Hjälp mig tänka, foder till extremt svårfödd häst som äter dåligt med hö

Att fodra utan analys är naturligtvis varken att rekommendera eller optimalt. Men. Ibland är en i en situation där så är fallet och då får en fodra med ögonen-dvs titta på hästen. Nu är hästen lite för smal, ergo-den behöver mer mat. Jag hade gett hästen mer Krafft och ev kompletterat med Krafft Muscle Up. Till mitt fullblod som var svårfödd hängde jag in en hink lusernhack om kvällen och så fick han äta så mycket han orkade av det. Fick i honom betydligt mer så än om jag gav det i krubban med den andra maten. Hans hö var inte heller analyserat, och han var riktigt fin i kroppen.

Kunskap är naturligtvis alltid bra, men att militant gå igång som vissa gör här i tråden på en hästägare som verkligen försöker göra alla rätt känns bara så himla tråkigt. Att hästen ska dö proteindöden för att hen skulle dra upp Krafften 0.5kg liksom.
 
Har du frysta råvaror i några minusgrader och hoppas på turen eller vill du ha 18 minusgrader i din frys precis som rekommendationen är för att dina livsmedel inte ska bli dåliga under förvaringen?
Det är inte förlegat att hästar har rätt till tjänligt foder. Det står i djurskyddslagen fortfarande. Däremot är det vanligt att folk inte har kunskap nog och därför ger sina hästar otjänligt foder.
Ja jag vill ha minus 18 i frysen, men inte pga av att det möglar vid -10 eller att -10 inte bevarar maten bättre än vid rumstemperatur.
 
Så länge det är konstanta minusgrader och åtminstone minus 5 händer inget med balen. Däremot i plus eller när det växlar plus eller minus blir det inte bra.

Så senare i vinter lär silage fungera men inte med det väder TS beskriver de har nu.
 
Min gammelman fick "fri tillgång" på lusern och Edel Avel/Groov125. Han hade en upphängd stor hink boxen. Fyllde på varje dag med Edel Avel/Groov125 + Lusern. Både hack och pellets. Det funkade för honom. Åt inte blött pellets, det smakade BLÄ enligt honom...
"Fri tillgång" på hö i boxen. Både i en stor murarbalja och i några stora hönät. Åt bättre då, än att få det inslängt på golvet
Gammelman var kblstravare, blev 31 år.
 
Så länge det är konstanta minusgrader och åtminstone minus 5 händer inget med balen. Däremot i plus eller när det växlar plus eller minus blir det inte bra.

Håller med, under noll grader så sker ingen tillväxt av mögel.

MEN problemet är ju att vi heller inte ska fodra med fryst foder om vi inte är angelägna om att riskera kolik. När vi tinar upp det frysta, fuktiga fodret kan det på kort tid bli väldigt äckligt och inte bara mögel utan andra hygienproblem (ruttnar etc). Balansgången där gör att det innebär hög risk att ha nämnda foderrutin, d v s öppna, låta stå öppet, fryser, tina.
 
Kan du ta hem hela årsförbrukningen med hö ?? Då kan du ta stickprov på alla olika sorters hö och få ett medelvärde?? Jag har tre olika sorters hö och kan se skillnad på från vilken åker de kommer. Alla tre åkrarna slogs samtidigt så jag tog ett medelvärde. Jag ger av alla sorter varje dag för att slippa foderbyte.
 
Håller med, under noll grader så sker ingen tillväxt av mögel.

MEN problemet är ju att vi heller inte ska fodra med fryst foder om vi inte är angelägna om att riskera kolik. När vi tinar upp det frysta, fuktiga fodret kan det på kort tid bli väldigt äckligt och inte bara mögel utan andra hygienproblem (ruttnar etc). Balansgången där gör att det innebär hög risk att ha nämnda foderrutin, d v s öppna, låta stå öppet, fryser, tina.

Aldrig haft problem med fryst foder. Det tinar bär de andas på det. Fodret är "fryst" för de allra flesta hästar hela vintern i mer än halva landet.

Så foderrutinen innefattar inget tinande. Just för att det blir sämre med frysa - tina - frysa.

Däremot fryst - tina när de äter, eller fryst, Tinas direkt innan servering, ätas - det ger inga problem.

Varken under vintern när naturen ordnar frysningen, eller på sommaren när jag fryser silage i frysbox.
Men nu tex - då har jag aldrig bal öppen mer än 2-3dagar. Just för det inte är konstanta frysgrader.
 
Håller med, under noll grader så sker ingen tillväxt av mögel.

MEN problemet är ju att vi heller inte ska fodra med fryst foder om vi inte är angelägna om att riskera kolik. När vi tinar upp det frysta, fuktiga fodret kan det på kort tid bli väldigt äckligt och inte bara mögel utan andra hygienproblem (ruttnar etc). Balansgången där gör att det innebär hög risk att ha nämnda foderrutin, d v s öppna, låta stå öppet, fryser, tina.
Jag vet ingen som tinar hösilaget. Silage är svårt är fodra vid minusgrader. De år så blött att det verkligen blir fryst men det är det få som använder.
 
Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom är hon dålig på att äta hö. Hon har fri tillgång. Fodras tre gånger per dag, men det finns alltid hö i hagen. Jag ger henne 10 kg per dag. Hon får i sig ca 8-9 kg. Tänderna är nyligen kollade av välutbildad hästtandläkare.

Till problemet hör dessutom att jag bor långt uppe i Norrland. Det går inte att få tag på bra analyserat hö till vettigt pris. Frakten blir helt enkelt för dyr. I stallet äter hon torrhö som jag köper på plats. Det finns ingen analys. Dessutom är höet taget från flera olika ängar. Jag funderar på att skicka in egen analys, men är rädd att den blir alltför missvisande.

Hästen är nu i relativt bra hull. Något för tunn, men inget alarmerande. Hon rids 6 dagar i veckan ca 90 minuter i alla gångarter. Går i egen hage, box nattetid och alltid täcke på ute.

Förutom hö får hon:

1 kg krafft Groov extra protein

(Gav tidigare granngården aktiv Fiber. Bytte till krafft för att få upp proteinet. Har ökat successivt, hon får 1 kg från och med igår. Kan nog utan problem gå upp till 1.5 kg)

4 dl havre (ska ta med våg till stallet, vet inte hur mycket det väger. Kan öka givan.)
1 dl linfröolja
1 dl rapsolja (kan ge mer, men hur mycket? Hästen ska väga ca 380 kg)
1 pumpslag Chevinal
1 mått Biomineral forte (hästen äter varken krafft eller granngården mineraler, har prövat)

Hästen äter inte lucerne i pelletsform, har prövat. Hon äter strå, men blir less om hon får för mycket. Tyvärr väger strå så lite. Om jag har tur kan jag få i henne 1 kg Krafft Lucerne Chopped. Detta är inget jag ger henne idag, men kan köpa en säck utan problem.

Hur ska jag tänka? Öka krafftfodret ännu mer, och i så fall med vad? Ge henne 1 kg lucerne?

Det bästa hade såklart varit att flytta till ett stall med bra hö, men stallplatser växer inte på träd här uppe... Få tag på bra analyserat hö/hösilage i närheten är ungefär lika lätt som att ta ner månen...
I veckan ska jag skicka in en Kolla masken. Tror inte hon har mask (avmaskade i mars, hade ingen mask när jag skickade in för analys i maj) , men man kan ju alltid hoppas att det är det som är problemet...
Du skriver att hästen går 90 min 6 dagar i veckan. Ett alternativ är ju att låta henne gå lite mindre så att hon inte tappar hull. Ett annat är att täcka henne så att hon gör av med mindre energi på att hålla sig varm. Om hon inte svettas med täcke eller blir galen av mindre motion, vill säga.
 
Jag vet ingen som tinar hösilaget. Silage är svårt är fodra vid minusgrader. De år så blött att det verkligen blir fryst men det är det få som använder.
Vad har du för ts-halt på ditt silage?:confused:
Vi har ts-halt på över 70 och har aldrig någonsin haft problem med silage som fryser. Använder faktiskt silage året om - i vilket fall just i år då det inte blev något bete alls pga torkan.
 
Vad har du för ts-halt på ditt silage?:confused:
Vi har ts-halt på över 70 och har aldrig någonsin haft problem med silage som fryser. Använder faktiskt silage året om - i vilket fall just i år då det inte blev något bete alls pga torkan.
Kanske otydligt men jag menar att (ko)silage till skillnad från hösilage. Silage har en lägre torrsubstans än hösilage.
 
@TinyWiny droppade du helt att vidare motivera dig /delta i tråden ang dina övertygelser och alla konkreta motiveringar du fått osv ? Du försvann bara ?

Att en plastad bal ska göras åt inom fem dagar om det är varmare än 18- bör man veta om man fodrar med ensilage. Det har varit välkänt länge, iallafall i minst 20 år och var vad jag lärde mig på SLU. Att sedan vissa väljer att bortse från det är ett faktum men trots att ingen faktiskt har kunnat visa upp en inskickad hygienanalys på en bal som varit öppnad i säg sju dagar och fått svaret att det är tjänligt foder så fortsätter vissa att hävda att det ändå är okej att fodra med det för att de själva inte ser eller känner lukten av mögel. Här står det till och med 3-4 dagar http://ensilagenytt.se/Punkt 9.htm (På samma sida finns en massa information om ensilage.)
Vid 18- kan mögel inte växa. Därför kan man förvara öppnad ensilagebal längre än fem dagar om det inte är varmare än 18-. Är det varmare än 18- så växer möglet och gör fodret otjänligt.
 
Senast ändrad:
Till TS;
Du märker ju hur snabbt pengarna rinner iväg på kraftfoder. Förstår hur jobbigt det är när det är svårt att få tag i vettigt hö, men kanske det ändå lönar sig att antingen leta på små silage balar (brukar vara godare dessutom) eller få bättre hö transporterat?
Du kommer nog tjäna på det i längden.. .:)
 
Hade missat ang hygienanalysfrågan.

Men jag deltog i studien om hästar med "bajsvatten" på SLU. I det ingick att skicka in foderprov upprepade gånger. Som analyserades sjukt noggrant hygieniskt. Alla mina resultat var excellenta, ofta långt lägre än gränsvärden. Ett undantag, fortfarande inget farligt eller otjänligt men det låg lite högre i jäst än tidigare. Det var taget dag tre efter öppnande på ofryst foder i temp kring nollan.

Jag har provsvar från öppnat foder vintertid (konstant minus) som varit öppnat längre än tre dagar. Samt från i frysbox fryst foder där jag öppnat frysboxen dagligen.
 
En liten uppdatering (tyvärr ingen positiv sådan)

Efter samråd med veterinär ökade jag kraftfodret. Tyvärr började hästen lämna även det. Det enda som verkar falla damen i smaken är krafft groov extra protein. Dessutom lämnas ännu mer hö än tidigare.

I slutet av förra veckan ringde jag runt till alla höleverantörer och alla som kunde tänkas ha stallplats. Efter mycket letande hittade jag tillslut en ny bra stallplats. Hästarna där äter hösilage, fodras 4 ggr dag och är ute 7.30-22.00. Tyvärr är hösilaget inte analyserat. Det går inte att få tag på analyserat hösilage någonstans. Sommaren var urkass och man får vara glad om man hittar hösilage med åtminstone bra hygienisk kvalité. Hästen flyttar till sitt nya stall imorgon.

Nu till de sämre nyheterna. Trots ökad kraftfodergiva har hästen inte ökat i vikt. Hon har tyvärr gått ner ytterligare. Jag pratade med veterinären idag igen och dem hänvisade mig till Evidensia i Umeå. Som tur är kommer Umekliniken hit en gång i veckan, så nästa vecka blir det en ordentlig undersökning av hästen.

Veterinären jag pratade med misstänkte magsår, eller någonting annat magrelaterat i och med att tänderna nyligen är kollade. De kommer att gå ner med slang i magen och undersöka samt ta blodprover och skicka in på analys.

Fram till dess ska jag försöka få i henne så mycket mat som möjligt. Jag köpte lusern hackat strå idag. Hon har ätit det tidigare, så det är bara att hoppas på det bästa. Hon kommer att få fri tillgång på lusern, hösilage samt 2 kg krafft per dag. Sen är det bara att hoppas att hon inte går ner ännu mer i vikt...

SNÄLLA jag undanber mig kommentarer angående oanalyserat hösilage samt hållbarheten i öppnad hösilagebal. Skapa gärna en ny tråd om det, men vänligen, ta det inte här.

Jag har gjort allt som går för att få tag på analyserat hösilage. Det går inte. Hösilaget i det stallet jag ska flytta till luktar bra och ser bra ut. De andra hästarna i stallet ser runda och fina ut, så det är bara att hoppas på det bästa.

Däremot tar jag gärna emot tips vad jag ska tänka på inför undersökningen, vilka frågor som är bra att ställa osv.

Är det någon här som har undersökt magen på hästen? Alla tips angående magsår och andra m

Hästen är pigg och frisk i övrigt. Har normal avföring. Möjligen något lös, men inget alarmerande.
 
Magsår tänkte jag när jag läste den börjat lämna ännu mer.

De ska svälta inför undersökningen. Absolut svält, sätt munkorg om den kan tänkas äta spån om den blir hungrig. Mat i magen = US kan inte genomföras. Själva undersökningen är enkelt och snabb dock. Svar direkt ang magsår. Är det det så brukar de svara snabbt på medicineringen. Som dock är DYR. På riktigt svindyr.

Men sen gäller ju om möjligt räkna ut varför den fått magsår om det är det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
1 996
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 917
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp