Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Kim_N

Trådstartare
Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet.

Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används. Det är mina 2 yngre hästar och ett äldre halvblodssto.

Men problemet är att ägaren är helt övertygad om att hästen inte alls trivs. Hon är importerad från Tyskland, men hon har stått i sverige i 2 år. Då i ett väldigt stort stall och ett lite mindre där hästarna gick i större "flock" och det är därifrån hon flyttat nu.

Hon gick på bete till och med samma dag som hon flyttade.

Först så var problemet att ägaren tyckte att hon blev så himla pigg. Att hon inte vågade rida på henne, för hon var så superpigg. Men det sa jag att jag var övertygad om att det berodde på att hon gått ute dygnet runt förut och då är det klart att dels flytta med nya miljöer samt stå inne på nätterna gör att hästen får mer energi. Men hon tyckte att hon var så stressad och redan då var hon ÖVERTYGAD om att hästen inte trivdes och var personlighetsförändrad...

Men det blev ju såklart bättre, men sedan gick hon in i brunst. Jag har en fyraårig valack som hon blev väldigt kär i. Så när man gick förbi hans box så ville hon inte gå och stod och brunstade. Också väldigt normalt tycker jag, men ägaren sa att det ALDRIG hänt förut att hon visat tydlig brunst.

Men det var några få dagar det var lite svårt att få henne förbi honom. Jag släpper ut i stort sätt varje morgon och tycker inte att det vart ett problem. Men nu ringde ägaren imorse och fick inte ut henne från stallet...:( och var jätteupprörd för att hästen inte är sig själv.

Hon har ju tidigare gått i flock, mest med valacker och några ston som kommit och gått. Nu så är det ju bara 3 hästar i stallet, mina och stoet. Hästarna går 2 & 2 i hagarna är tanken. Men ägaren är övertygad om att det kommer bli bättre ifall jag tar in en till häst nu så att hon inte går själv (går nu bredvid mina). Jag håller på att försöka få in rätt person till i stallet, men det visade sig ju vara svårare än jag trott.

Jag törs inte släppa ihop med mina då mitt sto sparkar och min valack precis har blivit friskförklarad efter en kotrotation i ryggen.

Men, jag tror att hon blivit påverkad av att flytta. Att det är pga insläpp från bete, nytt stall, nya hästar omkring att det kanske tar ett tag att landa i det. Jag vet inte hur jag ska hantera det, min hyresgäst är ju helt förtvivlad, men jag förstår inte att hästen verkar ju mer stressad o deppig när hon är där (jag är där 3 ggr om dagen) Jag tycker ju visst att hon inte är 100 % till ro, men inte att hon verkar må dåligt.

Men jag klarar inte av att höra det hela tiden, jag får ju dåligt samvete att hon är själv, men vill ju inte ta in vem som helst i stallet bara för det. Det är ju ett litet stall så det vill ju till att man har lite samma syn på hästhållning.

Men just problemet att hon inte vill lämna hästarna i stallet när hon ska rida ser jag inte hur det ska lösas av att få en kompis till? :confused: Men visst att hon garanterat kommer tycka att det är roligare i hagen..

Jag vet varken ut eller in, vad kan jag göra? Vad bör hon göra?
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

jag hade nog velat att hon flyttade, jag tror inte det blir en rolig hyresgäst när hon "boat" in sig. Hoppas jag har fel och hon bara är orolig och nervös.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Ja, det är jag faktiskt lite orolig för. Men tycker att både hon och hästen är supertrevliga i övrigt så det vore väldigt tråkigt.. Men som sagt hoppas att hon bara är nervös nu i början, både häst & ägare ;)
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Om hästen inte trivs så som ägaren tycks tro... så finns det ju bara en lösning på det problemet. Ägaren får flytta hästen till ett annat stall.

Det tar ett tag för nya hästar att komma in i nya rutiner.. När eventuella problem uppstår måste man jobba igenom den ett efter ett. Har din hyresgäst den kunskapen så kommer det så småningom att lugna ner sig och hästen inrätta sig i stallets rutiner. Dock läser jag lite mellan raderna att den här ägaren kanske inte har den kunskapen som krävs..... Eller, hon saknar i alla fall insikt om att hästar som byter miljö plötsligt kan börja bete sig annorlunda.
Om det är så är jag rädd att det kan bli en följetong av olika problem som avlöser varandra. Men jag kan också ha helt fel i det antagandet.

Möjligen kan ytterligare en häst lösa en del problem.. Men det kan ju också skapa nya. Om hon inte kan ta ut sin häst från stallet i dagsläget... Då undrar jag om hon får ut henne ur hagen när hon har sällskap där...

Antingen hjälper du din hyresgäst att jobba igenom problemen... Du ville ju hjälpa henne... Varje problem kan kräva sin egen lösning och det är svårt att över ett forum beskriva hur ni skall gå tillväga. Ett sätt är ju att ni är i stallet samtidigt under en tid för att se vilka problem som uppstår och då kunna hjälpa varandra att lösa det. Eller så löser hon situationen genom att flytta hästen.

För övrigt så skall man som stallägare vara klar över vilka regler som gäller.
Om jag som stallägare inte vill ha inackorderingarna i samma hagen som mina egna hästar så hade jag inte backat en millimeter på det.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Ja, det är jag faktiskt lite orolig för. Men tycker att både hon och hästen är supertrevliga i övrigt så det vore väldigt tråkigt.. Men som sagt hoppas att hon bara är nervös nu i början, både häst & ägare ;)

När jag köpte häst sa "alla" att det kan ta ett år innan hästen "landat" i sin nya miljö.
För oss tog det ca 1 dag. Sen har det gått lika bra i 2 andra stall. Men det är nog undantaget som bekräftar regeln.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

syrran Tack för ditt svar! Jag tror att hon har kunskapen, men att hon är så orolig för att hästen inte ska trivas och stressad av att inte ridningen fungerade lika bra här som det gjorde där i det andra stallet.. Men det kan ju ta ett tag för hästen att landa, men jag är orolig att hennes oro smittar av sig, för hästen är ju lugnare när jag eller min mamma är där.

Jag tycker ju superbra om den här hyresgästen, så jag hoppas att det löser sig..

Jag vet ju att det kan ta ett tag innan allt är som "vanligt" efter en flytt och ibland är det ju så att hästen helt enkelt inte trivs, men jag hoppas att hon ger det lite tid och försöker vara positiv själv, det är just att det känns som att hon blir panikslagen själv så fort hästen gör nåt hon "aldrig gjort innan"..

Jag tror som du säger att ytterligare en häst skulle lösa en del problem, men ridningen måste hon ju lösa själv. Jag har själv vart med om att ena hästen kunde gå in själv när hon bodde på ett ställe men blev mer stressad på ett annat så det är ju bara att träna och vara envis själv.

Ja, jag känner verkligen att jag inte vill släppa ihop mina nu. Och jag skulle ju bli väldigt ledsen om min unghäst skulle skada ryggen igen nu när det tagit 1,5 år att få honom frisk... men man vill ju så gärna hjälpa till så att det ska bli bra, men jag måste ju vara rädd om mina också..

Men får hålla tummarna för att det ringer nån bra på stallplatsen och att hon får ut henne när hon ska rida.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Oj, ja det kan det ju säkert ta för vissa... hoppas att det inte gäller den här hästen! Men även om hon skulle "ge upp" och flytta så vet jag inte om det löser nåt, ett till miljöombyte om hästen är känslig kan ju skapa ännu större problem.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Jag tror att mycket löser sig när hästen fått en hästkompis och har hunnit bo in sig. Vissa hästar blir mer olyckliga än andra att gå själva. Jag har en häst som klarar bra (utåt ) att gå själv, men då det blev för lång tid pga av sjukdom osv, märkte jag att hon började t ex dra sig mot okända hästar när vi var ute på ridtur det har hon aldrig gjort förr och det gick över när hon fick gå in i en fock igen...

Min häst gick bredvid andra hästar i hage hela tiden och hon visade ingen stress för övrigt. Sedan är hon inte speciellt flockbunden när hon går med andra hästar men då har hon valt det själv....Så ja, jag tror att det kommer att fungera bättre ridmässigt när hon har en hagkompis.

Men, ägaren gör inte hästen en tjänst att ömka den nu utan då är det bättre att hon sträcker på sig själv och ser till att vara så mycket med hästen som hon kan.

Du kan ju inte släppa in henne till valacken nu när stoet är högbrunstigt iallafall...
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Ja, då kanske det skulle hjälpa mer än vad man tror då.. Hoppas på att få in någon snart då..

Nu är hon inte i högbrunst längre, men det har ju aldrig vart aktuellt att släppa ihop med mina. Vi har pratat lite om det, men jag känner ju att det är en för stor chansning, dels för skaderisken på hennes häst för att mitt sto sparkas och så skaderisken på min grabb då han är stor och gänglig och lätt slår sig/går omkull när han springer i hagen.

Funderar på ifall det skulle vara idé att prova att flytta om inne i stallet.. Nu står mina på ena sidan stallgången och hennes på andra. Skulle ju kunna flytta så länge så att hon får stå bredvid min valack?
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Alla hästar reagerar mer eller mindre på flytt.

När jag flyttade mina hästar från ett stall till ettannat fick de stå i några dagar för att sen gå på prommenad.

Sen började jag rida.

Visst, nu har jag två så de har sällskap av varandra...

Jag är ledsen att säga det men om ägaren har inställningen att hennes häst inte trivs så kommer den aldrig att göra det heller. Positivt tänkande är A och O, speciellt när man håller på med hästar.

Riseken är. att du tar in en ny och sen kommer hon på att det är något annat som gör hästen orolig..

Jag håller med tidigare, försök hjälpa henne så gott dukan.
Och jag skulle stå fast vis att dina ska gå själva.
Tänk vilket liv det kan bli om din skulle sparka hennes..

Har man häst får man räkna med att det kan hända "saker" när det går ihop med andra men inte alla tycks inse eller förstådet.

Nu kanske inte hon är sån men börjar man en inflyttnig med att bete sig så som du beskriver så skulle jag dra öronen åt mig..
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Ja, jag tror att hon kanske började rida lite tidigt efter flytt, jag skulle nog väntat längre, men jag är alltid en sån att jag hellre låter dom vara lite för länge än för kort tid.

Jag tror att det kommer bli jätteskillnad när hon får en kompis, absolut! Men jag tror att det kan fungera bra fram tills dess med om inte hon orar sig så mkt:) Jag blir väldigt stressad av det då det är väldigt lite jag kan göra åt saken just nu.

Och att hon reagerat mer på den här flytteb än den för över ett år sedan kanske kan bero på att det var en stor omställning från flock och ute dygnet runt till att vara inne på natten o gå själv i hagen?
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Jaaa, du fördel är att hon kan få kontakt med en annan häst nosa iallafall, blåsa och hälsa...nackdel att hon tex kan bli brunstig igen av rena glädjen...

Vem har sagt att det ska vara enkelt med häst :D
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Att flytta 2 hästar som känner varandra är inte alls samma sak. Då har de ju kompisen med sig och egentligen blir det ju ingen omställning alls för dem litet nytt att titta på bara.

En ny box tror jag ärligt talat att ingen häst egentligen bryr sig om- finns det mat och vatten så är det en bra box.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

KL
Jag tror att alla hästägare är oroliga för att hästarna inte ska trivas när de byter stall. En del "letar" personlighetsförändringar som bekräftar deras oro. Det behöver inte alls vara en "besvärlig person" utan en som är öppen med sina tankar - en del uttrycker sin oro, andra inte. Du säger att du trivs med både ägare och häst - det du kan göra är att se det som hennes problem (vilket det ju är) och vänta ut att det löser sig. Ibland tar det tid.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Ja, det är verkligen inte så att jag har nåt problem med ägaren, men jag far illa av att hon oroar sig så mkt.

Men å andra sidan är det ju bättre att hon säger det till mig än att hon går och mår dåligt utan att jag vet om det. Men det är så jobbigt att vilja hjälpa men inte riktigt veta hur!

Jag tror att hon är en orolig person, eller snarare en person som är väldigt mån om sin häst och oroar sig mkt för henne. Jag ser det som en bra egenskap att hon bryr sig så mkt om sin häst, men man får ju inte förmänskliga dom för mkt heller, att hon saknar sin bästa kompis osv.

Ja, håller med. Det är ju egentligen hennes problem. Men eftersom jag tycker så himla bra om dom vill jag ju lösa det åt henne..
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Förklara för din hyresgäst att det tar tid innan hästen landar och inrättar sig i de rutiner som gäller... Minst en månad.. Så än är det alldeles för tidigt att utala sig om hur vida den trivs eller inte. Dock skall den kunna finna sig i att bli hanterad, ledd ut och in i stallet, vara i hage, bli riden och allt sånt som den kunde på det förra stället.

Sen är jag av den åsikten att man skall sätta igång hästarna direkt på nya platser.. om de var igång innan flytten. På så sätt upprätthåller man en rutin som hästen hade på förra stället. Men att hästen sen kanske reagerar lite olika mot normalt får man vara beredd på. Man behöver trots allt inte börja träna nya saker.. Men man underhåller det hästen redan kan... så är den van att ridas så rid den.

Jag (och inga andra heller ) låter ex vis inte hästarna få några dagars lugn och ro för att "landa" om jag kommer till en träning/tävling/ridläger... eller vad det nu är för äventyr jag tagit med hästen på.
 
Sv: Hjälp mig hjälpa min hyresgäst...

Hästen är under igångsättning efter skada och skrittas ut. Och just rida ut på ett nytt ställe kan ju vara extra jobbigt.

Vi får ju avvakta och ge henne tid, jag tycker ju inte själv att det är nåt problem med hanteringen av henne på något vis. (förutom att hon inte ville gå ifrån min valack när hon var högbrunstig)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 214
Senast: SiZo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp