Hjälp mig bolla täckespassform 🙈

Shixle

Trådstartare
Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke.

Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par steg tillbaka från hästeriet, så nu letar jag annan hjälp 🙈

Vet sen tidigare att t-spännen kommer sitta pyton, men det kommer man ju typ inte undan på flugtäcken 🙃 Haglunds med ställbar front sitter bra på bägge.

På häst #1 så satt bägge dugligt, han har 155. Risken är stor att zebrat glider bak, så kanske får sätta nån kil i fronten. Flugtäcken är ju iaf tacksam att sy i 😅
Provade 145 zebra på honom, men då blev det för kort i sidorna.

Häst #2 har 145. På honom så satt zebra ganska ok, men kombit så hamnar trycket mitt på manken, långt bakom kanten på täcket. Se bild.

Kom inte på att prova 155 på honom, så får ge mig på det.
Kanske är läge att inhandla en såndär förlängare till bogen för att på täcket längre bak?

Vet att för det priset så kan man ju inte förvänta sig perfektion, och just kombitäckena kommer mest användas när det är lite skruttväder och jag tänkt göra nått med dom i närtid.

Alla andra kombitäcken är antingen svindyra (rambo summer series) lr ser helmysko ut. Haft Raiden innan, och gillar färgen, men väldigt dyrt nu för den dåliga passformen iaf på häst #1..
 

Bifogade filer

  • 20240525_173400.jpg
    20240525_173400.jpg
    198,4 KB · Visningar: 102
#1, sitter stadigare framför manken på honom. Men glipar ordentligt. Men kanske inte värt det att sy om. Kommer ju oftast ha halsen till.
20240525_170020.jpg
 
Kombitäckena ser jätteobekväma ut🙈 Ser ut att sitta väldigt konstigt i halsen på båda hästarna. Alltid svårt med bilder, men det ser ut som att de kommer trycka rätt rejält på både manke och undersidan av halsen om de tar ner huvudet för att äta.
 
Min erfarenhet av dessa kombitäcken är att gå upp en storlek mot den som hästen vanligen har.

Testa 155 på din 145:a och se. Testa också att ge hästen något att äta på marken så du kan se hur det beter sig kring bog och manke.
 
Kombitäckena ser jätteobekväma ut🙈 Ser ut att sitta väldigt konstigt i halsen på båda hästarna. Alltid svårt med bilder, men det ser ut som att de kommer trycka rätt rejält på både manke och undersidan av halsen om de tar ner huvudet för att äta.
Har mer erfarenheter av häst #1, och hela hans halsparti åker typ ner när han äter 🙈 tänk om fler märken kunde ha regntäcken i annat än svart 🫠 har två 155 himalaya deluxe (horseware kopian) från börjes som sitter bra, men är svart och väger typ 5-6 kg torrt 😵‍💫
 
Min erfarenhet av dessa kombitäcken är att gå upp en storlek mot den som hästen vanligen har.

Testa 155 på din 145:a och se. Testa också att ge hästen något att äta på marken så du kan se hur det beter sig kring bog och manke.
Tack för tipset!
Står på hemsidan att dom är små i storleken, så jag ringde och frågade ridersport, och fick svaret att de gällde mer om man hade 140 så bör man völha 145 istf 135 🙈
 
Tack för tipset!
Står på hemsidan att dom är små i storleken, så jag ringde och frågade ridersport, och fick svaret att de gällde mer om man hade 140 så bör man völha 145 istf 135 🙈
Det kanske stämmer längdmässigt men inte bogmässigt, alla hästar i vårt stall behövde upp till nästa storlek för att kunna röra sig och beta bekvämt :D
 
Det kanske stämmer längdmässigt men inte bogmässigt, alla hästar i vårt stall behövde upp till nästa storlek för att kunna röra sig och beta bekvämt :D
Man börjar ju nästan överväga Raiden täckena istället, ljusare färg, större parti med regntäcke, ställbart i fronten...men dom är verkligen inte inte gjorda för varmblod 🙈
 
Ah, det känner jag igen xD Mitt halvblod var smal i fronten men med lång rygg, täcken var hopplöst! På henne var Shires täcken super ^^ Man kan annars testa att lägga på täcket och gå några steg så ser man hur det hamnar. Vissa tänker att om täcket sitter åt i halsen så går de upp en storlek men då kan det bli problem med att täcket glider bak och sitter ännu värre, då kan man testa att istället ta en mindre storlek så halsen på täcket hamnar högre upp.
 
Ah, det känner jag igen xD Mitt halvblod var smal i fronten men med lång rygg, täcken var hopplöst! På henne var Shires täcken super ^^ Man kan annars testa att lägga på täcket och gå några steg så ser man hur det hamnar. Vissa tänker att om täcket sitter åt i halsen så går de upp en storlek men då kan det bli problem med att täcket glider bak och sitter ännu värre, då kan man testa att istället ta en mindre storlek så halsen på täcket hamnar högre upp.
Min äldre herre, som jag provat snart allt på, får flera att glida ner i sidan på bogen.
Lite sådär balchonette-skärning. Brukar få sy in i fronten.

Seeen så sliter han upp en söm ett par veckor senare åsså hänger det snett igen 🙃
 
Eksemtäcket i 145 sitter då iaf bättre på #2 än va det 155 som #1 fick ifjol. Hm, kanske dags att sy ihop det snart 🤔🙃
20240529_185751.jpg
 
Min erfarenhet av dessa kombitäcken är att gå upp en storlek mot den som hästen vanligen har.

Testa 155 på din 145:a och se. Testa också att ge hästen något att äta på marken så du kan se hur det beter sig kring bog och manke.
Nån erfarenhet av det dom har på börjes? Det med fast hals. Det är ju iaf ställbart fram, men finns bara upp till 155.🤔
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp