Hjälp mig i sadelträsket!

Maria_81

Trådstartare
Halloj alla! Ni måste bara hjälpa mig lite på traven här! Är fast i sadel träsket, jag har en kallblodstravare som har något svängd rygg, mkt manke o ganska kort rygg. :crazy:
Dessutom så har han jättestor bog o dom flesta sadlarna tar liksom i så han inte får nån bogfrihet alls. :banghead:
Har ni några tips på märken som passar en sån rygg?? alla tips mottages tacksamt:bow::bow:
(Kommer givetvis kolla med en sadelutprovare innan köp) :D
 
Känns ju lite Prestige, kort rygg, då bör du ha rundbossor. Utrymme för manke. Sen det där med bogen...hmm. Jag har själv en Passier som just ska ge plats åt bogen, en Optimum (dressyr)

Både och då vet inte jag.

Sen ska det ju passa din rumpa.
 
Bomlös-islandssadel, typ karslund kontakt 2, tönn gel, taur gaiter.
eller islandssadel taur, eques, hrimnir, karslund, topriter, baldur?

Bomsadlarna är nog rätt ofta rakare i profilen tror jag men brukar vara anpassade för korta ryggar med mycke bogar..
 
Vad jag har läst mig till så verkar ju Tekna LeTek vara kort i anläggningsyta samt S-line. Nån som har nån erfarenhet hur den är fram i bogen? Ser ju ut på bilderna som om den är byggd för större bogar. :D
Kan man ha sån tur? :bow::banana: För den ser ju urskön och fin ut, samt inte sånt hiskligt nypris heller. :D
 
Passier med rundbossor är inte så himla långa, går att vidga och är skapliga i inköpspris. Korta ortspetsar.

Crown Jessica vissa bommar funkar bra på breda lätt svängda bjässar.

Santa Cruz Arthur deluxe, octavia, Malmö.

Maxflex funkar också på de breda, har halvbom.

Rent generellt behöver man ha ett hum hur bred hästen är - upp till xvid finns ett större urval, men därutöver är det knapert.
 
Passier med rundbossor är inte så himla långa, går att vidga och är skapliga i inköpspris. Korta ortspetsar.

Crown Jessica vissa bommar funkar bra på breda lätt svängda bjässar.

Santa Cruz Arthur deluxe, octavia, Malmö.

Maxflex funkar också på de breda, har halvbom.

Rent generellt behöver man ha ett hum hur bred hästen är - upp till xvid finns ett större urval, men därutöver är det knapert.
Det är en kallblodstravare, så det enda som är grovt på honom är just bogen, sen har han hög o lång manke, svängd rygg och kort anläggningsyta :banghead:
 
Nu har jag provat några sadlar, en Santa Cruz Arthur de luxe 17 1/2" vid bom, klämde honom tyvärr vid bogen o reste sig lätt bak. :( Sen provade jag en Kentaur Medea 17 1/2" strl 3 i bom? (vet inte riktigt vad det motsvarar) den klämde också vid manken, dock satt den väldigt bra i övrigt förutom att den blev snäppet för lång på honom. O_o
Sen provade vi en gammal Pioneer med cutback, den var toppen på alla vis men tyvärr för smal bom. :cautious:
Ska få hem och prova en Tekna LeTek på fredag, vad tror ni om den?? :confused:
 
Min har precis fått en Prestige Roma utprovad till liknande rygg. Kort anläggningsyta, hög och relativt lång manke och stora bogar där det mesta tagit i. Hästen är toknöjd och jag gillar den. Min är väl ganska rak men inte spikrak på något sätt. Ganska normal skulle jag säga i rygglinjen!
 
Min har precis fått en Prestige Roma utprovad till liknande rygg. Kort anläggningsyta, hög och relativt lång manke och stora bogar där det mesta tagit i. Hästen är toknöjd och jag gillar den. Min är väl ganska rak men inte spikrak på något sätt. Ganska normal skulle jag säga i rygglinjen!
Prestige.. Uj min budget räcker inte riktigt så långt, då får jag spara till den i resten av hans liv! :meh:
Men jättefina sadlar verkligen. Skulle aldrig våga provsitta dom för då vill man väl aldrig kliva av hästen. :laugh:
 
Nu har jag provat några sadlar, en Santa Cruz Arthur de luxe 17 1/2" vid bom, klämde honom tyvärr vid bogen o reste sig lätt bak. :( Sen provade jag en Kentaur Medea 17 1/2" strl 3 i bom? (vet inte riktigt vad det motsvarar) den klämde också vid manken, dock satt den väldigt bra i övrigt förutom att den blev snäppet för lång på honom. O_o
Sen provade vi en gammal Pioneer med cutback, den var toppen på alla vis men tyvärr för smal bom. :cautious:
Ska få hem och prova en Tekna LeTek på fredag, vad tror ni om den?? :confused:
När du säger att den klämd vid manken, menar du att bommen är för smal då? Arthur stl vid är som en mediumvid, samma sak med Medean egentligen. Kallbloden brukar vara rätt grova och breda i ryggen så jag skulle börja med att mäta ryggen - dvs göra en mankprofil och räkna ut vilken vinkel som behövs vid ortspetsarna - jag skulle testa lite vidare sadlar med bred kanal och gärna rundbossor för de släpper tidigare dvs kortare anläggning.
 
Prestige.. Uj min budget räcker inte riktigt så långt, då får jag spara till den i resten av hans liv! :meh:
Men jättefina sadlar verkligen. Skulle aldrig våga provsitta dom för då vill man väl aldrig kliva av hästen. :laugh:
det skadar inte att hålla ett öga på begagnatmarknaden. Och att köpa en sadel med ändringsbar bom är att rekommendera när du har en häst som förväntas bygga muskler.
 
det skadar inte att hålla ett öga på begagnatmarknaden. Och att köpa en sadel med ändringsbar bom är att rekommendera när du har en häst som förväntas bygga muskler.
Ja det har du rätt i, jag tittar HELA tiden på begagnat marknaden, men när man oftast hittar en sadel så finns den så rackarns långt bort och då vågar man ju inte chansa riktigt:crazy:
 
Prestige.. Uj min budget räcker inte riktigt så långt, då får jag spara till den i resten av hans liv! :meh:
Men jättefina sadlar verkligen. Skulle aldrig våga provsitta dom för då vill man väl aldrig kliva av hästen. :laugh:

Det är ju givet att det är olika vad man tycker är mycket pengar. Den här är ju en utav Prestige billigare sadlar och kostar ca 15 000 ny så begagnad kan du nog få den för ett bra pris. Alla behöver inte köpa dyra sadlar men om man får spara ihop till 7000-10000 under "hästens livstid" så undrar jag hur man löser eventuella veterinärvårdskostnader som kan uppkomma akut? Att man kanske inte vill köpa en dyr sadel och använda pengarna till annat kan jag dock förstå det är ju upp till varje enskild hästägare :)
 
Det är ju givet att det är olika vad man tycker är mycket pengar. Den här är ju en utav Prestige billigare sadlar och kostar ca 15 000 ny så begagnad kan du nog få den för ett bra pris. Alla behöver inte köpa dyra sadlar men om man får spara ihop till 7000-10000 under "hästens livstid" så undrar jag hur man löser eventuella veterinärvårdskostnader som kan uppkomma akut? Att man kanske inte vill köpa en dyr sadel och använda pengarna till annat kan jag dock förstå det är ju upp till varje enskild hästägare :)
Det är väl just där man sparar pengar till bla veterinärskostnader, skoningar, bra foder, equiterapuet, kiropraktorer osv då blir ju inte budgeten till en sadel skyhög.:cautious:
Och vad jag menar med hans livstid, ja du han är 23 år gammal så det kan med andra ord inte va så länge.
Då blir budgeten lite större på allt annat än sadel. :meh:
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
727
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 391
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp