Häst tar tag i bettet och sticker

Elin_suvanto

Trådstartare
Hej!
jag har ett problem med mitt ungsto.
Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen. Första galoppen har hittills gått bra men andra galoppen blir hon pigg. Det är som att hon blir taggad. Hon tar då tag i bettet, drar ner huvudet och skenar iväg. Jag har då ingen kontroll och det blir helt stumt. Hon springer tills jag har åkt av och nu börjar det bli farligt. När hon drar ner huvudet åker jag till halsen på hästen. I den hastigheten blir det otäckt. Jag känner på mig när det ska ske men vet aldrig vad jag ska göra innan det är ”försent”. Vill tillägga att stoppsträckan är väldigt lång även i trav och när galoppen går bra. Rider endast ute på grusvägar och i skog och mark så ingen tillgång till ridhus eller paddock.

Har någon liknande problem? Är tacksam för alla tips jag kan få.
 
Rent krasst, så hade jag aldrig fortsatt gallopera på en häst vart stopp signalen inte fungerar- never ever. Det låter verkligen som ni behöver gå tillbaka till basis. Det låter som ni är påväg mot en olycka om ni fortsätter i samma spår, att fortsätta gallopera på en häst som skenar tills du åker av låter inte hållbart någonstans. Du riskerar ju att skada dig rejält. Jag tror inte din häst känner sig trygg med uppgiften och jag hade börjat om från grunden och lagt en ordentlig basis och tagit hjälp av en duktig tränare. Men såklart svårt om ni inte har tillgång till ridbana eller ridhus alls.
 
Det låter helt livsfarligt och jag tycker absolut inte att du ska fortsätta i samma stil! Precis som QueenLilith skriver så behöver grunderna sitta innan du fortsätter. Hästen måste förstå dina hjälper, och svara rätt på dem.

En "lång stoppsträcka" och en häst som sticker i galoppen betyder att ni kommit på avvägar i utbildningen och det är mer än dags att gå tillbaka och börja om!

En ung häst lär sig av allt den är med om och kan lika snabbt lära sig att göra fel saker som att göra rätt. För varje gång hästen sticker, eller inte går att bromsa, befästs detta beteende mer och mer, och att du inte har någon aning om vad du kan göra för att bryta beteendena gör att jag helst skulle vilja rekommendera dig att lämna över till någon annan. Att utbilda en häst är något helt annat än att rida en färdigutbildad och absolut inget för de flesta ryttare att försöka sig på!

Nåja, om du nu nödvändigtvis ska rida hästen så: Även om du bara har naturen att rida i, så borde det finnas någon åkerkant, skogsglänta, stallplan eller annan yta du kan hägna in och hålla till på, där hästen åtminstone inte kan sticka all världens väg, och där du kan jobba med grunderna. Och försök ta hjälp av någon med mer rutin och kunskap om hur man lär hästar rätt saker. Var rädd om dig och hästen. ❤️
 
Men oj så där kan ni verkligen inte fortsätta! Backa bandet på en gång (egentligen för längesen vad det låter) och ta hjälp av en duktig tränare om du ska fortsätta rida unghästen är mitt råd innan ni riskerar en otäck olycka 🤗.
 
Det låter helt livsfarligt och jag tycker absolut inte att du ska fortsätta i samma stil! Precis som QueenLilith skriver så behöver grunderna sitta innan du fortsätter. Hästen måste förstå dina hjälper, och svara rätt på dem.

En "lång stoppsträcka" och en häst som sticker i galoppen betyder att ni kommit på avvägar i utbildningen och det är mer än dags att gå tillbaka och börja om!

En ung häst lär sig av allt den är med om och kan lika snabbt lära sig att göra fel saker som att göra rätt. För varje gång hästen sticker, eller inte går att bromsa, befästs detta beteende mer och mer, och att du inte har någon aning om vad du kan göra för att bryta beteendena gör att jag helst skulle vilja rekommendera dig att lämna över till någon annan. Att utbilda en häst är något helt annat än att rida en färdigutbildad och absolut inget för de flesta ryttare att försöka sig på!

Nåja, om du nu nödvändigtvis ska rida hästen så: Även om du bara har naturen att rida i, så borde det finnas någon åkerkant, skogsglänta, stallplan eller annan yta du kan hägna in och hålla till på, där hästen åtminstone inte kan sticka all världens väg, och där du kan jobba med grunderna. Och försök ta hjälp av någon med mer rutin och kunskap om hur man lär hästar rätt saker. Var rädd om dig och hästen. ❤️
Tack för svar! Måste dock tillägga att jag bara åkt av en gång pga denna anledning. Men en gång för mycket. Jag har lyckats fått stopp på henne i alla gångarter när hon tar tag i bettet men hade hoppats på lite fler tips angående just det. Galoppen har legat på hyllan länge med tanke på att hon blir taggad. Känns som att många la mer vikt i galoppen än själva problemet i sig. Problemet är att hon blir stark, biter tag i bettet och sticker. Jag har tekniker som har fungerat men alltid bra med fler idéer och tips. Galopperandet läggs ju självklart på hyllan igen tills hästen är trygg i det. Men mer tips gärna i hur man kan lösa själva ta tag i bettet delen. Hon tar tag i bettet, drar ner huvudet och blir stark. Finns det några knep man kan tänka på direkt när de händer? Oavsett gångart! Alltså få hästen att tycka att det är jobbigt att göra fel och enkelt att göra rätt.
 
Tack för svar! Måste dock tillägga att jag bara åkt av en gång pga denna anledning. Men en gång för mycket. Jag har lyckats fått stopp på henne i alla gångarter när hon tar tag i bettet men hade hoppats på lite fler tips angående just det. Galoppen har legat på hyllan länge med tanke på att hon blir taggad. Känns som att många la mer vikt i galoppen än själva problemet i sig. Problemet är att hon blir stark, biter tag i bettet och sticker. Jag har tekniker som har fungerat men alltid bra med fler idéer och tips. Galopperandet läggs ju självklart på hyllan igen tills hästen är trygg i det. Men mer tips gärna i hur man kan lösa själva ta tag i bettet delen. Hon tar tag i bettet, drar ner huvudet och blir stark. Finns det några knep man kan tänka på direkt när de händer? Oavsett gångart! Alltså få hästen att tycka att det är jobbigt att göra fel och enkelt att göra rätt.
Jag tror kontentan av kommentarerna är att det du behöver göra inte är att hitta en lösning som funkar när det händer, utan att hitta en väg för att motverka att det händer öht. Problemet är ju inte att du har svårt att stoppa hästen när den sticker, utan att hästen hamnar i det mentala tillståndet som gör att den sticker från första början och det är där som fokuset behöver ligga. Att stoppa hästen när den sticker är bara brandsläckning, det ska ju inte brinna öht. Mitt tips är att ta hjälp av en tränare både kan instruera dig och även själv rida hästen så att ni befäster en bra grund. Ibland är det inte det uppenbara som är det egentliga problemet utan något helt annat och det kan vara svårt att bena ut över nätet utan att se er irl sas. Det finns så många olika saker som skulle kunna bidra till att situationen uppstår att det nästan är omöjligt att ge några direkta tips bara sådär.
 
Jag har en häst som liknar din förutom att min aldrig kör ner huvudet.
Mitt tips är skritt halt skritt halt skritt trav skritt halt skritt trav skritt trav osv osv. Låt aldrig hästen tagga till i gångarten.
Blir den stark efter 3 steg så sakta av efter 2. Det här är enda sättet jag hittat för att installera broms på min.
 
Tack för svar! Måste dock tillägga att jag bara åkt av en gång pga denna anledning. Men en gång för mycket. Jag har lyckats fått stopp på henne i alla gångarter när hon tar tag i bettet men hade hoppats på lite fler tips angående just det. Galoppen har legat på hyllan länge med tanke på att hon blir taggad. Känns som att många la mer vikt i galoppen än själva problemet i sig. Problemet är att hon blir stark, biter tag i bettet och sticker. Jag har tekniker som har fungerat men alltid bra med fler idéer och tips. Galopperandet läggs ju självklart på hyllan igen tills hästen är trygg i det. Men mer tips gärna i hur man kan lösa själva ta tag i bettet delen. Hon tar tag i bettet, drar ner huvudet och blir stark. Finns det några knep man kan tänka på direkt när de händer? Oavsett gångart! Alltså få hästen att tycka att det är jobbigt att göra fel och enkelt att göra rätt.
Vissa hästar kan även sticka för dom har ont i munnen och därav tar i bettet. Men det är helt omöjligt för oss att veta här på andra sidan av skärmen 😊 jag hade i samma veva kollat hästen av en duktig tandläkare och inte bara vanlig veterinär. Just in case. Så man är på den säkra sida. Ibland är det inte bara en orsak till dom gör saker, utan otroligt många faktorer kan spela in i det hela, så det kan vara utbildningen, smärta etc. Det är iaf mitt bästa tips.
 
Tack för svar! Måste dock tillägga att jag bara åkt av en gång pga denna anledning. Men en gång för mycket. Jag har lyckats fått stopp på henne i alla gångarter när hon tar tag i bettet men hade hoppats på lite fler tips angående just det. Galoppen har legat på hyllan länge med tanke på att hon blir taggad. Känns som att många la mer vikt i galoppen än själva problemet i sig. Problemet är att hon blir stark, biter tag i bettet och sticker. Jag har tekniker som har fungerat men alltid bra med fler idéer och tips. Galopperandet läggs ju självklart på hyllan igen tills hästen är trygg i det. Men mer tips gärna i hur man kan lösa själva ta tag i bettet delen. Hon tar tag i bettet, drar ner huvudet och blir stark. Finns det några knep man kan tänka på direkt när de händer? Oavsett gångart! Alltså få hästen att tycka att det är jobbigt att göra fel och enkelt att göra rätt.
För hästar är det såvitt jag förstått jobbigt att stanna. Så ju tröttare desto längre stoppsträcka.

Så det är i alla fall sannolikt lite jobbigt för henne att göra rätt redan från början. Med tanke på att hon är ung och det var galopp nr två som var problemet och inte första galoppen (för då hade det ju varit troligare att det var ren iver).

Och för trav samma, dvs jobbigt att växla ned, om man är ung och lite trött (eller gammal o lite trött), faller framåt in i bettet o inte orkar sätta under sig, räta upp sig och stanna snyggt o snabbt.

Så mindre jobbigt att göra fel borde i så fall vara lika med starkare o högre fart innan trött men inte efter trött.

(min gamla pigga medishäst fick längre och längre stoppsträcka ju tröttare hon var, men att starta var aldrig ett problem. Tar ett tag innan man inser vari problemet låg, i svagare ända.)
 
Senast ändrad:
Väldigt svårt att få stopp rakt fram på en häst som tar bettet. Man måste bryta det, En häst kan bli väldigt stark rakt fram . Speciellt om man drar i båda tyglarna samtidigt. Ställ hästen lite, men inte mer än att huvudet är innanför bogarna. Så fort den inte lyssnar så ställ den lite och rid vidare. Men inte öka tempo
 
Vad rider du på för bett?
Min gamla ponny tog tag i ett rakt bett, men kunde inte ta samma tag i ett tredelat.
Min nuvarande medryttarhäst drar på sitt kimblewick, men är inte en gnutta stark alls på tränsbett.
Kolla tänderna på hästen och hitta ett bett som hästen trivs på.
Min erfarenhet är att många hästar "flyr" från trycket i munnen.
 
Här hade jag gjort som Shaggy skriver högre upp i tråden. Växla gångarterna och kör inte galopp om du inte kan få stopp.

Jag har en ungis och han stack iofs på banan så jag ramlade av pga en fågel. Försökte få stopp men där lyssnade han inte. Det jag gjorde var att jag gick tillbaka till basics och verkligen korrigerade det minsta om han inte lyssnade. Dvs nöter på tills han lyssnar. Det har funkat riktigt bra och vi har ridit igen utan denna tendens att inte lyssna. Å vi fortsätter även vårat nötande med denna stoppsignal så att den sitter som berget. Så det kanske är en tillit övning er emellan som också behövs? Backa bandet, kör lite avslappnat utan krav, kör lite miljöträning och se om hon väljer att stanna vid din sida eller om hon väljer att dra ifrån det som är läskigt. Lyssnar inte hästen från marken kommer den inte göra det från ryggen. Hängna in ett område och testade galopp övningar där inne så du kan korrigera när hon blir taggad. Det är inte fel med en häst som är taggad men de behöver använda energin på rätt sätt. Du kanske kan tömköra och på så sätt försöka få henne att jobba energin istället för att dra iväg.

Finns mycket att göra. Ni kommer klara det galant! ❤️👌
 
Rekommendrar dig att kolla på Warwick Schillers youtubeserie med ”the principles of training”. Bra verktyg och tankesätt för att hitta grundorsaken till problemet. Som många kloka skrivit i tråden redan - att ta tag i problemet när hästen sticker är för sent i förloppet, ni behöver förhindra att det händer öht.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 281
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Tänkte göra ett litet inhopp i den här tråden för att söka lite råd... Jag har de sista 4 åren ridit renodlade hopphästar på...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: Magnum
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp