Hjälp med idéer!

Sadeln i stallgången
20191228_185228.jpg
 
Sadeln framifrån. Den följer hans sida bra så risken om jag vidgar den mer är att den istället kommer nypa runt manken.🤔
20191228_185239.jpg
 
Det är verkligen på gott och ont ha en häst som är väldigt tydlig i hur sadeln ligger
Been there, done that, got the t-shirt :meh:

Bara hoppsadeln tog 23 utprovningar och byte av sadelförsäljare innan vi hitta till vår häst. Givetvis då den dyraste sadeln. Dressyrsadeln gick snabbare, men inte billigare för det
 
Jaha så länge varade det...

Har nu hemma en Erreplus Impulse som efter att dom breddat den fungerar helt ok. Fortfarande lite surigheter i fattningarna men när han galopperat ca 1/2 varv i ridhuset så slappnar han av och galopperar som aldrig förr. Lånade hem den först i den bomvidd som sadelmakaren från Erreplus tyckte vi skulle ha vid provningen i somras men det fungerade inte alls utan sadeln låg i bakvikt=jätte sur häst som faktiskt dessutom fick spänningar i bakre delen av ryggen som tyvärr inte släppt riktigt. Massör ska gå igenom honom imorgon.

Jag är dock fortfarande osäker, det är en oerhört dyr sadel och jag vill ju verkligen att det ska bli rätt denna gång!!

Sadeln åker bak något vid ridningen och sadelmakaren sa att dom behöver plocka ur stoppning vid bogarna då han har så enormt mycket bogrörelser så förmodligen är det därför den åker bak lite för bogarna trycker helt enkelt tillbaka den. Den ser även ut att ligga lite i bakvikt i stallgången men när jag rider så ser det helt ok ut och även när den åkt bak lite så ligger den lite bättre i balans.

Hästen går framåt som han inte gjort med någon annan sadel förutom lite obligatorisk tjurighet vid första fattningen.

Jag funderar om jag ska be om extra hög bossa bak för att få upp den lite där men samtidigt kanske det är dumt att mixtra iom att han är nöjd? Vore ju inte såå kul om han hatar den nya sadeln sedan!!
Hur skulle ni gjort?
Bild på sadeln efter ridning.
Visa bifogad fil 43047
måste hästen ha pad på sadeln så hade jag ej köpt. Då är det inte rätt sadel.
 
måste hästen ha pad på sadeln så hade jag ej köpt. Då är det inte rätt sadel.
Jag har padd för att stoppningen inte är urtagen vid bogarna som ska göras innan köp. Detta är bara en provsadel så kommer i så fall beställa en efter dom specifikationer som han behöver.
 
Det är verkligen på gott och ont ha en häst som är väldigt tydlig i hur sadeln ligger
Been there, done that, got the t-shirt :meh:

Bara hoppsadeln tog 23 utprovningar och byte av sadelförsäljare innan vi hitta till vår häst. Givetvis då den dyraste sadeln. Dressyrsadeln gick snabbare, men inte billigare för det
Ja det är ju väldigt knepigt ibland! Min häst har ju oxå väldigt dyr smak.. Men dessutom så blir det extra svårt iom att om man lägger på en sadel han inte gillar så dissar han allt efter det så då måste man rida på en stund för att sas övertyga honom att sadeln inte är hemsk.. Sedan så kan han bli jätte glad över en sadel för att sedan några gånger senare komma på att nä den var nog inte så kul när allt kom omkring.. Så att köpa en sadel efter en provridning går ju fetbort på denna häst och det är ju jätte svårt att avgöra om tjurigheten är av sadeln nyper art eller om det beror på att han bestämt sig för att hata alla sadlar den dagen..
 
Idag efter ridning. Skulle ni beställa med lite förhöjd bossa bak? Läskigt bara att beställa något som man inte provat på denna häst... Han gick som tåget idag, ngn enstaka tjurighet när jag begärde massa övergångar i början. Något som jag vet triggar honom lite innan han är riktigt varm men måste ju komma till ett beslut med sadeln!
20191231_182257.jpg
 
Köp! Vad är det för sadel? Ser väldigt trevlig ut.
Tycker du att jag ska begära att få förhöjd bossa bak?
Ja den är jätte trevlig, dock väldigt öppen i sätet så får inte så mycket stöd vilket jag igentligen gillar men måste bara vänja mig igen bara.. Det är en Errplus Impuls, helt ny modell med nyutvecklad bom.. För naturligtvis kan ju inte hästkräket gilla en sadel som finns att få tag på på begagnat marknaden..🙈

Fick igår.. svar från butiken att jag får hyra den ett tag så jag i lugn och ro kan bestämma vad vi behöver. Så himla bra service!! Lite eget avtal för butiksägaren tycker synd om oss. ❤
 
@super om du får hyra den ett tag hade jag provat som den är och inte specialat något i första skedet.
Ja sadeln jag har hemma är ju som den är. Det jag funderar över är vad jag i slutändan måste beställa. Nu fick jag ju lite mer tid på mig så har mailat sadelmakaren som skrev det fina intyget i min tråd om trasig bom och frågat om hen kan kika. Jag har ju inte haft ullstoppat på många år så känner mig rådvill hur den kommer anpassa sig sas.
 
Ja sadeln jag har hemma är ju som den är. Det jag funderar över är vad jag i slutändan måste beställa. Nu fick jag ju lite mer tid på mig så har mailat sadelmakaren som skrev det fina intyget i min tråd om trasig bom och frågat om hen kan kika. Jag har ju inte haft ullstoppat på många år så känner mig rådvill hur den kommer anpassa sig sas.

ull är ju väldigt tacksamt ang ändringar, så funkar hästen i sadeln som den är som du nu provar, så är det ju jättebra att du har en kunnig som ser över passformen. Stoppa om kan du ju alltid göra med en ullsadel närhelst sen 👍😄
 
Du kan inte köpa provsadeln då hästen verkar gilla den?
Jo det kan jag men vill inte ha en svart.. 🙈 Har all utrustning i brunt och tycker det är jätte fint så ska jag betala sådana hutlösa summor så vill jag ha en i rätt färg.. Nu känns ju sadlarna otroligt välgjorda så tror inte det kommer skilja sig så mycket på denna och den nya. Dock får man ju rida in den igen.
 
@super Erreplus har ju lite syntet i sin ullstoppning som inte är negativ utan väldigt hållbar , för att stoppningen håller sig länge utan att packa sig och sjunka ihop osv. Om du hyr sadeln, så hade jag i ditt fall kollat upp vem du kan anlita från det märket för vidare omstoppning osv utan att skicka den varsom . Det heter ju alltid med de flesta sadlar numera att de är helt justerbara osv, men många (oavsett märke) har regeln inom Sverige att det gäller om man köpt ny sadel av dem osv. Så kolla upp det nu hos märkets säljare i ditt område när du har chans att få hyra sadeln på begagnatmarknaden ett tag är mitt råd.

Du har en väldigt duktig säljare av märket i ditt län som kan svara på frågor och hjälpa till .
 
Senast ändrad:
@super Erreplus har ju lite syntet i sin ullstoppning som inte är negativ utan väldigt hållbar , för att stoppningen håller sig länge utan att packa sig och sjunka ihop osv. Om du hyr sadeln, så hade jag i ditt fall kollat upp vem du kan anlita från det märket för vidare omstoppning osv utan att skicka den varsom . Det heter ju alltid med de flesta sadlar numera att de är helt justerbara osv, men många (oavsett märke) har regeln inom Sverige att det gäller om man köpt ny sadel av dem osv. Så kolla upp det nu hos märkets säljare i ditt område när du har chans att få hyra sadeln på begagnatmarknaden ett tag är mitt råd.

Du har en väldigt duktig säljare av märket i ditt län som kan svara på frågor och hjälpa till .
Jag kommer ju köpa sadeln där jag hyr eftersom jag får dra av hyran på nypriset på den nya sadeln. Sedan tycker jag att dom har varit otroligt schysta så vill verkligen stödja dom. Dom har egen sadelmakare som kommer till butiken då och då. Ska kolla vad dom har för krav osv.😊
 
Jag kommer ju köpa sadeln där jag hyr eftersom jag får dra av hyran på nypriset på den nya sadeln. Sedan tycker jag att dom har varit otroligt schysta så vill verkligen stödja dom. Dom har egen sadelmakare som kommer till butiken då och då. Ska kolla vad dom har för krav osv.😊

Gör det 👍 Inkl justeringar, omstoppning osv. Och att de då känner till själva märket ang omstoppning och material . Samt att du kollar så du är införstådd med vad som isåfall gäller ang ev större justeringar av själva bommen osv. 👍😄
 
Alltså vem har bytt ut min häst mot denna raketbränsleätande, superkänsliga individ?

Jag tror dock att han har träningsvärk då han är väldigt öm i rumpan så nu blir det att ta det lugnt några dagar med tömkörning på lördag och en lugn uteritt på söndag..

Idag var han väldigt spänd i början av passet, dock inte irriterad på samma sätt som han brukar utan mer explosivt så man knappt kunde nudda honom med skänklarna. Fick rida massa avslappnande övningar och bara prata lugnande med honom.. Efter ett tag slappnade han av lite så vi kunde galoppera utan att det kändes som livet som insats..

Och satan i gatan vilken galopp han fick helt plötsligt! Det var fortfarande med lite skräckblandad förtjusning då han var så extremt på så man fick verkligen försöka sitta blixtstilla för minsta rörelse blev en väldig överreaktion. Och traven efteråt my god säger jag bara och stackars min bål.. Har ju noll och inga magmuskler då jag helt enkelt ju inte ridigt ordentligt på länge nu så mag och ryggmusklerna bara kved.

Men fan vad kul det var! 🥰
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 996
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp