Bukefalos 28 år!

Hjälp med tygelteknik på stark häst

handbollsfrkn

Trådstartare
Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som gnagt länge nu är tygeltekniken. Jag är väldigt rädd att göra hästen illa i munnen och vill därför inte hålla dem för hårt. Helst vill jag låta tyglarna hänga lite lösa, jag VET att det är fel men vid minsta kontakt känns det som att jag gör illa hästen.
Hörde i veckan på Ponnyakuten en tränare som sa att man skulle ha "ett halvt kilo i varje hand" men jag tycker det låter så mycket! Hur hårt ska jag hålla egentligen? Tips på hur jag tränar upp detta?

Detta är vad jag tror orsakar mitt problem (om ni har andra teorier, ge mig gärna förslag!), och här kommer själva problemet: rider på en liten ridskola med få hästar, så även de lite tuffare och starkare hästarna går med på våra nybörjarlektioner. Efter en otäck vurpa med en viss häst är det bara jag som vågar rida henne, så kommer nog ha kvar henne resten av terminen så måste försöka hitta en lösning på vårt problem.
Hon är som sagt mycket pigg och stark och i vanliga fall har jag bra grepp om henne, men i galoppen blir hon ibland helt okontaktbar och bara dundrar fram. Till saken hör att hon då gärna vill snedda rakt över ridhuset, vilket känns jättefarligt.
Min känsla har hittills varit att när hon drar ifrån så blir jag rädd och vill få stopp på henne och då drar jag henne i munnen, och för att skydda sig drar hon iväg ännu mer, eller viker ned huvudet och sneddar över ridbanan (hon viker alltid ned huvudet när hon sneddar).