Hjälp med idéer!

Bild på underverket!!:love:
20190719_173444.jpg
 
Ser jättefint ut
Tack!

Delvis kl
Det enda jag är nojig över är att det är lite smal kanal plus att panelerna är väldigt tunna framtill. Man får bara plats med tre fingrar på det smalaste stället mitt under och resten fyra fingrar. Är orolig att han bara gillar den tillfälligt pga att det är helt andra tryckpunkter mot vad han är van vid. Funderar på att beställa en Winderen padd för att iaf hjälpa till med tunnheten i panelerna.. Den padd jag har idag har varit jätte bra men börjar bli till åren så kanske börjar tappa sin spänst.:nailbiting:
 
Hur skulle ni göra? Har nu ridit i sadeln fem gånger. Hästen är nöjd i traven och tuffar på samt är nöjd även i galoppen i skogen. Men surar rejält vid första galoppfattningen i ridhus/ridbanan. Går över efter några steg och bjuder sedan fint, bråkar heller inget mer vid flera fattningar på samma pass utan då fattar han galopp utan protester.

Jag har bara några dagar kvar innan jag måste bestämma mig om jag ska behålla sadeln eller leta vidare. Hur skulle ni resonera? Vi har ju provat oändligt massa sadlar och denna är den som fungerat bäst hittills men kan det vara så att den ändå inte är bra nog? Eller skulle ni tänka att det är gamla förväntningar som styr och som gör att han surar vid första fattningen? Att han behöver fler pass för att vänja sig av med denna ovana? Vi har förutom första provridningen ridit två pass ut i skogen och två pass på ridbana/ridhus. Om sadeln hade varit perfekt med bred kanal så hade jag inte tvekat lika mycket men iom att kanalen egentligen är i smalaste laget så oroar jag mig..:nailbiting:

När jag känner på ryggen efter ridpasset kan jag inte känna några spänningar eller ömheter och sadeln ligger still.
 
Hur skulle ni göra? Har nu ridit i sadeln fem gånger. Hästen är nöjd i traven och tuffar på samt är nöjd även i galoppen i skogen. Men surar rejält vid första galoppfattningen i ridhus/ridbanan. Går över efter några steg och bjuder sedan fint, bråkar heller inget mer vid flera fattningar på samma pass utan då fattar han galopp utan protester.

Jag har bara några dagar kvar innan jag måste bestämma mig om jag ska behålla sadeln eller leta vidare. Hur skulle ni resonera? Vi har ju provat oändligt massa sadlar och denna är den som fungerat bäst hittills men kan det vara så att den ändå inte är bra nog? Eller skulle ni tänka att det är gamla förväntningar som styr och som gör att han surar vid första fattningen? Att han behöver fler pass för att vänja sig av med denna ovana? Vi har förutom första provridningen ridit två pass ut i skogen och två pass på ridbana/ridhus. Om sadeln hade varit perfekt med bred kanal så hade jag inte tvekat lika mycket men iom att kanalen egentligen är i smalaste laget så oroar jag mig..:nailbiting:

När jag känner på ryggen efter ridpasset kan jag inte känna några spänningar eller ömheter och sadeln ligger still.

Jag hade inte vågat lita på att sadeln passade om jag var du. Tyvärr.

Gjorde han så alla gånger du ridit med den? Eller bara de sista gångerna?
 
Jag hade inte vågat lita på att sadeln passade om jag var du. Tyvärr.

Gjorde han så alla gånger du ridit med den? Eller bara de sista gångerna?
Ute i skogen så har han inte visat några surheter alls utan det är bara i ridhuset och på ridbanan.

Red första passet i skogen (efter provridningen) och då var han jätte nöjd, andra passet i ridhuset och då surade han vid första fattningen, tredje passet i skogen igen och då surade han inget, fjärde passet idag på ridbanan och surade då jätte mycket vid första fattningen men tuffade sedan snällt på och gjorde därefter flera fattningar utan att sura något.

Vissa sadlar surar han med redan i skritten, andra sadlar har jag hunnit rida några varv och sedan surar han ihop redan i traven så kommer aldrig ens till att ens tänka på att fatta galopp. Han har alltid haft lite issues med att fatta galopp och har haft svårt med bjudningen första varven. Med denna så surar han bara vid fattning men bjuder sedan efter några steg fint. Denna sadel bjuder han hela tiden fint i traven och har inga problem att böja sig i sidorna utan känns väldigt loss och fin men drar som sagt i handbromsen rejält när det ska fattas första galoppen. Jag vet helt ärligt inte var jag ska fortsätta leta. Vi gick ju igenom hela Strömsholms sortiment och denna samt en Butet var det enda som ens var en tanke på att ens hoppa upp i. Buteten, tyckte jag låg i bakvikt men utprovaren tyckte den låg fint, hästen så no way in hell...
 
De är väl om de satt sig i psyket på hästen vad de gäller galoppfattningarna, om de är så kan du i praktiken hitta den perfekta sadeln men hästen kommer fortsätta tjuta första galoppfattningarna. Men du känner din häst bäst och tycker du inte sadeln är optimal fortsätt leta.
 
Ute i skogen så har han inte visat några surheter alls utan det är bara i ridhuset och på ridbanan.

Red första passet i skogen (efter provridningen) och då var han jätte nöjd, andra passet i ridhuset och då surade han vid första fattningen, tredje passet i skogen igen och då surade han inget, fjärde passet idag på ridbanan och surade då jätte mycket vid första fattningen men tuffade sedan snällt på och gjorde därefter flera fattningar utan att sura något.

Vissa sadlar surar han med redan i skritten, andra sadlar har jag hunnit rida några varv och sedan surar han ihop redan i traven så kommer aldrig ens till att ens tänka på att fatta galopp. Han har alltid haft lite issues med att fatta galopp och har haft svårt med bjudningen första varven. Med denna så surar han bara vid fattning men bjuder sedan efter några steg fint. Denna sadel bjuder han hela tiden fint i traven och har inga problem att böja sig i sidorna utan känns väldigt loss och fin men drar som sagt i handbromsen rejält när det ska fattas första galoppen. Jag vet helt ärligt inte var jag ska fortsätta leta. Vi gick ju igenom hela Strömsholms sortiment och denna samt en Butet var det enda som ens var en tanke på att ens hoppa upp i. Buteten, tyckte jag låg i bakvikt men utprovaren tyckte den låg fint, hästen så no way in hell...
Det vore ju inte så konstigt om han förväntar sig att det ska göra ont. Det låter ju ändå som att det här är det bästa som går att hitta, du har ju provat många olika sadlar.
Han har väl inte varit ok med någon annan sadel så att det ”bara”skulle vara för att trycket är annorlunda känns väl inte troligt.
Jag hade nog köpt i ditt läge!
 
De är väl om de satt sig i psyket på hästen vad de gäller galoppfattningarna, om de är så kan du i praktiken hitta den perfekta sadeln men hästen kommer fortsätta tjuta första galoppfattningarna. Men du känner din häst bäst och tycker du inte sadeln är optimal fortsätt leta.
Ja det är det jag funderar över och hade kanalen varit åtminstone 4 fingrar så hade jag nog faktiskt inte ens funderat utan kört på. Jag vet inte om jag är överdrivet nojig, förr sa man ju att kanalen skulle vara 3 fingrar bred, det är ju bara sista 10 åren som man vill ha bredare än så. Tex Passier sa att på deras nya Passier Compact Comfort görs kanalen i 6-8 cm och det är ju bara 3-4 fingrar. Även om jag känner min häst så är jag faktiskt jätte osäker i detta fallet iom att han känns så himla fin i traven!O_o
 
Det vore ju inte så konstigt om han förväntar sig att det ska göra ont. Det låter ju ändå som att det här är det bästa som går att hitta, du har ju provat många olika sadlar.
Han har väl inte varit ok med någon annan sadel så att det ”bara”skulle vara för att trycket är annorlunda känns väl inte troligt.
Jag hade nog köpt i ditt läge!

Jag har ju haft min Wow på honom och den är ju i teorin perfekt.. Därför som jag inte fattade först när problemen började att det var sadeln. Hade även fått Wowen kollad av en oberoende sadelutprovare som tidigare hade sålt märket och hon hade inget att anmärka på så det var inte bara jag som inte såg problemet sas. Har efteråt insett att problemet var att sittpunkten var för långt bak samt så vill han ha rundbossor!

Jag försökte hitta hoppsadel till honom, för några år sedan, för att ha medryttare som skulle hoppa honom sas. Då märkte jag ju att det inte var så enkelt detta med sadlar.. Hittade ingen som dög. Den han gillade bäst var en John Whitaker som egentligen var för vid..

Provade ny dressyrsadel förra hösten bara för att verkligen utesluta att det inte var ett sadelproblem och på provningen gick han fantastiskt, dock provade jag aldrig att galoppera för det var så rörigt i ridhuset vid provtillfället.. Hur som så beställde jag ju en sadel efter provridningen och sedan har det ju bara gått utför!


.
 
Jag har ju haft min Wow på honom och den är ju i teorin perfekt.. Därför som jag inte fattade först när problemen började att det var sadeln. Hade även fått Wowen kollad av en oberoende sadelutprovare som tidigare hade sålt märket och hon hade inget att anmärka på så det var inte bara jag som inte såg problemet sas. Har efteråt insett att problemet var att sittpunkten var för långt bak samt så vill han ha rundbossor!

Jag försökte hitta hoppsadel till honom, för några år sedan, för att ha medryttare som skulle hoppa honom sas. Då märkte jag ju att det inte var så enkelt detta med sadlar.. Hittade ingen som dög. Den han gillade bäst var en John Whitaker som egentligen var för vid..

Provade ny dressyrsadel förra hösten bara för att verkligen utesluta att det inte var ett sadelproblem och på provningen gick han fantastiskt, dock provade jag aldrig att galoppera för det var så rörigt i ridhuset vid provtillfället.. Hur som så beställde jag ju en sadel efter provridningen och sedan har det ju bara gått utför!


.
En del hästar verkar ju vilja ha annat än det som ser korrekt ut. Men denna ligger alltså bra även om kanalen är smal? Är den synbart för smal för honom eller är du mer rädd att den ska bli för smal sen?
 
En del hästar verkar ju vilja ha annat än det som ser korrekt ut. Men denna ligger alltså bra även om kanalen är smal? Är den synbart för smal för honom eller är du mer rädd att den ska bli för smal sen?
När jag tittar på hans manke och mankbas så borde han behöva rejält bred kanal. När jag känner under sadeln så följer den ryggen fint. Ja balansen och allt i övrigt är bra! Har padd under pga att jag tycker panelerna är så tunna.
20190719_173444.jpg
 
Den borde ju hamna i bakvikt om den är för smal? Den ser ju ut att ligga i bra balans 😊
Jag har haft samma problem som @super och det är snarare att musklerna vid sidan av manken behöver få plats. Dvs sadeln kan vara bra i vidd rent gradmässigt men inte tillräckligt U-formad i fronten eller med för smal kanal mellan bossorna fram vilket då trycker på hästen, antingen vid sidorna på manken eller över bogarna. Brukar gå bra ett tag efter man bytt sadel innan hästen blir märkbart irriterad.

Efter att ha lagt hutlösa summer på en måttbeställd Wow som aldrig fungerade helt så hittade jag två sadlar som för ögat inte låg helt optimalt men som hästen gillade och de hade vi i många år innan hästen betäcktes och ändrade överlinje. Hennes dotter är också bred över manke och ryggrad men inte lika extremt som tur är och nu har jag ju åtminstone lite koll på hur jag ska tänka.
 
Jag har haft samma problem som @super och det är snarare att musklerna vid sidan av manken behöver få plats. Dvs sadeln kan vara bra i vidd rent gradmässigt men inte tillräckligt U-formad i fronten eller med för smal kanal mellan bossorna fram vilket då trycker på hästen, antingen vid sidorna på manken eller över bogarna. Brukar gå bra ett tag efter man bytt sadel innan hästen blir märkbart irriterad.

Efter att ha lagt hutlösa summer på en måttbeställd Wow som aldrig fungerade helt så hittade jag två sadlar som för ögat inte låg helt optimalt men som hästen gillade och de hade vi i många år innan hästen betäcktes och ändrade överlinje. Hennes dotter är också bred över manke och ryggrad men inte lika extremt som tur är och nu har jag ju åtminstone lite koll på hur jag ska tänka.
Tack precis så är det!! :bow:

Vad var det som inte var perfekt med dom sadlarna som fungerade?
 
Tack precis så är det!! :bow:

Vad var det som inte var perfekt med dom sadlarna som fungerade?
Den ena, en Albion SLK, tyckte jag egentligen var aningen smal men den var det såpass mycket stoppning i att det gick att trolla lite med den så den låg hyfsat i balans och det var rejält bred kanal på den. Provade en bomvidd bredare också men fick aldrig tag i en med precis samma bomkonstruktion, bossor osv och då dög det tydligen inte till hästen samt att jag satt sämre. Ångrar djupt att jag sålde den då jag tror att den skulle legat kanon på hästen jag har nu.

Den andra var en Dominus hoppsadel som jag tyckte var aningen svängd men hästen tyckte att det fungerade bra. Hon rör sig väldigt mycket i ryggen och gissar att hon hade mindre problem med om det blev lite mer tryck på mitten än i fram eller bak och med tanke på hur sällan vi hoppade så fick det duga att hästen gillade den.
 
Lånade igår hem en Jaguar för att kolla om det kunde vara något då den i teorin vore jätte bra för oss. Tyvärr var den ngt för smal så låg liite i bakvikt men sedan låg den lite som uppe på och kändes väldigt vinglig. Den kom liksom inte ner på honom plus att den åkte bak lite och det räckte för att surmulen skulle säga upp sig efter ett halvt varv i trav...

Bytte till Forestieren och då surade han först med den med men då jag envisades så slappnade han av och travade fint i stort sett på en gång. Skulle sedan galoppera och då surade han ihop fullständigt men jag fortsatte att kräva galopp och till slut tog han galoppen, var sur ca ett halvt varv och började sedan bjuda. Gjorde sedan flera fattningar och tempoväxlingar utan något motstånd, tvärtom var han väldigt på och när jag ville ha skrittpaus och ville att han skulle skritta på ordentligt så tog han direkt det som att nu ska vi fräsa iväg.. Jag bestämde mig för att jag behåller Forestieren för som en tjej i stallet sa, "Om den nypt honom i fattningen så skulle han inte fatta en enda gång efter första för han är inte den som tiger och lider.." Sedan att han bara blir finare ju längre jag rider är oxå annorlunda, ofta brukar han bli surare och surare ju längre man håller på sas.
Så jag hoppas att denna surhet vid första fattningen kommer ge sig med tiden och att det ska fungera bra läänge!! Om det börjar bli värre får jag väl jaga vidare då och sälja denna vidare sas, jag borde inte förlora allt för mycket pengar på den iom att den är så fräsch. Jag kan ju oxå prova att bygga om den som sadelmakaren på Strömsholm föreslog. Så för nu är det paus i sadelletandet! Såååå skönt!!!!:banana:

Tack för alla tips, förslag och råd från er!!:bow::bow::bow:
 
Jaha så länge varade det...

Har nu hemma en Erreplus Impulse som efter att dom breddat den fungerar helt ok. Fortfarande lite surigheter i fattningarna men när han galopperat ca 1/2 varv i ridhuset så slappnar han av och galopperar som aldrig förr. Lånade hem den först i den bomvidd som sadelmakaren från Erreplus tyckte vi skulle ha vid provningen i somras men det fungerade inte alls utan sadeln låg i bakvikt=jätte sur häst som faktiskt dessutom fick spänningar i bakre delen av ryggen som tyvärr inte släppt riktigt. Massör ska gå igenom honom imorgon.

Jag är dock fortfarande osäker, det är en oerhört dyr sadel och jag vill ju verkligen att det ska bli rätt denna gång!!

Sadeln åker bak något vid ridningen och sadelmakaren sa att dom behöver plocka ur stoppning vid bogarna då han har så enormt mycket bogrörelser så förmodligen är det därför den åker bak lite för bogarna trycker helt enkelt tillbaka den. Den ser även ut att ligga lite i bakvikt i stallgången men när jag rider så ser det helt ok ut och även när den åkt bak lite så ligger den lite bättre i balans.

Hästen går framåt som han inte gjort med någon annan sadel förutom lite obligatorisk tjurighet vid första fattningen.

Jag funderar om jag ska be om extra hög bossa bak för att få upp den lite där men samtidigt kanske det är dumt att mixtra iom att han är nöjd? Vore ju inte såå kul om han hatar den nya sadeln sedan!!
Hur skulle ni gjort?
Bild på sadeln efter ridning.
20191229_192227.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 668
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 984
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp