Hjälp mig med min elektriska fluffboll

Exit

Trådstartare
Alltså, jag har ett sjukt irriterande problem med min långhåriga hund:meh:. Har aldrig funderat på sånt här innan då jag varit begåvad med hundras med minimalt behov av pälsvård.

Har nu för tiden en långhårig collie och jag tycker att det funkar förvånansvärt bra med hennes päls. Den är absolut mer lättskött än jag hade trott. MEN. Jag blir galen på att hennes päls blir så elektrisk när jag borstar, speciellt kring hals/nacke där jag behöver fixa lite nu och då för att undvika tovor pga halsband.

VAD ska jag göra åt detta? Det blir svårt att trassla ut ev tovor pga all statisk elektricitet som gör det omöjligt att se vad man håller på med:banghead:. Sen ser hon ju inte klok ut efteråt. En collie som just satt tassen i ett eluttag..

Tänker i hästtermer pälsglans. Googlade och det finns ju en mängd spraybalsamprodukter för hund. På typ alla står det "ger fantastisk volym". Jag vill inte ha "fantastisk volym". Jag vill ha en funktionell päls och nåt som hjälper mig hålla pälsen borstad utan statisk elektricitet. Jag vill inte att ev produkt fluffar upp henne så hon ser ut som sockervadd.

Så, vad rekommenderar ni? Finns det nåt som löser mitt problem?
 
Det lär inte skapa volym om du bara sprayar på i längderna, så tror knappast det är något du behöver oroa dig för. Annars pälsglans, som redan föreslagits. Se även till att använda olika borstar för torr päls och när pälsen är blöt/fuktig, för en borste som används till blött hår/päls kommer skapa statiskt hår/päls när den används på torrt sen.
 
Har provat pälsglans som egentligen är till häst. Resultatet på hunden blir bra! Golvet inomhus blir väldigt halkigt. :D:laugh:
Skriver under på halkigt golv. En polares sambo halkade allvarligt och slog i svanskotan rejält!
Kan utspätt balsam fungera att spraya på?
 
Tack alla för era svar! Måste klicka hem nån variant så jag slipper detta innan jag drabbas av allvarligare psykbryt:meh::D
 
Jag har denna spray till katten (ragdoll). Utan den sprakar det om henne bara hon rör sig. Med den inget statiskt alls!

IMG_20190331_173935.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vänder mig hit för att få hjälp, har åtagit mig att för en tid (en dag eller ett år vet vi inte) att ta hand om kompisens hund. Det är...
Svar
6
· Visningar
1 596
Senast: Glimfeather
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp