Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Så trevligt att han reagerade så bra på skoningen! Jag skulle definitivt sko bak också för att se om även det hjälper.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

*kl*

Lite uppdatering:
I helgen har medryttaren skrittat ut en gång(tyckte han var jättefin) och i måndags körde jag lite tömkörning på ridbanan.
Jag gjorde som vet sa, bad att han skulle röra sig ordentligt och inte fis-skritta eller fis-trava, körde mest skritt, lite sidvärts, böja och svänga, lite uppmjukande sådär. Tog några varv trav åt vardera håll på volten och han såg fin och rörlig ut, rejält framåt när man bad om det.
Nu är ridbanan nyligen djupharvad så innanför spåret är den ganska djup, man såg att han fick ta i ordentlig och det var därför vi bara tog lite trav så.
Skrittade av ordentligt och sen på med täcke för det regnade så.

Igår körde vi på lina i ridhuset, det var maken som började (jag red unghästen) men jag såg i ögonvrån direkt att han inte rörde sig ok. Tänkte att det var skit bakom spakarna och körde lite själv, men visst, nu är han (nästan) som han var innan skoningen igen :eek:

Nickar liiiiite lite i höger varv, vill inte gå fram ordentligt i trav. Vill bara göra hoppsasteg eller galoppera ASlångsamt där det liksom ser ut som att han sätter sig väldigt på bak, som att han typ avlastar framtassarna. Vill inte galoppera "fram" och vill knappt alls trava utan bara galopp alltså.

HUR skumt är det då?

- Innan skoningen hade ponnin sovit inne två nätter, plötsligt börjar jag undra om DET gjorde sån stor skillnad, men skulle det isf hålla i sig nästan en vecka?
- Efter skoningen har han väl typ gått utan täcken, men i måndags satte jag ju på det, kan det tänkas klämma på något skumt sätt?
- Någon vecka(tror jag det var) innan skoningen hade vi slutat med munkorg då jag tyckte att det knappt finns något i hagen längre. Nu tycker jag att magen sticker ut igen framför ljumsken, den drog faktiskt upp sig ordentligt när han gick med munkorg. Kan det hänga ihop? Han är inte mer hård i mankammen(ännu).
- Eller kan måndagens träning vara orsaken? Det var ju så mjukt så han borde inte fått ont i tassarna av det, eller? Är det kanske ett tecken på att det snarare är senor eller nått som krånglar? Eller är det för tidigt med trav(och galopp?) Det var självklart veterinären som tyckte att vi skulle börja med sånt, annars hade jag avvaktat.
- Eller någon låsning som slappnade av efter domosedan, men som han nu spände upp igen när han fick anstränga sig lite?

Ovanstående funderingar i helt osorterad ordning..

Nu tänkte jag testa att låta honom sova inne några nätter och se om det ger samma fantastiska effekt, och jag tror faktiskt inte jag vill köra på i trav och galopp när det nu blev sämre. Vill försöka hinna testa av så mycket som möjligt så vi har lite underlag tills när vi träffar veterinären.
Har funderat på munkorgen, men det finns verkligen otroligt lite i hagen... men kanske kan det vara för mycket ändå..? När han sov inne fick han faktiskt både lite hö och halm(som han åt), så det var ju inte som att han fick superbanta då heller..
*suck*
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Nickar liiiiite lite i höger varv, vill inte gå fram ordentligt i trav. Vill bara göra hoppsasteg eller galoppera ASlångsamt där det liksom ser ut som att han sätter sig väldigt på bak, som att han typ avlastar framtassarna. Vill inte galoppera "fram" och vill knappt alls trava utan bara galopp alltså.

Men hästen är ju halt??
Varför fortsätta öht?
Hästen skall in till veterinär pronto.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Jag håller nog med. Utifrån utdragen historik . Vänta x antal veckor gör man ev om det är en plötslig hälta utan tidigare tecken/historik osv .
Eftersom så inte är fallet i detta Fall säger jag detsamma till TS : in och utred . Direkt .
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Istämmer med Mackan. Jobba inte vidare innan fortsatt utredning!
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Svarar alla.

Om ni läser så HAR vi varit inne, jag ringer dessutom och terroriserar veterinären hela tiden med löpande statusförändringar och slutligen så har vi en inbokad tid på tisdag eftersom veterinären ville att hästen ska ha hunnit ha skorna på ett tag innan vi kommer in för återbesök.
Innan skorna kom på ringde jag och ville komma in tidigare eftersom jag inte tyckte att Metacam 10 dagar gav något speciellt, och undrade om han behövde något annat/starkade/helt annan approach.

Men nu gör jag som hon säger: han ska hållas igång i samtliga gångarter så länge han inte blir sämre än han var när vi var inne. OM det är någon "riktig" hälta så vill hon hellre att vi tränar fram den så den blir lättare att hitta, än att vila bort den tillfälligt.
Självklart går jag på känsla och pressar honom inte till något.

I tisdags, på lina, efter att han som sagt fått jobba lite på lite tungt underlag på måndagen så var han alltså sämre, men inte lika illa som innan veterinärbesöket.
I går kväll tog vi lugn tömkörning i ridhuset där underlaget är fast men sviktande. Han verkade positiv och framåt, arbetade med mjukgörande i skritt och att han ska ta för sig ordentligt. Provade lite trav både rakt fram och på volt och det såg faktiskt bättre ut än dagen innan på lina. Men tänkte att det kanske hängde ihop med att han blir begränsad i rörelsen på ett annat sätt i tömkörningen.
Inatt har han sovit inne och idag på morgonen har vi jobbat på lina igen. Nu ser han helt fräsch ut i vänster varv, tar för sig i både skritt, trav och galopp, behåller gångarten utan att föreslå att sakta av, faktiskt var det nästan svårt att få honom att sluta trava. Höger varv är det betydligt mindre vilja i, samtliga gångarter är det mindre energi i och han ser lite missnöjd ut men ingen nickning vad jag kan se.

När vi längs långsidorna jobbade lite med sidvärtsrörelser hör jag hur det knäpper ljudligt i höger "ljumske"(typ bakknä, höft, kors eller liknande) precis när höger bak är längst bak och precis lyfts. Han verkar inte reagera när det låter(knixar inte till eller så), jag försökte känna med handen var det låter, men lyckas inge vidare. Detta blir typ oavsett om han tvärar bara lite eller ganska mycket. Inga ljud undan för vänster.

Jag blir mer och mer övertygad om att grundorsaken sitter högre upp som någon sa, med sekundära problem längre ner som följd.
Eftersom han nu blev bättre så hetsar jag inte veterinären mer med detta nu, men jag ska absolut lyfta den här frågan på tisdag.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, hovarna är röntgade, var så fina som ett par hovar kunde vara tydligen.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Hittade det här om SI-leden, jag undrar om inte vi kan ha det precis motsatta som hon beskriver. Alltså att hoppningen orsakade en överansträngning i muskeln som nu orsakat en låsning som givit problem i benen pga felbelastning.
Det känns rätt i magen.
Reagerade på att SI-ledsproblem kan behandlas med muskelavslappnande, som domosedan kanske tex?

Fast vi ska kolla allt i bakkärran högre upp hos veterinären såklart, men jag tror faktiskt att det här är svaret.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, fast som Axel(?) skrev så kan det ju tydligen "smyga" fång som liksom inte syns, ens på rtg...
Fast som han reagerat nu på sistone så tror jag mindre och mindre på fång faktiskt.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Ja, fast som Axel(?) skrev så kan det ju tydligen "smyga" fång som liksom inte syns, ens på rtg...
Fast som han reagerat nu på sistone så tror jag mindre och mindre på fång faktiskt.

Min kompis häst fick "smygande fång" och vi var alla småchockade. Inget som stämde in, men röntgen sa nåt helt annat.
Nu inte säkert att din har det men jag säger inget säkert längre.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Fast seriöst så symptom som anges vara si leden är ju i princip vartenda symptom som går att hitta på en häst typ ... Jag skulle öht inte ens spekulera , bättre att ni utreder hästen förutsättningslöst.
Om en hälta sitter högre upp eller lägre eller på ett specifikt ställe osv kan inte ens veterinärer avgöra med ögat i sig , det har man gjort rätt omfattande studier på , tillochmed tvärvetenskapligt med flera olika nationaliteter av veterinärer osv .
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Min kompis häst fick "smygande fång" och vi var alla småchockade. Inget som stämde in, men röntgen sa nåt helt annat.
Nu inte säkert att din har det men jag säger inget säkert längre.

Men vadå? Så det verkade inte som fång men syntes på rtg?
Och Axels(?) exempel verkade allt som fång men inget på rtg?
Obehagligt, hur ska man veta liksom..
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Fast jag tänkte inte att det skulle vara "SI-leden" (som hon skriver så är det ju sällan själva leden som många menar) men däremot att jag tror mest på någon sorts mjukdelsproblematik med spänningar och smärta som primärt problem.
Men självklart får veterinären undersöka på det sätt som behövs och som hon anser vettigt.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Nej, som jag skrev tidigare kom vi inte så långt sist. Osäker på varför, om vet tyckte att vi hittat "tillräckligt" längre ner och eftersom hon ändå inte vågade behandla lokalt så..
Men jag vill gärna ha plåtar på bakknäna på tisdag.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Och jag skulle fortfarande om det var min häst vilja utesluta ryggproblem relaterade till sadelstaden med tanke på att det började efter en hopplektion. En sadel som till synes passar kan fortfarande köra ner framvalvet i manken eller ortspetsarna i bogbladen i landningarna och obehag i den regionen kan också leda till ovilja att ta ut frambensstegen samt protester mot ryttare på ryggen. Bra att ni fått tid så pass snabbt för den behöver ju uppenbarligen utredas vidare. Hoppas ni hittar något snabbt så det inte drar ut på tiden ännu mer, det är så frustrerande att gå och titta på en häst där man ser att något inte stämmer men inget hittas.
 
Sv: Hjälp mig spåna - mystisk(?) hälta

Sadeln är det inga problem med, men vi har en bra hästfysioterapeut i stallet som ska få går igenom honom grundligt också, när veterinären säger att det är ok.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp