYAiABEgIXw_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Ingen aning om vad du har för medryttare, men om det är en liten vuxen borde hen ju kunna leva med att typ sitta på en fårskinnsfäll med täckesjord :sneaky: en stund, det är ganska nice att rida så. Haken är ju om hästens rygg tål ens beniga sittben speciellt länge.

Just nu är vår "nödlösning" att rida barbacka. För hästens skull vill jag dock skaffa något lite mer ordentligt, som fördelar trycket i alla fall lite mer. De billigaste sorterna, likt den du länkat, gör väl ingen större skillnad för hästen, vad jag förstår.

Jag har en skaplig tanke om vad jag vill ha (tror jag, i alla fall) som dessutom ger tillräckligt stöd för ryttaren för att dottern skulle kunna testa att rida min ponny, om hon vill. Problemet då blir i stället att rätt storlek för mig, blir för stor för medryttaren och dottern. Och så är det det där med att jag ju inte kan just något alls om barbackapadar, så jag vet inte hur jag ska avgöra om den är "bra nog" eller för lång eller något annat "fel". De kostar också lite mer (men ingen förmögenhet), så jag måste sälja befintlig sadel för att kunna skaffa en vettig barbackapad. Det i sig blir ännu ett sådant där "problem som läggs på hög", även om det också är en del av lösningen.
 
Just nu är vår "nödlösning" att rida barbacka. För hästens skull vill jag dock skaffa något lite mer ordentligt, som fördelar trycket i alla fall lite mer. De billigaste sorterna, likt den du länkat, gör väl ingen större skillnad för hästen, vad jag förstår.

Jag har en skaplig tanke om vad jag vill ha (tror jag, i alla fall) som dessutom ger tillräckligt stöd för ryttaren för att dottern skulle kunna testa att rida min ponny, om hon vill. Problemet då blir i stället att rätt storlek för mig, blir för stor för medryttaren och dottern. Och så är det det där med att jag ju inte kan just något alls om barbackapadar, så jag vet inte hur jag ska avgöra om den är "bra nog" eller för lång eller något annat "fel". De kostar också lite mer (men ingen förmögenhet), så jag måste sälja befintlig sadel för att kunna skaffa en vettig barbackapad. Det i sig blir ännu ett sådant där "problem som läggs på hög", även om det också är en del av lösningen.

Tror du fått bra tips i enskilda tråden redan, men tycker det låter som att Barefoot physio med fårskinnsäte eller liknande låter rätt för er. Skyddar ponnyns ryggrad, stöttar dotterns sits, funkar för många rumpstorlekar (köp den som passar din rumpa).
 
Det var inte så jag menade. Vad jag menade var att jag inte riktigt ser vad en pastor skulle kunna göra åt min "roll" inom kyrkan, som ju formats av alla år och allt jag gjort. Det är så de flesta känner mig, och sådant är ju inte helt enkelt att bara "plocka bort", även om jag nu inte har några fasta, återkommande åtaganden.

Om hen är en person som du har förtroende för så skulle hen ju eventuellt kunna bekräfta dig i din nya "roll" och vara ytterligare en som säger åt dig att inte ta
Just nu är vår "nödlösning" att rida barbacka. För hästens skull vill jag dock skaffa något lite mer ordentligt, som fördelar trycket i alla fall lite mer. De billigaste sorterna, likt den du länkat, gör väl ingen större skillnad för hästen, vad jag förstår.

Jag har en skaplig tanke om vad jag vill ha (tror jag, i alla fall) som dessutom ger tillräckligt stöd för ryttaren för att dottern skulle kunna testa att rida min ponny, om hon vill. Problemet då blir i stället att rätt storlek för mig, blir för stor för medryttaren och dottern. Och så är det det där med att jag ju inte kan just något alls om barbackapadar, så jag vet inte hur jag ska avgöra om den är "bra nog" eller för lång eller något annat "fel". De kostar också lite mer (men ingen förmögenhet), så jag måste sälja befintlig sadel för att kunna skaffa en vettig barbackapad. Det i sig blir ännu ett sådant där "problem som läggs på hög", även om det också är en del av lösningen.

Det beror ju också på hur ni tänker rida hästen. Vad ni ska göra med den och vad ni kräver av den.

Jag har ridit med barbackapad några enstaka gånger. Den jag red i var väldigt skön! Noterbart är att hästen ifråga hade väldigt skön rygg att sitta på barbacka. Men jag upplevde att med paden så satt jag väldigt stadigt. Det kändes tryggare med paden än helt barbacka! Men inte lika tryggt som med stigbyglar, nåt jag aldrig hade satt på en barbackapad även om en del har så man kan sätta på det.

Jag tror att problemet med storlek på barbackapad är mycket mindre än gällande bomsadlar. Jag kan inte se varför ett barn inte skulle kunna rida i samma barbackapad som passar en vuxen. Men så växte jag upp på en ridskola med bara stora halvblod så jag red aldrig i en sadel som egentligen passade mig förrän jag blev vuxen och en medryttarhästs sadel råkade passa mig som handen i handsken.

Med den lilla erfarenhet jag har hade köpt en som är lite högre fram och bak för extra trygghet och fluffigt "teddytyg" återigen för extra trygghet. Gärna ett handtag fram att hålla i vid behov.
 
Ser supermysig ut!

Min enda erfarenhet av att rida på fårskinn med sadelgjord var att man satt som gjuten och det var underbart, så jag föreställer mig att den där är dubbelt fantastisk.

Gissar att eftersom jag kan rida i ponnysadlarna på vår ridskola sitter barnen i för stora sadlar i allmänhet och de verkar lära sig bra.
 
Om hen är en person som du har förtroende för så skulle hen ju eventuellt kunna bekräfta dig i din nya "roll" och vara ytterligare en som säger åt dig att inte ta


Det beror ju också på hur ni tänker rida hästen. Vad ni ska göra med den och vad ni kräver av den.

Jag har ridit med barbackapad några enstaka gånger. Den jag red i var väldigt skön! Noterbart är att hästen ifråga hade väldigt skön rygg att sitta på barbacka. Men jag upplevde att med paden så satt jag väldigt stadigt. Det kändes tryggare med paden än helt barbacka! Men inte lika tryggt som med stigbyglar, nåt jag aldrig hade satt på en barbackapad även om en del har så man kan sätta på det.

Jag tror att problemet med storlek på barbackapad är mycket mindre än gällande bomsadlar. Jag kan inte se varför ett barn inte skulle kunna rida i samma barbackapad som passar en vuxen. Men så växte jag upp på en ridskola med bara stora halvblod så jag red aldrig i en sadel som egentligen passade mig förrän jag blev vuxen och en medryttarhästs sadel råkade passa mig som handen i handsken.

Med den lilla erfarenhet jag har hade köpt en som är lite högre fram och bak för extra trygghet och fluffigt "teddytyg" återigen för extra trygghet. Gärna ett handtag fram att hålla i vid behov.

Det är en sådan typ av barbackapad jag tänkt att jag ska köpa. Jag har dock tänkt att den kanske inte ger något vidare stöd om den är för stor för ryttaren, i och med att man ju inte har några stigbyglar som hjälper till. Men det kan förstås vara en missuppfattning från min sida, jag har som sagt inte någon stor erfarenhet av barbackapadar själv.
 
Barbackapadd

Jag har denna, tyget är bra för man sitter stadigt utan att glida, man sjunker där man sitter (tänk tempurkänsla) och den är tryckavlastande för ponnyn. Jag har alltid ett schabrak underst.

Jag tror att vara frustrerad över att stå kvar och stampa är en rätt vanlig känsla. Jag känner själv igen frustrationen över att inte må bättre när det känns som om tiden rinner iväg och man själv blir kvar alltid "efter".

Jag säger skjut på allt du kan och brandsläck, att leta sadel är ett stort projekt om man inte mår bra (och är stressigt när man mår bra).
Jag tycker inte iheller att det är konstigt om du och sambon tjafsar, dels hamnar man i en egen bubbla när man mår dåligt och jag tror rollerna förflyttas när ena partnern mår dåligt, då är det inte konstigt att det skaver.
Det låter som en bra grej att både fundera på medicin och en annan form av samtal (terapi hos psykolog/ parterapi).
Jag tycker det låter som om du har dragit ett jättelass och det låter mycket för en person som mår bra. Mår man dåligt och kör på sådär så låter det förståeligt att man kraschar ordentligt.
 
Barbackapadd

Jag har denna, tyget är bra för man sitter stadigt utan att glida, man sjunker där man sitter (tänk tempurkänsla) och den är tryckavlastande för ponnyn. Jag har alltid ett schabrak underst.

Jag tror att vara frustrerad över att stå kvar och stampa är en rätt vanlig känsla. Jag känner själv igen frustrationen över att inte må bättre när det känns som om tiden rinner iväg och man själv blir kvar alltid "efter".

Jag säger skjut på allt du kan och brandsläck, att leta sadel är ett stort projekt om man inte mår bra (och är stressigt när man mår bra).
Jag tycker inte iheller att det är konstigt om du och sambon tjafsar, dels hamnar man i en egen bubbla när man mår dåligt och jag tror rollerna förflyttas när ena partnern mår dåligt, då är det inte konstigt att det skaver.
Det låter som en bra grej att både fundera på medicin och en annan form av samtal (terapi hos psykolog/ parterapi).
Jag tycker det låter som om du har dragit ett jättelass och det låter mycket för en person som mår bra. Mår man dåligt och kör på sådär så låter det förståeligt att man kraschar ordentligt.

Det lutar åt att det blir en sådan, fast med fårskinnssäte, eller den modell som har inbyggda stöd i sitsen. Alternativt en sådan här

Jag har dock lite svårt att se det "jättelass" vissa av er här tycks se att jag dragit. Jag har väl inte gjort så särskilt mycket?
 
Jag tror du behöver cash, mer pengar, för att lindra akuta problemet med sadel smidigt och må bättre. Kyrkan brukar nuförtiden ha hjälpkassa lokalt, iallafall här. Är det eukemeniakyrkan så har de alltid haft hjälpklasser av diverse slag. Jourhavande präst finns på 112 också.
Kyrkornas fonder har regler för hur de får använda sina pengar. Det bestäms av skatteverket, följs inte de reglerna så måste fonderna skatta för sina inkomster/avkastning av kapitalet.
T.ex. så får inte sökande ha mer än 4 prisbasbelopp i inkomst+1 pbb per annan person i hushållet+1 pbb i tillgångar.
Så det är inte troligt att de bidrar med pengar till en sadel.
 
Kyrkornas fonder har regler för hur de får använda sina pengar. Det bestäms av skatteverket, följs inte de reglerna så måste fonderna skatta för sina inkomster/avkastning av kapitalet.
T.ex. så får inte sökande ha mer än 4 prisbasbelopp i inkomst+1 pbb per annan person i hushållet+1 pbb i tillgångar.
Så det är inte troligt att de bidrar med pengar till en sadel.
Oups, jag tar för givet att en person som klagar på ekonomin här på det sättet inte har alltför mycket pengar. Ett pbb > 50’. Här lokalt finns det möjlighet att söka pengar för barns fritidsintresse och begagnade sadlar till en ponny kostar inte en månadslön i de flesta människors värld. Uppenbarligen så är det mest sjukt jobbigt att orka mentalt med att göra jobbet att byta sadel. Ts har fått många bra tips på bra sadlar och pepp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
783
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 770
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp