Hjälp med tips på hundras!

Jag tror på Collie, är kanske inte så vattenälskande men relativt lättuppfostrade, familjekära och har en stor portion värdighet. Mentaliteten är mycket bättre nu än för några år sedan, och är man påläst går det lätt att göra ett bra val om valp och uppfödare. Nu ropar jag på @inverterad som väl har collie och som kanske kan linjerna lite bättre? Jag har träffat ett par ur amerikanska linjer som varit stabila och trevliga, men kanske inte lika eleganta som vanligt?

Labbe är också ett alternativ, inte så mycket värdighet kanske men de har ett stort hjärta och är förlåtande för misstag. Älskar vatten, älskar att vara med, ja de älskar liksom allt egentligen.

Pudel hade jag valt bort pga mentaliteten (mycket vanligt att de är ängsliga och försiktiga) och staffen hade jag också strukit pga ingen värdighet och kanske lite för hårdhudade för barn i den åldern samt risk för könsbunden aggressivitet.
 
Jag tror på Collie, är kanske inte så vattenälskande men relativt lättuppfostrade, familjekära och har en stor portion värdighet. Mentaliteten är mycket bättre nu än för några år sedan, och är man påläst går det lätt att göra ett bra val om valp och uppfödare. Nu ropar jag på @inverterad som väl har collie och som kanske kan linjerna lite bättre? Jag har träffat ett par ur amerikanska linjer som varit stabila och trevliga, men kanske inte lika eleganta som vanligt?

Labbe är också ett alternativ, inte så mycket värdighet kanske men de har ett stort hjärta och är förlåtande för misstag. Älskar vatten, älskar att vara med, ja de älskar liksom allt egentligen.

Pudel hade jag valt bort pga mentaliteten (mycket vanligt att de är ängsliga och försiktiga) och staffen hade jag också strukit pga ingen värdighet och kanske lite för hårdhudade för barn i den åldern samt risk för könsbunden aggressivitet.

Ja collie är ett alternativ, men då krävs det en del engagemang av TS att lägga ner mycket tid på att lära sig om MH, mentalindex osv för att kunna hitta en kombination där risken är låg för rädda och osäkra valpar. Mentaliteten har blivit bättre i en del av populationen men det föds fortfarande alldeles för många mentalt dåliga collies. Möjligheterna att hitta en bra hund ökar ju definitivt om @Hanna_ kan tänka sig båda hårlagen.
 
Tänker som många andra här på golden eller labbe. Raser som Bc och huskey kan bli ganska destruktiva om de inte får jobba ordentligt (läs, svårt att vara ensamma, river runt i huset). Schäfermixer kan vara underbara men också svåra mentalt, funnits många som hamnat i hundstallens ägor så det blir ju en ganska stor chansning.

Borzoi har jag inte ägt själv så svårt att uttala mig om den rasen.
En fin familjehund med fart men också väldigt lugn som många "glömmer bort" är greyhounden. Oftast väldigt trevliga hundar.
Lycka till!
 
Tänker som många andra här på golden eller labbe. Raser som Bc och huskey kan bli ganska destruktiva om de inte får jobba ordentligt (läs, svårt att vara ensamma, river runt i huset). Schäfermixer kan vara underbara men också svåra mentalt, funnits många som hamnat i hundstallens ägor så det blir ju en ganska stor chansning.

Borzoi har jag inte ägt själv så svårt att uttala mig om den rasen.
En fin familjehund med fart men också väldigt lugn som många "glömmer bort" är greyhounden. Oftast väldigt trevliga hundar.
Lycka till!
Inte greyhound - oftast mycket jakt och ibland inte så följsam. OM man vill ha vinthund är en whippet är enklare val.
 
Tänker som många andra här på golden eller labbe. Raser som Bc och huskey kan bli ganska destruktiva om de inte får jobba ordentligt (läs, svårt att vara ensamma, river runt i huset). Schäfermixer kan vara underbara men också svåra mentalt, funnits många som hamnat i hundstallens ägor så det blir ju en ganska stor chansning.

Borzoi har jag inte ägt själv så svårt att uttala mig om den rasen.
En fin familjehund med fart men också väldigt lugn som många "glömmer bort" är greyhounden. Oftast väldigt trevliga hundar.
Lycka till!

Bc's destruktiva? 🤣
Nu tycker jag min unghund är rätt välaktiverad men det hindrar ju inte att inredningen tar stryk när han är lite uttråkad. Notera att det ligger TVÅ ben på mattan och ett dussin omkring i hela huset men det smakar ju tydligen gott med textilier ( och tapeter, lister, bordsben, strumpor m.m.) som variation..
20221128_175603.jpg
 
Som goldenägare sen 30 år tillbaks så säger jag direkt golden, MEN inte med rena jaktlinjer, för de kommer kräva mer än det du beskriver.

Sen ska man inte glömma att de är individer och inte alla golden är per automatik den perfekta familjehunden. Så mitt råd är att ta kontakt med seriös uppfödare. De brukar vara ganska duktiga på att välja rätt valp till rätt köpare ur sina kullar.
Min nuvarande grabb har mycket motor och älskar att träna, han är med på allt jag hittar på med honom, men inomhus är han lugnet själv. Kan ligga och slappa hela dagen på mitt kontor 5 dagar i veckan utan bekymmer.
Han har en del integritet och är absolut ingen klängig och påträngande, snarare tvärt om.

Ligger gärna och myser i soffa och säng. Leker fint med vår dotter på 5 år, blir aldrig för tuff eller hårdhänt i sin lek. Hon har ramlat över honom, tagit ben, leksaker mm mm utan att han på något vis gjort motstånd (men det ligger en del jobb bakom, framför allt i valpstadiet när resursförsvaret är som starkast från valplådan oavsett ras)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 486
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 671
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 955
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp