Hjälp mig tänka, foder till extremt svårfödd häst som äter dåligt med hö

Magsår tänkte jag när jag läste den börjat lämna ännu mer.

De ska svälta inför undersökningen. Absolut svält, sätt munkorg om den kan tänkas äta spån om den blir hungrig. Mat i magen = US kan inte genomföras. Själva undersökningen är enkelt och snabb dock. Svar direkt ang magsår. Är det det så brukar de svara snabbt på medicineringen. Som dock är DYR. På riktigt svindyr.

Men sen gäller ju om möjligt räkna ut varför den fått magsår om det är det.
Svälta hästen inför undersökning är inga problem, hon är alldeles för duktig på att svälta sig själv....

Orsaken till magsår kan vara många, jag ska ta mig en ordentlig funderare. Nya stallet blir betydligt bättre. Bara tre hästar och enbart jag och stallägaren i stallet. Regelbundna rutiner, bra luft i stallet, lång utevistelse och lungn och ro.

Hur mycket kostar medicinen? Pratar vi 500 kr i månaden (inga problem), eller 1000 kr i månaden? Kommer hästen att behöva äta den resten av livet?
 
Svälta hästen inför undersökning är inga problem, hon är alldeles för duktig på att svälta sig själv....

Orsaken till magsår kan vara många, jag ska ta mig en ordentlig funderare. Nya stallet blir betydligt bättre. Bara tre hästar och enbart jag och stallägaren i stallet. Regelbundna rutiner, bra luft i stallet, lång utevistelse och lungn och ro.

Hur mycket kostar medicinen? Pratar vi 500 kr i månaden (inga problem), eller 1000 kr i månaden? Kommer hästen att behöva äta den resten av livet?

Vissa enstaka kan behöva kontinuerlig underhållsbehandling. Men generellt ges 28+28 dagar där första perioden är full dos och andra perioden är minskad dos. Nu när licensen gått ut har priset halverats men det är ändå 900-1000 kr (är ju fri prissättning) per vecka i full dos åt en storhäst. Dvs det blir sådär 6000 kr för en kur ( vilket är väldigt mkt bättre än 12000 kr för en kur som det blev förr, men ändå dyrt)
 
Gör en egen analys när du flyttat. Det är billigt, lätt och värt alla pengar.

Även om magsår uppdagas så är ju en analys en förutsättning för att kunna fodra bra i fortsättningen.
För som jag fattat det (någon duktigare får svara här) så kan fel kvot för din häst också visa sig som viktnedgång.
 
@ufot Hoppas verkligen att ni hittar en lösning för din häst! Låter väldigt bra att göra en hrundlig undersökning av magen, så ni ev hittar fel som kan behandlas. Lycka till och nya stallet låter utmärkt :).
 
Om de har foder från samma ställe/skörd säsongen igenom. Det är där det kan vara besvärligt i inackorderingsstall.

Fast i min erf så strävar de flesta som har inackorderingsstall att ha endera eget grovfoder som analys tas på, eller måste de köpa in så köper de från större grovfoderproducent där man kan välja vilket foder med olika värden man vill ha köpt att räcka till för hela säsongen . Så har det fungerat superbra i min erf i många år :)
 
Fast i min erf så strävar de flesta som har inackorderingsstall att ha endera eget grovfoder som analys tas på, eller måste de köpa in så köper de från större grovfoderproducent där man kan välja vilket foder med olika värden man vill ha köpt att räcka till för hela säsongen . Så har det fungerat superbra i min erf i många år :)

Jo. De vettiga. De brukar ha analys med dock. Men sett en hel del nu när jag kollat på stallplatser. Och de som inte haft analyserat så har flera fått foder levererat en gång per mån. Utan att ha någon kontroll på om det är samma skörd/åker/etc. De får helt enkelt "x storbalar var Y vecka", eller "ringer och säger till".
Några av de utan analys har däremot bokat hela säsongens förbrukning direkt och även om de får levererat i poster så vet de att det är homogent.

Så det kan vara lätt analysera även i inackstall - men det kan också vara ruskigt svårt. Beroende på.
 
En liten uppdatering (tyvärr ingen positiv sådan)

Efter samråd med veterinär ökade jag kraftfodret. Tyvärr började hästen lämna även det. Det enda som verkar falla damen i smaken är krafft groov extra protein. Dessutom lämnas ännu mer hö än tidigare.

I slutet av förra veckan ringde jag runt till alla höleverantörer och alla som kunde tänkas ha stallplats. Efter mycket letande hittade jag tillslut en ny bra stallplats. Hästarna där äter hösilage, fodras 4 ggr dag och är ute 7.30-22.00. Tyvärr är hösilaget inte analyserat. Det går inte att få tag på analyserat hösilage någonstans. Sommaren var urkass och man får vara glad om man hittar hösilage med åtminstone bra hygienisk kvalité. Hästen flyttar till sitt nya stall imorgon.

Nu till de sämre nyheterna. Trots ökad kraftfodergiva har hästen inte ökat i vikt. Hon har tyvärr gått ner ytterligare. Jag pratade med veterinären idag igen och dem hänvisade mig till Evidensia i Umeå. Som tur är kommer Umekliniken hit en gång i veckan, så nästa vecka blir det en ordentlig undersökning av hästen.

Veterinären jag pratade med misstänkte magsår, eller någonting annat magrelaterat i och med att tänderna nyligen är kollade. De kommer att gå ner med slang i magen och undersöka samt ta blodprover och skicka in på analys.

Fram till dess ska jag försöka få i henne så mycket mat som möjligt. Jag köpte lusern hackat strå idag. Hon har ätit det tidigare, så det är bara att hoppas på det bästa. Hon kommer att få fri tillgång på lusern, hösilage samt 2 kg krafft per dag. Sen är det bara att hoppas att hon inte går ner ännu mer i vikt...

SNÄLLA jag undanber mig kommentarer angående oanalyserat hösilage samt hållbarheten i öppnad hösilagebal. Skapa gärna en ny tråd om det, men vänligen, ta det inte här.

Jag har gjort allt som går för att få tag på analyserat hösilage. Det går inte. Hösilaget i det stallet jag ska flytta till luktar bra och ser bra ut. De andra hästarna i stallet ser runda och fina ut, så det är bara att hoppas på det bästa.

Däremot tar jag gärna emot tips vad jag ska tänka på inför undersökningen, vilka frågor som är bra att ställa osv.

Är det någon här som har undersökt magen på hästen? Alla tips angående magsår och andra m

Hästen är pigg och frisk i övrigt. Har normal avföring. Möjligen något lös, men inget alarmerande.

Vad trist :(

En sak som kan vara värt att tänka på/prova när du pratar om fri tillgång på hösilage är att ibland kan det motsägelsefullt nog funka bättre att inte ha konstant tillgång. Min äter t.ex. bättre om han ätit upp föregående giva innan han får nästa, får han mer när han redan har småpillar han mest i det :cautious: en period fick han dessutom stå utan grovfoder en stund när han kom in för att behöva fokusera på kraftfoder, ger du lucernhack räknas ju det som grovfoder och då kan jag absolut tänka mig att det funkar bra att applicera den metoden, dvs bara ge lucern och inte silage under någon period av dagen.

Hoppas att du hittar något som funkar!
 
Jo. De vettiga. De brukar ha analys med dock. Men sett en hel del nu när jag kollat på stallplatser. Och de som inte haft analyserat så har flera fått foder levererat en gång per mån. Utan att ha någon kontroll på om det är samma skörd/åker/etc. De får helt enkelt "x storbalar var Y vecka", eller "ringer och säger till".
Några av de utan analys har däremot bokat hela säsongens förbrukning direkt och även om de får levererat i poster så vet de att det är homogent.

Så det kan vara lätt analysera även i inackstall - men det kan också vara ruskigt svårt. Beroende på.

Ja men så kan det säkert vara i vissa fall tyvärr . men som sagt i min erf är det inte standard att vad som ang grovfodret köps in bara helt sådär .
 
Vad trist :(

En sak som kan vara värt att tänka på/prova när du pratar om fri tillgång på hösilage är att ibland kan det motsägelsefullt nog funka bättre att inte ha konstant tillgång. Min äter t.ex. bättre om han ätit upp föregående giva innan han får nästa, får han mer när han redan har småpillar han mest i det :cautious: en period fick han dessutom stå utan grovfoder en stund när han kom in för att behöva fokusera på kraftfoder, ger du lucernhack räknas ju det som grovfoder och då kan jag absolut tänka mig att det funkar bra att applicera den metoden, dvs bara ge lucern och inte silage under någon period av dagen.

Hoppas att du hittar något som funkar!

Samma har jag upplevt med ett av mina fbl. Åt kanske 4 kg silage på hela natten med fritt. Ungefär samma ute, dvs 8 kg per dygn. På tok för lite. Jag slet mitt hår. Särskilt som hon var trind när hon kom och hos galopptränaren var den enda hästen som inte hade fritt då hon vräkte i sig och blev fet (!). Men här åt knappt.

Fick tips om det du skriver. Började ge 3 kg till natten. Gick några dagar sen var det soprent på morgonen. Gav 3.5 kg. Lite kvar några dagar sen soprent. Ökade till 4 kg efter några dagar med tomt. Osv.

När hon "kommit igång" med ätandet smackade hon utan minsta besvär i sig 25 kilo silage per dygn varav 12 kg på natten.

Kunde sedemera ha fritt både inne och ute och äta ordentligt.

Men det kräver ju hästen är frisk. En magsårshäst blir det inte bra på. Så skulle kolla först.

Magsårshästen fick jag istället truga med massa olika foder tillgängligt hela tiden. Hö, två olika sorters silage, lucernhack, lucerngröt, betfor mm. Petade i sig lite av varje och därmed mer än om bara fick hö. Andra magsårshästen fick jag truga med olika sorters silage var tredje dag. Och av okänd anledning åt han "ko-silage" så fick åka och hämta sånt hos en bonde.

Båda åt som vanligt sen när behandlingen gett effekt.
 
Vad trist :(

En sak som kan vara värt att tänka på/prova när du pratar om fri tillgång på hösilage är att ibland kan det motsägelsefullt nog funka bättre att inte ha konstant tillgång. Min äter t.ex. bättre om han ätit upp föregående giva innan han får nästa, får han mer när han redan har småpillar han mest i det :cautious: en period fick han dessutom stå utan grovfoder en stund när han kom in för att behöva fokusera på kraftfoder, ger du lucernhack räknas ju det som grovfoder och då kan jag absolut tänka mig att det funkar bra att applicera den metoden, dvs bara ge lucern och inte silage under någon period av dagen.

Hoppas att du hittar något som funkar!

Det kan ju även om man ska krångla till det lite ha att göra med att hästen ätit när den bara känt den måste ? Om förhållandena runt hästen för den är stressande så äter de ju bara för de ”måste” .
 
Hästen är nu flyttad till det nya stallet. Det första hon gjorde när hon kom ut i hagen var att äta. Första dygnet åt hon närmare 10 kg hösilage. Hon är pigg och glad, pipit åt valackerna och talat om att här är det minsann hon som bestämmer. Avföringen är helt normal, trots tvära foderbyten. Hon är överlag mycket lugnare och mer harmonisk, ingen stress och inga apatiska ögon.

Det verkar helt enkelt så att min häst bara äter hösilage och trivs bäst i mindre stall med bra luft och lång utevistelse.

Jag har pratat med veterinären igen, både distriktsveterinären och hästtandläkaren som var ute för någon månad sen. Hästtandläkaren sa avvakta i och med att hon började äta direkt hon fick hösilage och verkar inte ha några problem i munnen.

Dessutom kommer dem inte att kunna göra gastronomi nästa vecka. Evidensia i Umeå har borta en slang. Dem har beställt en ny, men Postnord har tappat bort den. Dem vet inte när dem får en ny. I och med att hästen äter nu blir det att avvakta tills slangen kommer fram. Närmsta klinik som har utrustning ligger närmare 50 mil bort och i nuläget känns det inte aktuellt att hyra både bil, släp och chaufför (min bil har inte dragkrok och jag har själv aldrig ens kört med släp).

Dessutom blev jag mer eller mindre förbannad när jag ringde mitt försäkringsbolag och fick veta att dem inte ersätter mediciner. Dem ersätter själva undersökningen, men inte mediciner. Om det nu visar sig att hästen har magsår måste jag ta en rejäl funderare hur jag ska göra. Redan när jag köpte hästen bestämde jag mig för att inte låna pengar till veterinärvård. Jag bestämde mig redan då för att inte sätta in för dyra behandlingar som inte försäkringen täcker.

Nåväl, det är inget beslut jag behöver ta idag. Det kommer att ta minst tre veckor innan gastronomin kommer att kunna genomföras och i och med att hästen äter bra nu är det bara att hoppas på det bästa....
 
Hästen är nu flyttad till det nya stallet. Det första hon gjorde när hon kom ut i hagen var att äta. Första dygnet åt hon närmare 10 kg hösilage. Hon är pigg och glad, pipit åt valackerna och talat om att här är det minsann hon som bestämmer. Avföringen är helt normal, trots tvära foderbyten. Hon är överlag mycket lugnare och mer harmonisk, ingen stress och inga apatiska ögon.

Det verkar helt enkelt så att min häst bara äter hösilage och trivs bäst i mindre stall med bra luft och lång utevistelse.

Jag har pratat med veterinären igen, både distriktsveterinären och hästtandläkaren som var ute för någon månad sen. Hästtandläkaren sa avvakta i och med att hon började äta direkt hon fick hösilage och verkar inte ha några problem i munnen.

Dessutom kommer dem inte att kunna göra gastronomi nästa vecka. Evidensia i Umeå har borta en slang. Dem har beställt en ny, men Postnord har tappat bort den. Dem vet inte när dem får en ny. I och med att hästen äter nu blir det att avvakta tills slangen kommer fram. Närmsta klinik som har utrustning ligger närmare 50 mil bort och i nuläget känns det inte aktuellt att hyra både bil, släp och chaufför (min bil har inte dragkrok och jag har själv aldrig ens kört med släp).

Dessutom blev jag mer eller mindre förbannad när jag ringde mitt försäkringsbolag och fick veta att dem inte ersätter mediciner. Dem ersätter själva undersökningen, men inte mediciner. Om det nu visar sig att hästen har magsår måste jag ta en rejäl funderare hur jag ska göra. Redan när jag köpte hästen bestämde jag mig för att inte låna pengar till veterinärvård. Jag bestämde mig redan då för att inte sätta in för dyra behandlingar som inte försäkringen täcker.

Nåväl, det är inget beslut jag behöver ta idag. Det kommer att ta minst tre veckor innan gastronomin kommer att kunna genomföras och i och med att hästen äter bra nu är det bara att hoppas på det bästa....



Usch vad jobbigt du har det. Lider med dig. Har haft liknande problem med min häst, en quartervalack, som har extremt svårt att hålla hullet. Ja när det var som värst så gick han ner så extremt mycket i vikt att alla revben och kotor stack ut, helt tappad överlinje, dåliga hovar och återkommande hovbölder. Vi kollade upp allt vi kunde på klinik, magsäck, tarmar, tänder, hovar, men dom hittade inget fel. Avmaskade också, för säkerhets skull (på veterinärs inrådan enligt schema i ett helt år), utan resultat.

Min häst hade även han dålig aptit, vi köpte tom värsta supergrovfodret (analyserat) för honom specifikt, men det funkade inte heller.

Även min häst lade på sig snabbt på våren/försommaren när gräset började växa. Så snabbt att jag började fundera över vad det kan vara med gräs (som inte går att ersätta med supergrovfoder och/eller kraftfoder). Läste även en artikel av en agronom som förklarade att proteinbrist (vilket ju är anledningen att dom tappar muskler) även kan uppstå pga för låg tillgång till "socker", = snabb energi. Att detta "socker" behövs i processen att omvandla proteinet till den form som hästen kan ta upp och bygga muskler av.

Så ve och fasa, men jag började ge min häst melass, mycket melass, och även betfor (med socker kvar i) i kraftfodret varje dag. Oj oj oj vad jag oroade mig då för olika "sockersjukdomar" som skulle komma.

Men idag, 1,5 år senare, har jag en frisk och stark häst, med starka hovar, i god kondition, vid gott hull året om (han har aldrig varit fet/tjock så det blir han inte nu heller), utan han håller sig alldeles lagom med en rund och fin överlinje.

Jag har provat så många olika kraftfodersorter/blandningar och näringstillskott, proteintillskott, mineraler, vitaminer, oljor, som skulle hjälpa hästen att ta upp proteinet, men inget funkade.

Socker däremot, det funkade direkt. På bara några veckor (då började jag förra våren, när han var som sämst i skick) kom resultatet väldigt snabbt, väldigt likt grönbeteseffekten på försommaren. Nu håller han hullet året runt. Måste dock börja stödfodra med kraftfoder och melass redan i mitten på juli då sockret börjar sjunka i gräset. Men i mindre mängd då som jag sen successivt ökar under hösten. Han får idag (under grovfoderperioden) per dygn c:a 3 kg Fibergi Muscle Up, 1-2 dl foderjäst, B-vitamin och en mag/tarm-balans som håller bakterierna i schack. Plus ett par liter uppblött betfor och så melass förstås. (Kraftfodret delas upp på två givor). Utöver det har han fri tillgång på hö, ett ängshö som i sig inte är särskilt proteinrikt, men innehåller väldigt mycket andra viktiga näringsämnen och mineraler som annars saknas i dom flesta "supergrovfodren".

Kanske kan vara något att fundera på för dig? Att man är försiktig med socker även till en häst som har svårt att hålla hullet beror nog mest på att man är "tränad" att bannlysa socker idag. Inte ens veterinärer vågar rekommendera det som det verkar. Men en häst som har svårt att hålla hullet har oftast ingen fallenhet för "sockersjukdomar" just för att dom inte lagrar det i kroppen. Men så klart finns det alltid undantag.

Hur som så hoppas jag du hittar en lösning för din häst.
 
@ufot vad skönt att flytten gjort så stor skillnad :)

Jag hade inte gjort någon gastro öht om hästen fortsätter visa så signifikant bättre välmående och aptit och går upp i hull. Ser ingen anledning om så skulle ske .

Magsår på häst behöver inte per automatik medicineras bort utan kan läka av sig självt om förhållandena förbättras . Det är grava magsår som kan behöva medicineras. Du skulle ju dock kunna ge ett mag/tarm tillskott nu direkt om det är magsår på hästen för att få lite bättre balans i tarmen och utifrån det läka slemhinnan lite mer effektivt utöver de förbättrade förhållandena du redovisar.

Att FB inte täcker mediciner är standard så inget unikt gällande din försäkring.

Lycka till och hoppas den goda trenden ang hästen håller i sig :)
 
Senast ändrad:
@ufot som tillägg :
Eftersom din häst även jobbas ganska mycket som du redovisat . (90 min 6 dagar/vecka) samt även gått ensam i hagen under tidigare förhållanden .

Hästen är nu flyttad till det nya stallet. Det första hon gjorde när hon kom ut i hagen var att äta. Första dygnet åt hon närmare 10 kg hösilage. Hon är pigg och glad, pipit åt valackerna och talat om att här är det minsann hon som bestämmer. Avföringen är helt normal, trots tvära foderbyten. Hon är överlag mycket lugnare och mer harmonisk, ingen stress och inga apatiska ögon.

Det verkar helt enkelt så att min häst bara äter hösilage och trivs bäst i mindre stall med bra luft och lång utevistelse.

Jag har pratat med veterinären igen, både distriktsveterinären och hästtandläkaren som var ute för någon månad sen. Hästtandläkaren sa avvakta i och med att hon började äta direkt hon fick hösilage och verkar inte ha några problem i munnen.

Dessutom kommer dem inte att kunna göra gastronomi nästa vecka. Evidensia i Umeå har borta en slang. Dem har beställt en ny, men Postnord har tappat bort den. Dem vet inte när dem får en ny. I och med att hästen äter nu blir det att avvakta tills slangen kommer fram. Närmsta klinik som har utrustning ligger närmare 50 mil bort och i nuläget känns det inte aktuellt att hyra både bil, släp och chaufför (min bil har inte dragkrok och jag har själv aldrig ens kört med släp).

Dessutom blev jag mer eller mindre förbannad när jag ringde mitt försäkringsbolag och fick veta att dem inte ersätter mediciner. Dem ersätter själva undersökningen, men inte mediciner. Om det nu visar sig att hästen har magsår måste jag ta en rejäl funderare hur jag ska göra. Redan när jag köpte hästen bestämde jag mig för att inte låna pengar till veterinärvård. Jag bestämde mig redan då för att inte sätta in för dyra behandlingar som inte försäkringen täcker.

Nåväl, det är inget beslut jag behöver ta idag. Det kommer att ta minst tre veckor innan gastronomin kommer att kunna genomföras och i och med att hästen äter bra nu är det bara att hoppas på det bästa....[/QUOTE

Ett litet tillägg :
Din häst har även jobbas ganska mycket som du redovisat . (90 min 6 dagar/vecka) samt även gått ensam i hagen under tidigare förhållanden.

Om den mår bättre nu som redan första dagarna enl din rapport indikerar - lugnare miljö - och inte ensam i egen hage tex , så var noga med att verkligen utifrån det positiva låta den få landa och lugn att känna igen sig i rutiner osv första veckorna .
Låt den gå med flocken och lära känna rutinerna ang fodringar, ut och insläpp för hästarna osv . Ska du rida så försök lägga det efter rutinerna tex rid helst här alla kommit in istället för att direkt börja komma på oregelbundna tider och ta din häst från hagen osv.

Det spelar stor roll att låta hästen få komma in i nya rutinerna utan att som människa störa till det mer än nödvändigt , ffa om det är en individ som känns som den ev inte fungerat optimalt/varit stressad av ngn anledning - om än subtilt för mänskliga ögon, tidigare vilket din tråd för mig tyder på kan vara fallet.
 
Senast ändrad:
Äsch så drygt : mitt avsedda inlägg hamnade i ditt citat :(

tillägget jag avsåg göra :
Din häst har även jobbas ganska mycket som du redovisat . (90 min 6 dagar/vecka) samt även gått ensam i hagen under tidigare förhållanden.

Om den mår bättre nu som redan första dagarna enl din rapport indikerar - lugnare miljö - och inte ensam i egen hage tex , så var noga med att verkligen utifrån det positiva låta den få landa och lugn att känna igen sig i rutiner osv första veckorna :)

Låt den gå med flocken och lära känna rutinerna ang fodringar, ut och insläpp för hästarna och folket som hanterar dem osv .

Ska du rida så försök lägga det efter rutinerna tex rid helst när alla hästarna kommit in istället för att direkt börja komma på oregelbundna tider och ta din häst från hagen på fm/mitt på dagen/närsom osv.

Det spelar stor roll att låta hästen få komma in i nya rutinerna utan att som människa störa till det mer än nödvändigt , ffa om det är en individ som känns som den ev inte fungerat optimalt/varit stressad av ngn anledning - om än subtilt för mänskliga ögon, tidigare vilket din tråd för mig tyder på kan vara fallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 004
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 807
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 923
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp