Hjälp! luktar rå lutfisk riktigt otäckt?

Badger

Trådstartare
Tillaga lutfisk är ju inte min bästa gren direkt. Har aldrig gjort det tidigare, men hade lovat barnet det som experiment.
Öppnade mitt lilla paket med rå lutfisk (som ska vara färdig att tillaga, men man kunde skölja den om man ville ha mer fast) och den luktar oerhört otäckt. Typ dåligt.

Nu vill jag ju ta höjd för att det här är en otäck liten fisk som varit både torkad på någon Norsk strand och lutad och säkert har något år på nacken och ge den en chans genom att fråga er, är detta kanske normalt? Brr
 
Nej, den ska inte lukta illa. Lite speciellt luktar den men inte dålig fisk

Lämna tillbaka den till butiken.
 
Nej, den ska inte lukta illa. Lite speciellt luktar den men inte dålig fisk

Lämna tillbaka den till butiken.
Hm nu fick jag lite ångest igen. Skulle du kunna definiera speciellt?
(tex lite likt lukten man får när man öppnar en förpackning rå kyckling, brr (ganska likt det), eller typ rutten fisk, eller härsket eller?)
 
Hm nu fick jag lite ångest igen. Skulle du kunna definiera speciellt?
(tex lite likt lukten man får när man öppnar en förpackning rå kyckling, brr (ganska likt det), eller typ rutten fisk, eller härsket eller?)
Den ska inte lukta härsket eller ruttet.

Lutfisk luktar ...lut? Inte speciellt starkt.
 
Jag frågade sambon och han svarade att jag skulle tycka att det luktade fruktansvärt så jag gissar på att det inte har någon god doft.
Han sa att det luktar typ lut
 
Den ska inte lukta härsket eller ruttet.

Lutfisk luktar ...lut? Inte speciellt starkt.
Ah ok den luktade rejält ruttet, fick tag i mamma också och hon sa släng! (det brukar hon inte säga om saker) så till sonens förtvivlan är den nu borta. Vågar ju inte köpa ett nytt paket från samma ställe så vi får hoppas att någon sväris är omodern och serverar det eller så får jag övertyga mamma.

Där får man för att man köpte Waldemarsuddes kalender med berättelser om gamla jultraditioner till varje datum :rofl: de beskrev hur man gjorde lutfisk och på den vägen var det.
 
Jag frågade sambon och han svarade att jag skulle tycka att det luktade fruktansvärt så jag gissar på att det inte har någon god doft.
Han sa att det luktar typ lut
Jag vet ju tyvärr inte hur lut luktar riktigt, men jag tänker mig kemiskt? inte typ död fågel?
Fråga honom gärna, jag kommer säkert försöka igen nästa år tänker jag!

(typ luktar lut veckodöd nedgrävd fågel/surströmmingslikt eller luktar det kemifabrik tex :D)

Den lutfisk jag ätit minns jag inte luktade någonting alls, men den har ju varit tillagad. En gång tidigare har jag köpt paket och kokt, men minns ingen lukt direkt.
 
Jag vet ju tyvärr inte hur lut luktar riktigt, men jag tänker mig kemiskt? inte typ död fågel?
Fråga honom gärna, jag kommer säkert försöka igen nästa år tänker jag!

(typ luktar lut veckodöd nedgrävd fågel/surströmmingslikt eller luktar det kemifabrik tex :D)

Den lutfisk jag ätit minns jag inte luktade någonting alls, men den har ju varit tillagad. En gång tidigare har jag köpt paket och kokt, men minns ingen lukt direkt.
Definitivt inte ruttet!!

Det är ju inte fermenterat
 
Lut (dvs kaustiksoda) stinker!

Efter tillagning luktar fisken inte men före tillagning brukar det kännas i köket.
Men ruttet ska det inte lukta, nej.
 
Haha, lutfisk STINKER!
Jag har jobbat en säsong på Wittes Lutfisk i Kungshamn :yuck:
Det luktade nästan amoniak i lokalen. Ja det stank tom på utsidan. Varje morgon var det minst en i personalen som spydde i papperskorgen när vi öppnade dörren in till fabriken.
En säsong var 4 mån och när säsongen var över fick jag kasta min kudde. Trots att jag tvättade håret varje dag efter jobbet så satt lite av lukten kvar så huvudkudden luktade svagt av lutfisk.
 
Började fundera, så nu måste jag fråga...
Varför lut?

Alltså att lägga torkad mat i blöt för att sedan koka fattar jag. Men varför ska den läggas i lut, inte bara vanligt vatten? Vad är poängen man vill uppnå med det, för det lär ju inte vara för smaken?
 
Började fundera, så nu måste jag fråga...
Varför lut?

Alltså att lägga torkad mat i blöt för att sedan koka fattar jag. Men varför ska den läggas i lut, inte bara vanligt vatten? Vad är poängen man vill uppnå med det, för det lär ju inte vara för smaken?
Ah! nu är vi tillbaka till sonens kalender med berättelser. Stackars dig :D men här är...

Uhum.

När de torkat fiskeländena är de som plankor man kan slå ihjäl folk med. När man sedan haft dem i vatten i tre dagar sväller de marginellt men är fortfarande helt klart blötlagd torr fisk. Lite som att lägga torkad frukt i blöt gissar jag, det blir ju inte riktigt likt frukten igen om man säger så.

Nu sägs det (antagligen hittepå) att någon glad gamäng fick hela sitt lager torkad blötlagd fisk innebränt i en eldsvåda i en bod, (blev björkaska på) och så regnade det eller något. Kalk vette sjutton hur de hittade på dit, det minns jag inte från texten. Men resultatet var att fisken svällde upp till större än ursprungsstorleken och blev liksom lätt fiskliknande igen. Och denna någon var väldigt hungrig, tvättade av sin fisk i vatten några dagar och slukade den och insåg att det här var ju en helt strålande idé.

Till saken hör att jag tidigare (i min förvåning över att ett gammalt pepparkakerecept innehöll pottaska) tagit reda på att aska från lövträd, som dragits i vatten, varpå man kokar vattnet, skapar i botten på grytan kaliumkarbonat -pottaska (aska i en potta?) pottaskan används gärna för att göra glas (och det var tydligen i en ort med bra pottaska och mycket glasbruk i Holland man på 1400-talet eller något sannolikt insåg att om man hade lite i pepparkaksdegen så fluffade dessa upp lite, så sålde de pepparkakorna till god profit och extremt hemligt recept, (på 1800-talet sägs hemligheten ha blivit busted i USA och kemiska jäsmedel spred sig.) men vattnet eller pottaskan blandat med djurfett (antar att eftersom det finns olivoljetvål söderut så blir det med växtfett också) blir till tadaa -tvål! också.

Med allt det sagt, så testa inte att ha en massa pottaska i din pepparkaksdeg för helt ärligt, inte så himla gott, blev bittert... (kanske provar med en nästa år, en kollega tycker det, jag är skeptisk och funderar på att hålla mig till att byta ut det mot bikarbonat) Rekommenderar däremot min andra upptäckt i allt det här, Cedrooljan (dvs citrusolja från en annan citronfrukt, suckatcitron, det blir jättebra! tillsammans med ingefära. Stockholms Essensfabrik har båda om man vill omaka sig till att testa).

Sorry över spammet.
 
Senast ändrad:
Ah! nu är vi tillbaka till sonens kalender med berättelser. Stackars dig :D men här är...

Uhum.

När de torkat fiskeländena är de som plankor man kan slå ihjäl folk med. När man sedan haft dem i vatten i tre dagar sväller de marginellt men är fortfarande helt klart blötlagd torr fisk. Lite som att lägga torkad frukt i blöt gissar jag, det blir ju inte riktigt likt frukten igen om man säger så.

Nu sägs det (antagligen hittepå) att någon glad gamäng fick hela sitt lager torkad blötlagd fisk innebränt i en eldsvåda i en bod, (blev björkaska på) och så regnade det eller något. Kalk vette sjutton hur de hittade på dit, det minns jag inte från texten. Men resultatet var att fisken svällde upp till större än ursprungsstorleken och blev liksom lätt fiskliknande igen. Och denna någon var väldigt hungrig, tvättade av sin fisk i vatten några dagar och slukade den och insåg att det här var ju en helt strålande idé.
Aha, låter väldigt rimligt. Och uppblött planka kanske man måste koka rätt mycket så det snarare blir sönderkokt fisk än mjuk fisk av det? Isåfall låter ju uppfluffad och lättkokt mycket bättre. :idea:
 
Alltså måste ju komplettera, insåg att jag glömde det viktiga.

Det där med aska blandat med vatten, det blir ju alltså lut.

Jo och puh, kemiska bakmedel är alltså en bas man häller i som fluffar när man har en syra i degen. Tex filmjölk eller sirap (varför sirap fungerar och antyds vara en syra har jag ingen aning om). Så detta är bikarbonat, eller pottaska och så har man då fil eller sirap i degen och fluff! Men sockerkakor har ju vanligen ingen syra i degen, så vad göra, bakpulver! där man hittat på att lägga syran i pulvret med basen och voila.

Internet är ett fullkomligt slukhål. :o (och nu kommer snart någon kemist och förklarar det bättre :D)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp