Hjälp mig i bildjungeln

LillaMy84

Trådstartare
Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down:

Har idag en Volvo v50 diesel :love: Önskar att den kunnat stanna, men den blev lite liten när familjen utökades med en stor hund till.

*Har fyra hundar, varav två ligger runt 25-30kg, dvs hyfsat stora och så två pluttar på 7 resp 3kg.
*Två (snart tre) barn, alla i bilstolsålder:nailbiting:
*Behöver kunna dra släp, inte regelbundet, men händer något vill jag kunna köra lagligt.
Får med nuvarande bil dra 1500 på mitt b-kort, så gärna så nära det som möjligt.
*Har ca 6 mil enkel väg till jobbet, så inget törstigt monster.

Tycker att jag gått igenom varenda modell, men det är som sagt alltid nåt som felar, oftast får man inte dra mer än 1000-1300 kg.

Helst hade jag ju skaffat en typ caddy, eller tepee, men de jag tittat på har sållats bort på släpvagnsvikter.

Nu hamnade jag att kika på dacia duster, verkar lovande.. Men någon som vet hur bagaget är i verkligheten?
Och vad kan detta tänkas betyda?
"Släpvagnsvikt obromsadMax 660 kg
Släp totalvikt (B)Max 1700 kg
Kärra, maxviktMax 1500 kg
Släp totalvikt (B+)Max 2450 kg"
Varför står det helt plötsligt kärra?:confused:

Bilar jag kikat på: Volvo v70 II, vw caddy, Peugeot tepee, Renault kangoo, Mitsubishi grandis, VW nån sjusitsig, mfl

Långt och säkert snurrigt inlägg.. Men hoppas någon har lite tips och tankar! Kanske är det någon specifik variant av dem jag kikat på innan som kanske med annan motor/utrustning får dra mer på b-kort?

Sen undrar jag om det kanske kan vara en idé att kika vidare på ex vis (tror jag att det var) kangoon, som fick dra runt 1500 på b-kort, men max Släpvagnsvikt låg på bara ca 1000 och byta/förstärka draget på nåt sätt? Värt pengarna om det ens är möjligt?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 036
Senast: Bison
·
Fordon Jag behöver en ny bil. Initialt var planen att helt sonika köpa en 4wd suv som även får dra. Fastnade för Honda crv. Men de försvinner...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 588
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 374
Senast: Roheryn
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för...
2
Svar
24
· Visningar
5 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp