Hjälp mig tänka, foder till extremt svårfödd häst som äter dåligt med hö

Kanske varit lite otydlig. Hästen går fortfarande ensam i hagen. Här uppe måste man ha brodd i skorna hela vintrarna och att släppa ihop nya hästar med brodd gör man inte i onödan. Dessutom har stallägarens två hästar helt olika foderbehov. Den ena behöver äta 24 kg hösilage, den andra 15 kg.

Hästen har fått ta det lugnt de sista två veckorna, jag har knappt ridit alls. I och med all is har det inte gått att träna, enbart skritt i sakta mak har varit möjligt. I och med att jag jobbar hela helgen ska hästen få vila till söndag eller måndag. Då har hon vilat en vecka.

Det här med mat är intressant. Nu får hon 10 kg hösilage och 2 kg krafft groov protein + 2 dl olja. För en Islandshäst är detta extremt mycket. Nu vet jag i och för sig inte vad grovfodret innehåller, men om man jämför med i somras då hon gick på extremt frodigt bete och inte var det minsta tjock är min häst kanske ett undantag vad gäller foder och Islandshäst.

Min häst äter inget foder som är uppblött. Hon äter inte betfor, inte betfiber, inte ens Mash. I och med att jag inte vet vad hösilaget innehåller ger jag henne ett pumpslag chevinal plus. Denna innehåller melass. Jag får se hur hon tar sig nu med nuvarande foderstat, men jag är inte rädd att ge mycket foder, här har jag fått tänka helt om. Hon äter kraffts foder som är pelleterat, ingenting annat. När jag pratade med veterinären sa hon att jag utan problem kan ge 2-3 kg krafft groov protein, eftersom den innehåller så pass mycket fiber. Så det är bara att hoppas att hästen fortsätter äta och att jag till nästa vinter får tag på analyserat hösilage.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 971
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
1 951
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 851
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp