Bukefalos 28 år!

hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

I

Ignalina

Ja som rubriken lyder, nu är ett år sedan ridningen kändes bra. Då gick hästen bättre än någonsin och det var skit kul att rida och träna. Men så musklade hon på sig en massa och sadeljakten drog ut på tiden. Vi skulle tävla en massa 2010 och allt kändes toppen. När väl sadeln kom så hade det gått över tre månader och jag hade hållit igång henne med att rida barbacka. Jag kan räkna på händerna hur många pass som känts meningsfulla i den sadeln (sedan juni 2010) Numera får jag henne inte att söka sig nerå (eller avslappnad och koncentrerat jobba) utan inspäningstygel (hjälptygel=själptygel?) som jag egentligen är emot att använda. Jag orkar knappt tvinga mig ut o rida henne längre och när jag väl gör det så orkar jag knappt försöka söka DET. Vi flamsar runt på gården i fartlekar och jag försöker träna på den förvända galoppen och byten. Men formen är inte okey. Jag vet att det är jag som är problemet men det verkar inte spela någon roll vad jag gör, börjar tro att jag är sned och inverkar helt galet på henne. Hon är en super känslig och uppmärksam men ibland lite bekväm tjej. Och ibland börjar jag undra om det kanske är dags att ge upp min hobby, för det påverkar hela mitt liv negativt att ridningen inte funkar. Något som irriterar mig grymt mycket är alla varenda tränare jag rider för vill att jag ska sätta ihop henne med hjälp av lite olika hjälptyglar, vad tycker ni? Har ni något tips på vad jag kan göra för att göra någon magisk förändring?

Gumman har en svag högersida och en galopp som behöver stärkas en del, traven är bra när man väl får fram rörelserna och skritten är helt okey. Tanken att skicka pollan på vidareutbildning medan jag gör detsamma har funnits, men jag vill egentligen inte att någon annan gör det, jag vill ju klara av det själv. Kände att jag behövde få skriva av mig och kanske någon har någon tanke på hur jag ska ta mig ur det här? Vill verkligen inte sluta rida och har ju lovat gumman att hon och jag ska hänga ihop resten av våra liv då det är en underbart personlig häst som tidigare haft många hem på kort tid. Men hon förtjänar någon som rider henne bra utan obehag och som inte känner att h*n måste ladda inför varje pass för att orka.

Tacksam för att tankar, tips och idéer!

// Iganlina
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Du kanske kan skaffa en medryttare till henne? Om du känner att du inte vill behöva rida lika ofta? En bra medryttare som är med på noterna och duktig kan ju hjälpa dig att jobba med hästen och stärka de som behöver stärkas, utan att du behöver lämna iväg henne, och du kan fortfarande vara med och träna några dagar i veckan utan att behöva dra hela lasset själv sas.
Om du känner att du behöver komma bort helt kanske det är en idé att lämna henne på foder, även om det inte känns som att du vill bli av med henne.

Men "besvären" startade alltså i samband med att du köpte en ny sadel? Det kanske är där skon klämmer? Helt 100 att sadeln passar både dig och hästen? Även om den ligger bra på hästen kanske den inte passar dig som den borde, vilket gör dig stel, hästen blir stel och det själper mer än det hjälper?
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Tack för ett bra svar :) En duktig medryttare hade nog varit en jätte bra lösning men de är svåra att hitta och ännu svårare att få dem att vilja köra långt ut på landet för rida en svår häst. Tanken om att lämna ut på foder har funnits, men jag är ett kontrollfreak och skulle nog ha svårt att lita på att hon blir ordentligt omhändertagen och inte sönderhoppad på grund av sin talang (har gått 135 med förra ägaren).

Jag kan inte helt 100 säga att det inte är sadeln som inte går ihop med mig men ingen tränare har då sagt något. Men ska kolla upp det på söndag så hoppas att den kvinnan kanske kan hitta någon snedhet eller vad det nu är som är fel...
Tack än en gång
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Jag tycker inte man ska dra sig för att lämna iväg på tillridning, tvärtom. Man behöver inte klara av allt själv. 2-4 veckor hos en duktig utbildare kan göra underverk, både för dig och hästen. Det låter som om ni har hamnat i en ond cirkel, och att du dessutom inte har någon tränare som du känner förtroende för.
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Att lämna på tillridning hade varit super, men var hittar jag en duktig ryttare som inte kommer trycka ihop henne med hjälptygel och skarpa bett? Finns det någon hemsida där folk som håller på med den typen av tjänster listas?

Nä det är precis som du skriver, jag har ingen jag litar 100 % på. Jag vill inte ha genvägar, jag vill göra det här ordentligt. Men att hitta rätt tränare verkar i princip omöjligt. :confused:

Tack för ditt svar :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Undrar lite hur länge du haft hästen 2010, när hon gick som bäst? Har du haft henne länge?

Kan du identifiera tankar/känslor runt vad det är som gjort att ni kommit på avvägar? även om 3 månader är en lång period så borde det ändå inte bli så svartvitt att ingenting funkar sen, om allt var bra innan. du har ju inte helt ställt av henne heller utan faktiskt ridit, om än på light nivå.

är du hundra på att nya sadeln ligger som den ska? Kan det vara därför hon är ostadig och inte vill jobba?
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Undrar lite hur länge du haft hästen 2010, när hon gick som bäst? Har du haft henne länge?

Kan du identifiera tankar/känslor runt vad det är som gjort att ni kommit på avvägar? även om 3 månader är en lång period så borde det ändå inte bli så svartvitt att ingenting funkar sen, om allt var bra innan. du har ju inte helt ställt av henne heller utan faktiskt ridit, om än på light nivå.

är du hundra på att nya sadeln ligger som den ska? Kan det vara därför hon är ostadig och inte vill jobba?

2010 hade jag haft henne i tre år, hela den perioden hade jag lagt på att bygga upp henne och knappt utvecklats alls själv. Men det kändes ok eftersom att det gick framåt. Allra bäst gick hon nog sommaren 2009 efter ett träningsläger men den formen tappade vi snabbt efter det. Hon behöver en ryttare som kan balansera upp henne och tyvärr klarar jag inte riktigt upp det så när jag rider för mycket själv så blir allt skit.

Det började väl med att hon började hänga i bettet och bara älga på vilket skapade enorma irritationer från min sida och då bestämde jag mig för att inte sitta på henne under en period (2 veckor) i somras. Sedan när dess har jag försökt sätta igång henne känns det som, vi kommer till uteritter och alla gångarter men så fort jag vill börja jobba vidare tar det stopp. Att efterfråga någon sorts form är inte att tänka på. Det är väl mitt tankesätt det är fel på men jag blir så fruktansvärt besviken när det inte går alls som jag vill. Det jag vill är att det känns som att hon är med mig och inte bara springer och kanske släpper till lite, söker sig lite neråt på ett avslappnat sätt. Men inte ens det går. Under hösten 2010 började jag rida för mina tränare igen som vanligt, lite mindre bara. varannan vecka för min vardags tränare och nästan två gånger per månad för en som jag jag ridit för enda sedan jag skaffade henne. Under ett pass säger han åt mig att jag tydligen rider med en sågande hand och sedan dess vet jag inte hur jag ska göra. Jag känner mig lurad, de har alltså låtit mig göra fel i några år!!!! Jag har betalat massor med pengar för att de ska säga åt mig vad som är rätt o fel i min ridning och de har hållit käft... Jag hittar ingen bra tränare att rida för, en tjej har ett ridsätt som jag tror passar både mig och hästen men hon menar att alla hästar ska gå på tvådelade bett trots att både tränaren från Skåne och min tandläkare/veterinär säger att min häst har för trång mun för det. Så jag vet inte vad jag ska göra...

Sadeln ligger bra enligt två av mina tränare och är utprovad och så men man vet ju aldrig, känns helt ärligt inte som att man kan lita på någon.

Vet inte om du får ut något av det där, men be gärna om att jag förtydligar så gör jag gärna det.

Tack för ditt svar! :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Men stackare :(
Jag tycker riktigt synd om dig efter det du beskriver, och jag förstår det som att du liksom helt tappat fotfästet och även självförtroendet runt din egen förmåga och din häst.
Sånt händer i stort sett ALLA någon gång det vågar jag påstå. Att det kommit i samband med en så lång "paus" för er del gör det hela kanske lite svårare mentalt, än om man är inne i svängen och har kört på och får en svacka, då är man mera igång och kan hantera att lyckan kommer och går liksom.

för mig låter det också som att du är besviken på dina tränare.

Jag tycker att det kanske skulle vara läge, om du känner att du orkar och vill, att göra en helomvänding. Leta upp ngn helt ny tränare och satsa på att liksom börja utan bagage och förutsättningar du känner att de andra tränarna som känner dig, har med sig i bagaget så att säga.

orkar du inte det så skulle jag fundera på att lämna hästen på tillridning om du behöver en paus.

fast jag tror att orkar du och känner att du vill, så tjänar du på att byta tränare och liksom börja från scratch med en ny. Det känns som att du är i botten med ditt självförtroende och jag tror det mesta hänger på det, och då skulle det nog vara bättre för dig i längden, att vara med i processen och se att det faktiskt inte är du som rider dåligt, utan att du kan ta dig och hästen tillbaks till arbetsglädje och en form som känns bra.

Hoppas du förstår hur jag menar och att du kan ha lite hjälp av det jag tänker. :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Men stackare :(
Jag tycker riktigt synd om dig efter det du beskriver, och jag förstår det som att du liksom helt tappat fotfästet och även självförtroendet runt din egen förmåga och din häst.
Sånt händer i stort sett ALLA någon gång det vågar jag påstå. Att det kommit i samband med en så lång "paus" för er del gör det hela kanske lite svårare mentalt, än om man är inne i svängen och har kört på och får en svacka, då är man mera igång och kan hantera att lyckan kommer och går liksom.

för mig låter det också som att du är besviken på dina tränare.

Jag tycker att det kanske skulle vara läge, om du känner att du orkar och vill, att göra en helomvänding. Leta upp ngn helt ny tränare och satsa på att liksom börja utan bagage och förutsättningar du känner att de andra tränarna som känner dig, har med sig i bagaget så att säga.

orkar du inte det så skulle jag fundera på att lämna hästen på tillridning om du behöver en paus.

fast jag tror att orkar du och känner att du vill, så tjänar du på att byta tränare och liksom börja från scratch med en ny. Det känns som att du är i botten med ditt självförtroende och jag tror det mesta hänger på det, och då skulle det nog vara bättre för dig i längden, att vara med i processen och se att det faktiskt inte är du som rider dåligt, utan att du kan ta dig och hästen tillbaks till arbetsglädje och en form som känns bra.

Hoppas du förstår hur jag menar och att du kan ha lite hjälp av det jag tänker. :)

Tack för ditt svar

Håller just nu på att kolla upp en ny tränare som tyvärr kommer vara svårare att ta sig till. Jag har ju som jag tidigare skrivit svårt för tanken att lämna bort henne utan att jag har möjlighet kolla upp vad människan gör :o Älskar ju min lilla prinsessa.

Om den här kvinna vill åta sig oss så vore det jätte bra då jag fått förtroende för henne under en föreläsning hon höll. Men annars så finns det nog inte så många tränare jag skulle kunna tänka mig att rida för här uppe...

Det känns som en tröst att höra att jag kanske inte helt tappat ridningen, tack. Hoppas bara att nya tränaren har möjlighet att hjälpa oss. Tack!
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Det är klart du inte har, du har ju ridit i åratal och det har funkat bra. Ge inte upp och försök att inte ta på dig att det handlar om att du inte kan rida!

du har hur mycket folk som helst som läst din tråd, även om få har svarat. det säger mig att det finns många som kan relatera. ;)

Önskar dig all lycka till och ge inte upp som sagt för att du tror att det handlar om att du inte kan rida. du har ju ridit hur många år som helst som sagt, och det har väl gått bra ? :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Att lämna på tillridning hade varit super, men var hittar jag en duktig ryttare som inte kommer trycka ihop henne med hjälptygel och skarpa bett? Finns det någon hemsida där folk som håller på med den typen av tjänster listas?

Nä det är precis som du skriver, jag har ingen jag litar 100 % på. Jag vill inte ha genvägar, jag vill göra det här ordentligt. Men att hitta rätt tränare verkar i princip omöjligt. :confused:

Tack för ditt svar :)

Jag har gjort så att jag lyssnat runt med folk jag känner (och litar på), varit ute på tävlingar och träningar och tittat på olika ryttare. I mitt fall var det hoppning den gången, och jag letade efter någon som kunde lotsa en unghäst runt banan på ett tryggt, förtroendegivande och enkelt sätt. När jag hittat ett par stycken som red så, så kollade jag runt vad de hade för rykte och erfarenhet och valde den jag tyckte verkade bäst. Och blev jättenöjd. :)

Kanske om du hittar rätt person att han eller hon också vill hjälpa till med träningen?

Lycka till!!
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Nej än ett tag finns det ork kvar, man kan ju ändå inte ge upp. Hon är värd mer än så.

Kan ju hoppas det :)

Det har väl aldrig varit en dans på röda rosor men det har aldrig varit så här. Men om det är som du skriver att de flesta har såna här perioder så får jag hoppas att min tur är över snart ;)

Tack!
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Det var ett bra tips, ska kolla. Bara det att det är så få tävlingar här uppe i år :( jordbruksverkets nya regler gör att alla ställer in sina vår och höst tävlingar... Men ska se mig om lite efter någon som kanske kan. Sommartävlingarna kan väl inte vara inställda iaf...?

Tack :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Du har PM med tränartips!
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Vet hur det känns, har precis varit i samma sits själv. Förra våren gick allting så grymt bra med hästen och hon tog ett steg framåt varje vecka = :D Sedan hade hon lite sommarvila och var lika fin när hon sattes igång, därefter gick det bara utför och jag kunde inte förstå vad som var fel -var helt säker på att jag inte kunde rida längre. Hästen gick bara mot handen och ingenting funkade, ville knappt vara med på träningar för det var pinsamt hur dåligt hon gick. Mitt intresse sjönk i takt med självförtroendet kan jag säga.
Nu har jag fått bekräftat att hon haft ont i ryggen och att oviljan kommit därifrån. Nu har jag inte ridit henne på 3mån men har ridit på lite andra hästar och intresset är tillbaka, jag är grymt ridsugen nu!

Hade jag vart du så hade jag kollat sadeln igen :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Vad bra att ni hittade vad problemet var :) Vet du när eller om hon kommer bli bra igen? Hoppas att det är snart iaf :) Det börjar vara dax att kanske be en veterinär känna igenom henne. Sen blir det tänder och kropp. Man vet ju aldrig...

Tack för hjälpsamma svar! :)
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Lite kul. Satte på gumman ett av betten som vår veterinär och hästtandläkare hjälpt oss prova ut och bestämde mig sedan för att bara rida med sätet. Gumman gick sista halvtimmen av passet i en stadig form, om inte perfekt men det är en bit på väg. Så kom just på att det är centrerad ridning jag söker :p Hoppas det går lika bra nästa gång...

Tack för allt pepp, tips och idéer. :bow:
 
Sv: hjälp, jag håller på att tappa intresset pga av lååång svacka, tips o råd?

Nu har jag varit och kollat om jag passar i sadeln. Resultatet var att jag helst inte skulle sitta i den mera. Mitt bäcken har en helt annan form än sadeln. Jag har ju tidigare fått skavsår efter de flesta ridpass men det hade ju upphört så jag trodde det problemet var löst. Jo, tillfälligt ja, genom att jag satt otroligt långt bak i sadeln. Maria Bucht som kollade mig och min bak sa att känslan för min häst blir samma som att ha en för trång sadel :eek: (efterson tyngdpunkten hamnar för långt bak). Så nu letar jag sadel igen när jag inte ens haft den här i ett år... Tack för alla tips och idéer! Ni ska ha en stor eloge :bow:

Mvh IgnaLina
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 904
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp