Bukefalos 28 år!

Hjälp med tygelteknik på stark häst

handbollsfrkn

Trådstartare
Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som gnagt länge nu är tygeltekniken. Jag är väldigt rädd att göra hästen illa i munnen och vill därför inte hålla dem för hårt. Helst vill jag låta tyglarna hänga lite lösa, jag VET att det är fel men vid minsta kontakt känns det som att jag gör illa hästen.
Hörde i veckan på Ponnyakuten en tränare som sa att man skulle ha "ett halvt kilo i varje hand" men jag tycker det låter så mycket! Hur hårt ska jag hålla egentligen? Tips på hur jag tränar upp detta?

Detta är vad jag tror orsakar mitt problem (om ni har andra teorier, ge mig gärna förslag!), och här kommer själva problemet: rider på en liten ridskola med få hästar, så även de lite tuffare och starkare hästarna går med på våra nybörjarlektioner. Efter en otäck vurpa med en viss häst är det bara jag som vågar rida henne, så kommer nog ha kvar henne resten av terminen så måste försöka hitta en lösning på vårt problem.
Hon är som sagt mycket pigg och stark och i vanliga fall har jag bra grepp om henne, men i galoppen blir hon ibland helt okontaktbar och bara dundrar fram. Till saken hör att hon då gärna vill snedda rakt över ridhuset, vilket känns jättefarligt.
Min känsla har hittills varit att när hon drar ifrån så blir jag rädd och vill få stopp på henne och då drar jag henne i munnen, och för att skydda sig drar hon iväg ännu mer, eller viker ned huvudet och sneddar över ridbanan (hon viker alltid ned huvudet när hon sneddar).

Så min taktik har varit att försöka vara ännu försiktigare med hennes mun, vilket ju leder till att jag vill rida med ännu "slappare" tyglar. Men min tanke nu är att eftersom jag rider så "slappt" med tyglarna, så får vi aldrig någon kontakt via dem, de är ju aldrig stadiga och hon lär sig inte att lita på mig och vara lyhörda för dem, och då drar hon iväg på egen hand - varpå jag blir rädd och drar henne i munnen och så litar hon plötsligt på mig ÄNNU mindre.

Vad tror ni om det här..?
Kan tilläggas att hon är en jättemysig häst och vi kommer mkt bra överens från marken (tränar dock inget där eftersom det är ridskola) och att när vi väl finner varandra så fungerar allt bra. Om vi har kört dressyr innan med mkt start - stopp och övergångar mellan skritt och trav (och jag varit tuff mot henne och inte släppt iväg henne i trav förrän jag sagt till) så har hon sedan gått i en jättefin och lugn galopp - i typ tre minuter.

Så, finns det någon som har några tips till mig, tankar kring varför det blir så här och vad jag kan göra åt det? Vore jättetacksam!
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Jag rider alltid men en slags kontakt med munnen/bettet men det innebär också att jag aldrig har en konstant vikt eller konstant drag. Ett halvkilo per hand tycker jag också låter mycket för man ska också ge eftergift..det handlar snarare om gram som oftast tycker jag.
Man ska inte ta i munnen alls när det inte behövs. Men samtidigt måste du våga ha lite kontakt. Har man för slacka tyglar så blir dragandet ett faktum tillslut då kontakten konstant blir bruten och då kan man få den eviga "gas-broms"-effekten.

Ett tips är att rida mer med skänklar och vikt, om hästen vill dra åt sidan så håll emot med skänkeln. Att lära sig vända etc med skänklarna är nåt oerhört viktigt för man kan inte ha en konstant dragkamp i munnen.

Har du förklarat problemet för din tränare?
Vad gör din tränare när det uppstår?
Det enda vettiga är att man på plats tränar, det blir för svårt att försöka förklara här än ett praktiskt genomförande tror jag.

Men jag undrar lite över vad tränaren gör om jag ska vara ärlig.
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Jag tycker att du ska fokusera på det som fungerar, arbeta hästen som du beskrev med övergångar och halter i skritt o trav, när det sedan blir galopp och den galopperar fint, gå tillbaka till trav/skritt/halt igen INNAN den blir stark och så börjar du om, det är så du får en lydig häst som är avslappnad. Det är du som styr och du som rider och berättar för hästen hur den ska gå, i vilket tempo och hur den ska arbeta. Är du förekommande behöver det aldrig bli dragkamp och tjafs. Då räcker det med milda hjälper och hästen är "hos" dig hela tiden.
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Att hon viker huvudet och sneddar över ridbanan låter för mig som att detta är en ovana hon har lärt sig som inte direkt har med din tygelkontakt att göra. När hästen drar med bogen först brukar jag se till att jag har huvudet "i samma riktning" som bogen, dvs drar hästen med höger bog så styr jag huvudet åt höger. Antingen bromsar jag så eller så lägger jag en volt åt höger, men när man rider i grupp är det svårare att lägga till egna saker (beroende på nivå) utan att det blir oreda. Ridläraren bör absolut veta hur du ska komma åt hästen men jag tror att du också måste acceptera att i vissa lägen ha mer tyngd i handen.

En bra grund i all ridning är annars att kolla av att tempoväxlingar fungerar. Korta hästen lite före hörnen, så att den inte springer ifrån böjningen, och känn av att den går i balans när du rätar ut den efteråt och länger stegen lite igen. På ställen där den inte vill springa inåt kan du testa dig själv genom att ställa svagt utåt några steg (korta lite före och läng tillbaka efter) och hålla hästkroppen på plats med lite stadigare innerskänkel. Man kan göra likadant inåt men det ställer högre krav på kontroll av sits och samordning eftersom hästen är mer benägen att vända inåt vid den övningen, vilket den inte ska.
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Jag rider alltid men en slags kontakt med munnen/bettet men det innebär också att jag aldrig har en konstant vikt eller konstant drag. Ett halvkilo per hand tycker jag också låter mycket för man ska också ge eftergift..det handlar snarare om gram som oftast tycker jag.
Man ska inte ta i munnen alls när det inte behövs. Men samtidigt måste du våga ha lite kontakt. Har man för slacka tyglar så blir dragandet ett faktum tillslut då kontakten konstant blir bruten och då kan man få den eviga "gas-broms"-effekten.

Ett tips är att rida mer med skänklar och vikt, om hästen vill dra åt sidan så håll emot med skänkeln. Att lära sig vända etc med skänklarna är nåt oerhört viktigt för man kan inte ha en konstant dragkamp i munnen.

Har du förklarat problemet för din tränare?
Vad gör din tränare när det uppstår?
Det enda vettiga är att man på plats tränar, det blir för svårt att försöka förklara här än ett praktiskt genomförande tror jag.

Men jag undrar lite över vad tränaren gör om jag ska vara ärlig.

Tack för ditt svar! Att "inte ta i munnen alls", skulle du kunna precisera det lite? Jag tänker automatiskt att jag ska låta tyglarna liksom hänga helt utan kontakt, men det är säkert inte så du menar?

Jag har tagit upp det när det uppstått men det är nog först nu jag har funderat mer noga över det för jag känner liksom att det är något som inte stämmer. Det är dock en väldigt liten och speciell ridskola, kostar inte mycket att rida och läraren är inte heller "professionell" utan hon har några pass vid sidan av sitt vanliga jobb. Hon förklarar bra utanför banan men väl på får man inte riktigt någon feedback. Hon säger att jag inte ska oroa mig för att jag har så mjuka händer och har henne fint i munnen, men jag märker ju att det inte stämmer då jag liksom tappar tyglarna och plötsligt flänger de överallt, utan att jag märkt att jag gjort något. Jag har inte möjlighet till annan träning denna vår tyvärr.
I höst flyttar jag och kommer rida under andra omständigheter, med foderhäst (stallad hos ägaren) med instruktör och mkt hjälp av ägaren, och det är nog en lösning som passar mig bättre. Under tiden vill jag mest göra det bästa av situationen och lära mig att "tänka" bättre kring ridningen - varför jag frågar om era åsikter och vad ni tror om mina teorier.

Ja, tänker precis det du säger om gas- och bromseffekt eftersom kontakten jämt blir bruten!
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Jag tycker att du ska fokusera på det som fungerar, arbeta hästen som du beskrev med övergångar och halter i skritt o trav, när det sedan blir galopp och den galopperar fint, gå tillbaka till trav/skritt/halt igen INNAN den blir stark och så börjar du om, det är så du får en lydig häst som är avslappnad. Det är du som styr och du som rider och berättar för hästen hur den ska gå, i vilket tempo och hur den ska arbeta. Är du förekommande behöver det aldrig bli dragkamp och tjafs. Då räcker det med milda hjälper och hästen är "hos" dig hela tiden.

Precis, så tänker jag också! Tyvärr känns det svårt på ridskola då man hellre liksom hastar vidare för att inte förstöra för gruppen, när man hellre skulle ta ett steg tillbaka och börja om... Så att det inte BLIR fel från början.
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Att hon viker huvudet och sneddar över ridbanan låter för mig som att detta är en ovana hon har lärt sig som inte direkt har med din tygelkontakt att göra. När hästen drar med bogen först brukar jag se till att jag har huvudet "i samma riktning" som bogen, dvs drar hästen med höger bog så styr jag huvudet åt höger. Antingen bromsar jag så eller så lägger jag en volt åt höger, men när man rider i grupp är det svårare att lägga till egna saker (beroende på nivå) utan att det blir oreda. Ridläraren bör absolut veta hur du ska komma åt hästen men jag tror att du också måste acceptera att i vissa lägen ha mer tyngd i handen.

En bra grund i all ridning är annars att kolla av att tempoväxlingar fungerar. Korta hästen lite före hörnen, så att den inte springer ifrån böjningen, och känn av att den går i balans när du rätar ut den efteråt och länger stegen lite igen. På ställen där den inte vill springa inåt kan du testa dig själv genom att ställa svagt utåt några steg (korta lite före och läng tillbaka efter) och hålla hästkroppen på plats med lite stadigare innerskänkel. Man kan göra likadant inåt men det ställer högre krav på kontroll av sits och samordning eftersom hästen är mer benägen att vända inåt vid den övningen, vilket den inte ska.

Hej! Tack för svaret! Hon sneddar alltså bara när jag blir rädd och råkar dra henne i munnen. Annars rundar hon av hörnen rätt kraftigt men finns inte på kartan att styra ut henne med skänkel för mig -jag är i mitt överlevnadsmode. Känns mer och mer som att det är helt fel arbetsläge, att jag inte ens borde galoppera henne.

Vad menas med att "hästen drar med bogen först"? :)

Smart att ställa den utåt, det ska jag försöka med (när jag känner mig bra nog, haha).
Ridläraren säger att jag ska komma åt henne med att liksom krama tyglarna och sedan ge efter, så att jag inte låser henne. Tror det funkar bättre för min ridlärare, då de säkert redan har en stabil kommunikation. För mig känns det som att det bara är helslappa tyglar - drag i munnen - helslappt igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Att inte ta i munnen alls behöver inte innebära att man slackar eller släpper tyglarna, man får justera eftersom den kontakt man vill ha men man bör ha så pass längd på tyglarna att man snabbt kan ta en liten kontakt om det behövs, så att det blir millimeterprecision typ, förstår du hur jag menar? Har man för långa tyglar är risken snarare större att kontakten blir för hård, att det glappar, det blir dragkamp etc. Dessutom om man släpper tyglarna varje gång så stör man hela sitsen vilket också kan bidra till ändrat tempo etc för att man omedvetet talar om för hästen att röra sig fortare vid minsta viktförflyttning framåt vilket att plocka i tyglar ofta innebär.
Så det gäller att man kan skilja olika moment åt, jobba sin kropp i olika delar etc vilket inte alltid är det lättaste.. :)
Man kan altså rida på sträckt tygel utan att ta hästen i munnen, man håller i princip bara i den men är helt avslappnad och har varken tyngd eller drag i tygeln.

Förklara att du har problem med förhållandet till bett och tyglar, hur mycket man vågar ta när, när eftergift ska ges etc. Att du upplever på nämnd häst att du tappar kontroll och vad som är bästa lösningen för att rida hästen.

Det hör till grunderna och det ska tränaren kunna hjälpa dig med

Det jag tror din tränare menar med "krama i tyglarna och ge efter" är att denne troligen talar om halvhalter och det är lika effekt där nästan..har man för långa tyglar kan hjälpen bli för hård för att det blir likt en nödbroms tillslut, därför är det lättast att ha så kort tygel man kan men samtidigt kunna erbjuda eftergift för då blir det små och mildare hjälper. Tänk dig: Har du ett kort snöre framför dig behöver ingen kraft brukas för att ta det till dig, men har du ett långt snöre behövs mer kraft och det tar mycket längre tid där du förmodligen måste bruka större kraft i kroppen, ändra vikt, position etc.

Lättast är nog att genomföra på plats och nåt man faktiskt kan göra är att sätta tejpbitar på tygeln för att markera vad som är lämplig längd som ett hjälpmedel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

Annars rundar hon av hörnen rätt kraftigt men finns inte på kartan att styra ut henne med skänkel för mig -jag är i mitt överlevnadsmode.

Kan det vara så att du blir så stel att hon tar det som drivning rent av? "Normalt" sett möter man ju upp en lite fastare skänkel och sits med en liten mothållande signal i bettet för att hästen ska förstå att drivningen betyder högre rygg snarare än längre steg, för att uttrycka det enkelt. En drivning, önskad eller ej, som åtföljs av inga andra signaler, säger bara åt hästen att springa fortare. Om hästen genar i hörnen har du redan där fått reda på att den inte går i balans och väntar på dig, så då får du fokusera på tempo- och steglängdsvariationer på rakt spår. Se då till också att hästen verkligen är rak - i de flesta fall vill hästen placera huvudet framför det ena frambenet och då kommer den att kunna ta långa steg med sitt "favoritlångben" och korta steg med sitt "favoritkortben". För att du ska få den att jobba med båda bakbenen måste den ha huvudet(nacken) mitt framför ditt skrev och peka med sitt osynliga enhörningshorn dit ni är på väg - hela tiden. Tyglarna behöver inte vara kortare än att du kan placera huvudet.

Nästa grej du måste känna är att hästens kropp inte "bular ut" åt något håll under dig. Ofta bular kroppen ut åt ena hållet och huvudet åt andra hållet. När du placerar huvudet i mitten, måste du också peta in kroppen så att hästens kropp är mitt under dig. Tänk dig att du sitter på en tunna, du kan inte sitta bra på tunnan om den rullar åt höger hela tiden, du måste använda ditt högerben och peta tillbaka tunnan in under dig så att ni kan hålla balansen. När du har kommit till det stadiet att du har huvudet rakt framför dig och kroppen rakt under, brukar de flesta hästar ha tappat lusten att springa fort. Det är nämligen oftast mycket jobbigare för hästen att ta i när den måste jobba med båda bakbenen och därför är det inte ovanligt att även heta hästar blir nästan tröga när man fått dem till jobb ordentligt.

Tänk också på att om du blir statisk slutar hästen "höra" dig. Detta gäller både för skänklar och tyglar, och är anledningen till att man inte kan rida bra om man spänner sig. Ibland hjälper det att tänka att allt mellan hästens bett och dina axlar är gummiband, men ibland är det mjukare gummiband och ibland hårdare, och det måste alltid samverka med din sits och dina skänklar och hästen får aldrig springa iväg med dina händer.

Att hästen drar med bogen först betyder att hästen drar iväg, men istället för att ha pannan först så är bogen, alltså skulderbladet, den del som pekar dit hästen är på väg.

Varje situation kräver en specifik lösning så den bästa att hjälpa dig är instruktören men kanske du kan få hjälp av några av mina tips. Lycka till!
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

...och nu kanske det blir dubbelpost men detta är menat till Dandylinn: tack så jättemycket, ska noga på detta också!

Vad roligt att man kan få så bra hjälp här när man är osäker!
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

En parantes bara, när man skjuter pistol så använder man exakt ett kilos tryck på avtryckaren, det är INGETING. Så ett halv kilo är typ hälften av ingeting. Om ni är med mig.

Hade jag gissat själv vad jag har för tygeltryck, (undrar om det går att mäta?), så hade jag gissat på ett par kilo.
 
Sv: Hjälp med tygelteknik på stark häst

En parantes bara, när man skjuter pistol så använder man exakt ett kilos tryck på avtryckaren, det är INGETING. Så ett halv kilo är typ hälften av ingeting. Om ni är med mig.

Hade jag gissat själv vad jag har för tygeltryck, (undrar om det går att mäta?), så hade jag gissat på ett par kilo.

Okej, jag bara antog att det var samma känsla som att hålla ett halvt kilo i handen *dum* Hur ska man tolka det tycker du..?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 330
Senast: Badger
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: mily
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp